Overschoenen tegen de winterkou

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
BikerMBrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 13 november 2014, 20:17

Wat zijn jullie ervaringen met overschoenen voor mountainbiken met bv regen, sneeuw en lage temperaturen in de winter ?
Welke (neopreen ? ) overschoenen kan ik voor moutainbiken het beste aanschaffen ? (merk, type, ed.)
Klopt het ook dat je beter een maat groter kunt kiezen dan de maat van je mountainbikeschoen ?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Voor klik of flats?

Voor de SPD schoenen gebruik ik GripGrab RaceThermo X. Houdt schoen en voeten droog en met kou ook prima...
Voor de five ten geen overschoen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

Heb ooit eent paar van Castelli aangeschaft . Net even gekeken en dit is maat 2XL, voor maat 44 - 48 staat erin. Heb zelf maat 44/45 en ze passen prima/ zitten strak om de schoen.

Houdt natuurlijk wel beetje kou/ viezigheid tegen. Maar voor mij niet genoeg (nog steeds snel koude voeten..). Dus heb afgelopen week 'echte' winterschoenen gekocht (Northwave Celsius XC Artic GTX). Zondag probeer ik ze uit. Ben benieuwd! Las toch wel veel terug dat echte / aparte winter mtb schoenen voor vele een verademing / super koop zijn :)
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb ook overschoenen en tot nu toe heb ik er voldoende aan. Koop vooral een paar passende en eerder wat groot dan ‘precies passend’ :-q
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Welke (neopreen ? ) overschoenen kan ik voor moutainbiken het beste aanschaffen ? (merk, type, ed.)
Ik heb al twee jaar de seal skin overschoenen van Futurum. Die voldoen voor mij prima. Nooit koude voeten. Moeten wel een maat groter dan de schoenen worden genomen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mess schreef: vr 4 december 2020, 16:51 Dus heb afgelopen week 'echte' winterschoenen gekocht (Northwave Celsius XC Artic GTX). Zondag probeer ik ze uit. Ben benieuwd! Las toch wel veel terug dat echte / aparte winter mtb schoenen voor vele een verademing / super koop zijn :)
Iets met een "black friday" aanbieding bij Futurumshop?
Heb dezelfde schoenen gekocht, 2 ritten gemaakt en bevallen heel goed.

Wat betreft overschoenen: 1 jaar lang een swtje van Specialized gebruikt en opzich goed te doen, maar merk wel dat ik echte winterschoenen vele malen beter vindt en ik denk ook dat ik de voeten veel langer warmer houdt in winterschoenen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik rij sinds 2 jaar met winterschoenen. Zowel op mtb als ook racer. Met merino sokken. Altijd warme en droge voeten.
Heb van nature vrij snel koude voeten en handen.

Daarvoor met dikke neopreen overschoenen, maar hield koude voeten.

Denk dat issue ook was dat ik gewoon geen echt dikke sokken in mn zomer schoenen kwijt kon. Dat knelt juist af, wat averechts werkt.

Misschien heb je wat aan mijn ervaring
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Echte winterschoenen zijn toch wel veel fijner dan overschoenen.
Eerst Shimano winterschoenen gehad, met GTX, maar die waren eigenlijk alleen waterdicht, niet echt veel warmer dan gewone fietsschoenen.
Daarna Northwave Arctic Celsius GTX, en dan kan je gewoon een dag in de vrieskou rijden zonder blauwe tenen. :-q

Overschoenen zijn best duur voor het beetje comfort dat ze bieden en de korte tijd dat ze meegaan.
Vaak moet je nog extra maatregelen nemen, zoals Sealskin waterdichte sokken, of dikkere sokken met plastic zakjes er omheen.
Allemaal net niet.
Als het voor 1x is, dan snap ik het, maar wil je heel de winter fietsen, dan heb je echt veel meer aan een paar winterschoenen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

+1 voor de Northwave winterschoenen. Kosten inderdaad een paar centen, maar ze gaan jaren mee. Koop ze lekker ruim, zodat ze met dikke sokken niet knellen.
Ook een +1 voor Merino wollen sokken. Ik draag 's winters niet anders :-q
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Northwave Celsius XC Artic GTX
Ik heb ze vorig jaar een keer besteld, maar je kunt ze alleen met 'klikplaatjes' rijden en niet met flat pedals. Ik heb (niet voor de winter) shimano's waar je een plaatje onder kunt schroeven zodat dit wel kan, maar deze Northwaves, heb ik dus helaas moeten retourneren.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik rij al vele jaren met de Northwave Celsius Arctic en blijf koude voeten houden...
Heb deze week de knoop doorgehakt en verwarmde zooltjes besteld die je op kunt laden dmv de usb.
Tot 14 uur warme voeten, ik ben benieuwd!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Rij met Shimano SH-MW701. Dat is de versie met het boa stel-wieltje. Wat als voordeel heeft dat je gedurende rit wat kan bijstellen tijdens het rijden. Zijn relatief brede schoenen, dus dikke sokken passen goed. Heerlijke schoenen. Passen niet op flatpedals.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ik heb Endura overschoenen. Vandaag aangehad, temperatuur rond vriespunt, maar m'n voeten warm. Wel een crime om ze aan en uit te doen. Ik heb maat 45 en heb de grootste genomen.

https://www.rosebikes.nl/endura-mt500-i ... nen-811744
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Zijn er eigenlijk ook overschoenen voor flats?
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

https://www.rosebikes.nl/velotoze-overs ... hape=black

Zoiets zou met flats toch ook wel kunnen werken?

Ik heb ze met spd's. Op zich beschermt het tegen nattigheid en wind maar toch krijg ik na een tijdje koude zweetvoeten (het is wel heel luchtdicht).

Van Sinterklaas deze gekregen:
https://www.planetx.co.uk/i/q/SH365DBE/ ... 2-bolt-spd
Veel langer warm, geen ijsvoeten, geen zweetvoeten.
Plaats reactie