'Zwetende' achterband (tubeless)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hier begint de band ook direct met zweten. Nieuwe fles latex, smiddags gevuld en de volgende ochtend alweer zweetplekken.

De band blijft goed op druk en ik heb het alleen bij 1 achterband. De andere 3 banden (ook schwalbe) hebben nergens last van.

Ik hou hem in de gaten, maar zolang hij op druk blijft knal ik lekker door. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan is het wel interessant als je namen noemt.

Hier wel eens de tip gelezen om dunne XC banden eerst te "verven" met een laagje latex.
Laten drogen en dan pas tubeless monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Van de 2.25 set Schwalbe Racing Ralph + Racing Ray TLE Buitenband, zweet de Racing Ralph.

Heb eenzelfde set maar dan 2.35 set en een Schwalbe Nobby Nic Addix SpeedGrip Super Ground TLE Buitenband, allemaal zonder een druppeltje of zweetplekken. De NoNi is vervangen door de Racing Ray voor.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Zo spannend is het allemaal niet.
De meeste banden gaan vroeg of laat zweten en lucht verliezen.
Gewoon af en toe wat lucht en latex erbij. Hoort er gewoon bij.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Van al die latex in de band kan je ook een binnenband maken, wel zo simpel :lol: :bier: :winkie:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, en dan nog iets bedenken dat die binnenband zichzelf plakt.
Ach, wacht, dan gooi je er toch gewoon latex in :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Flummox schreef: zo 13 februari 2022, 12:47 @byorka ik gebruik Stan's NoTubes Tyre Sealant. Zag in een review dat die als een van de betere uit de test kwam met het vullen van gaten onderweg en heb daar mijn koop op gebaseerd. Zal Caffelatex eens opzoeken voor als de fles leeg is.
Reviews zijn maar reviews. Het is waarschijnlijk all-round het beste spul wat je kunt kopen maar misschien gaat het net niet helemaal lekker met de bandjes die je gebruikt. Ik zou er gewoon op doorrijden maar de volgende keer eens een andere sealant proberen, wellicht doet die het beter met dat bandje. Ik zou zeggen een iets dikkere, zoals MucOff.
Waar woke is, is vuur
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Wat is er mis met gewoon een binnenband erin ?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Rob123 schreef: vr 4 maart 2022, 12:53 Wat is er mis met gewoon een binnenband erin ?
niemand die je tegenhoud toch?

in dezelfde categorie:
- wat is er mis met 26"
- wat is er mis met een vaste voorvork
- wat is er mis met hardtail
- wat is er mis met 1,8" banden
- wat is er mis met een vaste zadelpen
- wat is er mis met progressie

(het juiste antwoord is: helemaal niks, maar ondanks dat anders niet altijd beter is en al zeker niet "nodig", zijn er genoeg gasten hier op het forum die wel kunnen genieten van kleine of grote optimalisaties in materiaal)
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Een nieuwe bb was ik altijd uit in een emmer warm water met spritus. Dat doe ik omdat gemerkt heb dat de banden van binnen nog vettig zijn en daar pakt de latex niet goed op.

Vooral de Schwalbe banden gaan snel zweten als je ze op lage spanning rijdt. De wang slijt dan erg snel.

Ook de weersomstandig heden hebben invloed op het zweten.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Nooit last gehad van zwetende banden.. lees ik dit topic.. heb ik er opeens twee in de schuur... :~ :lol:

Mijn 'perfecte tubeless theorie' kan bij deze de prullenbak in (en de bandjes gaan erachteraan).
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

even dit topic weer ophalen

ik heb last van sealant zweten op een vrij nieuwe Schwalbe Eddy Current achterband. Witte vlekken op de wang, na schoonmaken zijn ze er na een paar dagen weer terug. Vooral bij dit warme weer. Geen erg groot drukverlies. Alleen een 'esthetisch' probleem wat opvalt nu in de zomer als de bandjes schoner blijven :wink:
Band is misschien een half jaar oud, toen verse latex en laatst weer schoongemaakt en verse latex. Ik gebruik tegenwoording Schwalbe doc blue. Bij mijn herinnering zie ik dit al maanden.
Bij mijn vorige Eddy Current achterband die 2 jaar is meegegaan, en bij mijn EC voorband die ook al zeker 2.5 jr oud is, niks geen verschijnsel.
Dus zweten op een nieuwe band en nieuwe latex. Ik vermoed dan toch dat sommige banden (de maandagmorgen modellen) wat microporien hebben.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

nederbelg2 schreef: do 4 augustus 2022, 14:04 Ik vermoed dan toch dat sommige banden (de maandagmorgen modellen) wat microporien hebben.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het gebruikte rubbermengsel dit veroorzaakt. Door leveringsproblemen en het feit dat er naast synthetisch ook natuurrubber gebruikt wordt kan de uitkomst na vulkanisatie nog wel eens verschillen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Dice Oldskool schreef: do 4 augustus 2022, 14:45
nederbelg2 schreef: do 4 augustus 2022, 14:04 Ik vermoed dan toch dat sommige banden (de maandagmorgen modellen) wat microporien hebben.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het gebruikte rubbermengsel dit veroorzaakt. Door leveringsproblemen en het feit dat er naast synthetisch ook natuurrubber gebruikt wordt kan de uitkomst na vulkanisatie nog wel eens verschillen.
yep. overigens heb ik het zeker niet zo als Flummox in zijn fotos - ik heb geen druppeltjes, alleen droge witte vlekken van 1 of 2 cm.
een soort omgekeerde dalmatier.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Contact opnemen met Schwalbe.
Het zijn tenslotte Schwalbe banden met Schwalbe latex
Ik ben vorig jaar erg netjes geholpen met een Schwalbe probleempje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie