Hope vrijloop weerstand

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Zojuist valt het me op de de vrijloop (Hope Pro 2) veel weerstand heeft, bij terugtrappen zie je bv de ketting doorhangen. Ik heb het idee dat het nooit zo erg is geweest, ik las iets over de seal die er niet goed tussen zou zitten?

En wat voor vet en hoeveel kan ik in/op de vrijloop doen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope Evo Pro2 is al een tijd geleden vervangen door Hope Pro4.
(Dus het heeft ooit goed gewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat het al 5 jaar zo stroef gaat)

De body klikt met seal op de naaf.
De seal krijg je soms alleen goed zonder een cassette op de body.
Beetje draaien en met je vingers de seal aanduwen tot ie op zn plek klikt.

De vrijloop kan je smeren met wat olie op de pallen.
Als je van een stille vrijloop houdt heb je pech.
Met wat dun (synthetisch) kogellagervet op de gekartelde ring wordt het wel iets stiller.
Liever geen vet tussen de pallen en de body, maar wel wat aan de seal, zodat het soepel kan draaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ok thx, zal er morgen nog eens goed naar kijken, en heb voor het onderhoud dit vet besteld: Mobil XHP 222
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

sequence schreef: vr 18 december 2020, 23:50 Ok thx, zal er morgen nog eens goed naar kijken, en heb voor het onderhoud dit vet besteld: Mobil XHP 222
En, werkt dat vet? Wordt het niet plakkerig bij lagere temperaturen?

Gisteren is m`n naafdop losgekomen en de freewheel body naar buiten gekomen, het seal zat over de pallen (en had er zelfs 2 uit de zitting gedrukt) dus ik had geen aandrijving meer. Thuis het euvel kunnen verhelpen en een nieuw seal besteld dat wss volgende week zal arriveren. Ik zoek dus vet geschikt om de binnenzijde van het freewheel te smeren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij gewoon een niet te plakkerig vet nemen en dun aanbrengen.
Gaat er vooral om dat de pallen/veertjes niet blijven hangen door te kleverig vet.

Er zal best weer een überspeciale vetsoort bedacht zijn met een prijs die ongeveer gelijk is aan die van goud maar ik durf de gok wel aan met wat ik in de schuur heb staan ;-)

Overigens vond ik die seal nog best lastig terugdrukken toen ik een tijdje geleden de gemonteerde alu body verving door een stalen (allebei hagelnieuw). Ik had nog wat tools voor de Pro2 liggen en volgens mij paste de sealtool daarvan gewoon (is niks meer dan een stalen bus in de juiste diameter).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 15 januari 2021, 17:46 Volgens mij gewoon een niet te plakkerig vet nemen en dun aanbrengen.
Gaat er vooral om dat de pallen/veertjes niet blijven hangen door te kleverig vet.

Er zal best weer een überspeciale vetsoort bedacht zijn met een prijs die ongeveer gelijk is aan die van goud maar ik durf de gok wel aan met wat ik in de schuur heb staan ;-)

Overigens vond ik die seal nog best lastig terugdrukken toen ik een tijdje geleden de gemonteerde alu body verving door een stalen (allebei hagelnieuw). Ik had nog wat tools voor de Pro2 liggen en volgens mij paste de sealtool daarvan gewoon (is niks meer dan een stalen bus in de juiste diameter).
Ja, dat is me bekend. Nu viel me wel op dat het pallen-systeem van de Stan`s Notubes Neo een stuk sterkere veertjes heeft dan bv Novatec (die zijn erg gevoelig wat dat betreft)
Ik heb nog wel Dynamic allround grease en Rockshox dynamic seal grease staan, denk dat die wel voldoen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee, ik ben geen wandelende vetencyclopedie ;-)
Maar jij als monteur zult vast wel wat geschikts onder handbereik hebben toch? Hoewel, dat offshore/scheepsdiesel spul is wellicht niet het meest geschikte vet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 15 januari 2021, 18:05 Geen idee, ik ben geen wandelende vetencyclopedie ;-)
Valt me tegen van je :tong
kermit schreef: vr 15 januari 2021, 17:46 Volgens mij gewoon een niet te plakkerig vet nemen en dun aanbrengen.
Gaat er vooral om dat de pallen/veertjes niet blijven hangen door te kleverig vet.

Er zal best weer een überspeciale vetsoort bedacht zijn met een prijs die ongeveer gelijk is aan die van goud maar ik durf de gok wel aan met wat ik in de schuur heb staan ;-)
Na zo`n advies zou ik toch denken dat je wel wat voorbeelden uit je schuur hebt? :wink:
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Het bestelde vet doe het goed, ook nu bij lagere temperaturen. Plakken oid nog niet kunnen bemerken. Hen dit vet ook gebruikt voor de clutch van de xt derrailleur.
TenZNL schreef: vr 15 januari 2021, 17:39
sequence schreef: vr 18 december 2020, 23:50 Ok thx, zal er morgen nog eens goed naar kijken, en heb voor het onderhoud dit vet besteld: Mobil XHP 222
En, werkt dat vet? Wordt het niet plakkerig bij lagere temperaturen?

Gisteren is m`n naafdop losgekomen en de freewheel body naar buiten gekomen, het seal zat over de pallen (en had er zelfs 2 uit de zitting gedrukt) dus ik had geen aandrijving meer. Thuis het euvel kunnen verhelpen en een nieuw seal besteld dat wss volgende week zal arriveren. Ik zoek dus vet geschikt om de binnenzijde van het freewheel te smeren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 15 januari 2021, 18:21 Na zo`n advies zou ik toch denken dat je wel wat voorbeelden uit je schuur hebt? :wink:
Ja, een zwarte pot, een blauw/gele, een witte (miskoop, dus koop geen witte pot vet!) en zo'n tubetje RSP vorkvet.
Hopelijk heb je er wat aan :wink: :D

Geen idee meer wat ik toen gebruikt heb, maar het was wel heel weinig...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meneer Hope zelf heeft ooit eens mijn EvoPro2 gerepareerd op een festival en hij smeerde dit in mn vrijloop om deze wat stiller te maken:
https://pedros.com/products/clean-and-l ... io-grease/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 15 januari 2021, 20:33
TenZNL schreef: vr 15 januari 2021, 18:21 Na zo`n advies zou ik toch denken dat je wel wat voorbeelden uit je schuur hebt? :wink:
Ja, een zwarte pot, een blauw/gele, een witte (miskoop, dus koop geen witte pot vet!) en zo'n tubetje RSP vorkvet.
Hopelijk heb je er wat aan :wink: :D
Afbeelding
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 januari 2021, 20:46 Meneer Hope zelf heeft ooit eens mijn EvoPro2 gerepareerd op een festival en hij smeerde dit in mn vrijloop om deze wat stiller te maken:
https://pedros.com/products/clean-and-l ... io-grease/
Kijk, daar kan ik wat mee. Thnx TSTM.
Jij kent die kikker al wat langer dan vandaag, heeft ie wel vaker last van dit soort "behulpzame" buien? :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is een goeie kikker, maar maakt wel eens vreemde sprongen :wink:

Maar het komt echt niet zo nauw.
Hope stopt er in de fabriek zelf ook vrij dik vet in, synthetisch blauw lithium vet, waarvan in iedere garage wel een emmer staat.
Ik had Hope ooit gevraagd of mn vrijloop niet stiller kon, en toen adviseerden ze veel, maar dun vet.
(Ik heb 90W olie geprobeerd, dan is hij fluisterstil maar de olie lekt langs de seal)
Toen ik mn naaf kapot had wist meneer Hope meteen dat ik die ene nederlander was die een stille Hope wilde en pakte hij de tube Pedro's.
Werkt redelijk. Minder stil dan de meeste andere merken, maar stiller dan de meeste Hopes
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Helder, ik zal eens kijken wat ik op de zaak kan vinden en anders gebruik ik dat allround grease wel, dat is niet zo dik.
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 januari 2021, 21:18 Het is een goeie kikker, maar maakt wel eens vreemde sprongen :wink:
:lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 15 januari 2021, 21:54
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 januari 2021, 21:18 Het is een goeie kikker, maar maakt wel eens vreemde sprongen :wink:
:lol:
Alleen op de fiets natuurlijk :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie