Bottom bracket begint te kraken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik had pas ook een irritante kraak bij m’n bottom Bracket. Dacht ik. Bleek alleen niet waar te zijn. Rechter chainstay op de las bij de zitbuis half afgescheurd.

Zeg daarmee niet dat dat het is (zeker niet) maar sluit me aan bij ‘fiets is een klankkast en kan dus ergens anders vandaan komen’, wat een paar posts eerder voorbij kwam.
Knakworstkweker

Elvander schreef: ma 30 november 2020, 19:29 Bij mij was het de zadelpen.
En het leek toch echt uit de voorkant van de fiets te komen, ik verdacht de headset maar die bleek onschuldig.
Dus het carbonnen klankkastje was verraderlijk.
alu frames hebben dit ook, half jaar over gedaan om te vinden :-{
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hahaha ok the hunt is on! :winkie:

Begin maar eens met de crankset eraf, kijken of alles nog zo soepel gaat als een paar maanden terug. Als daar geen gekkigheid is, dan wordt het inderdaad speuren. Als ik hem op de standaard zet hoor ik geen bijgeluiden, dus dat wordt een mooie speurtocht. :D
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Speurtocht valt mee hoor, begin maar 's met alles even een tikkie los en weer vast te draaien.
Dat loste mijn tikjes (die ook echt uit het bottom bracket leken te komen) op. Bleek de achteras te zijn.

Ow ja, ik zou de trapas dan juist even overslaan. Als het kraakje dan weg is weet je iig zeker dat het daar niet zat.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Flummox schreef: ma 30 november 2020, 18:30 Meh uit elkaar tikken zie ik echt niet zitten, helemaal omdat je voor GXP 2 delen in elkaar perst.
Ik haal binnenkort de crank wel weer eens los en zal alles nog eens goed schoonmaken. Wellicht dat ik idd een lager voorzichtig kan openmaken, dat lijkt me al beter dan erop gaan hameren.
Kun je rustig doen. Met een naaldje wip je zo dat sealtje er af. Anders eerst oefenen met een oud lager.
Bij mij was het geluid wel 1x bij elke omwenteling dus dan is al snel de bracket verdacht.
"This species has amused itself to death"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

- Trapas
- As van je pedalen
- Bladboutje van chainring niet vast genoeg
- Zadelpen
- headset
- overige genoemde zaken

Succes :-q
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Hier ook een kraak met druk op de pedalen. Zelfs bij stilstand met de rem in. Dacht idd dat het uit de BB kwam, leek zo duidelijk. Ik heb ook een pressfit dus eerst maar eens een zaterdagmiddag gespendeerd aan het schoonmaken van mijn fiets. Daarna alle delen die makkelijk los kunnen schoongemaakt en met vet gemonteerd. Ook de balhoofdlagers. En wat denk je??? Kraak nog steeds weg na een paar 100km :-D :-D :-D .
MauriceH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 december 2020, 21:49

Grappig om te lezen dat iedereen van hetzelfde last heeft. Heb destijds ook alles wat een lager had vervangen, BB, trappers, zadel pen. Uiteindelijk was het mijn achterwiel dat kraakte, nadat alle spaken zijn nagetrokken nergens meet last van.

Succes
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het is iig niet de bottom bracket! Heb een nieuwe zadelpen en het geluid is veranderd. :D

Vandaag de boel behoorlijk uit elkaar gehad, de BB draait nog heerlijk soepel, daar komt het niet vandaan. Wie weet kom ik het nog eens tegen, maar het is nu minder aanwezig. Toch het klankkast effect :-q

Thanks!
Plaats reactie