'Zwetende' achterband (tubeless)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Tot mijn verbazing lijkt mijn achterband te 'zweten'. Rondom de de gehele velg zit een klein beetje vocht en waar hij stil heeft gestaan ook een klein uitloopje.

Het gekke is dat de band er nu zo'n 2 a 2.5 maand op zit en hij nog nooit heeft gelekt en blijft netjes op spanning. Mijn laatste rit heb ik ook niets geks gedaan of gemerkt, was een redelijk tam rondje eigenlijk. Extra opvallend vind ik dat het niet alleen onderaan zit, maar ook aan de zij en bovenkant. Daar zit helemaal geen tubeless vloeistof als hij stilstaat. :~

Iemand enig idee waar dit door kan komen en hoe dit op te lossen? Zal hem nog eens extra hard oppompen, kijken of dat verschil maakt.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je latex is uitgewerkt en moet vervangen worden.

Band een klein stukje los, water er uit(dat is alles wat er nog van je oude latex over is) en nieuwe latex er in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

1x gehad binnen een maand. Heb toen latex vervangen. Eerst band en velg goed schoongemaakt en gecontroleerd. En daar was niks mis mee. En na nieuwe latex was het weer goed.

Bij mij zelf had ik vermoede dat ik latex fles niet geschud had voor gebruik...
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de opgedroogde latex gewoon laten zitten.
Weegt bijna niets en latex heeft een lage rolweerstand (denk aan de latex binnenband)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha je meent het? Ik dacht dat het maanden mee zou gaan, dus had niet gedacht dat het daaraan kon liggen.
Nog 3 dagen werken volgende week, mooi klusje voor de kerstvakantie! Thanks voor het meedenken! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het heeft toch 2,5 maand gewerkt? :lol:

Sommige types latex drogen sneller dan anderen.
Sommige drogen helemaal op, anderen laten een plas water achter.
(Dat water moet er dus uit voorje gaat bijvullen, anders is je nieuwe latex meteen verdund)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hoe erg een band zweet hangt ook van het merk en type band af.
Door ouderdom/slijtage gaat hij ook zweten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ben vanmiddag aan de slag geweest en heb de vloeistof vervangen. Ik had verwacht er een verwaterde toestand uit te halen, maar er zat nog best wat in en ook qua looks en geur had ik niet het idee dat het heel erg verouderd of extreem waterig was.
So far so good, ik hoop dat hij nu droog blijft.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het nog plakt tussen je vingers, dan werkt het nog, maar vaak is het na een aantal maanden "wit water".
(als het nog vloeibaar is)

Als het nog plakt en toch doorzweet, dan is je band (erg) poreus.
(tijd voor een binnenband)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Nah nee, daar zeg je wat. Meer glibberig dan plakkerig. Ik gebruik de latex pas sinds juli, blijkbaar is het inderdaad uitgewerkt. :-q

Thanks voor het meedenken!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Welke buitenbanden heb je?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Achter zit een racing ray 2.25, begin augustus nieuw gekocht en gemonteerd. Profiel is nog perfect en het rubber ziet er ook nog helemaal gaaf uit. Ik vermoed toch dat de latex niet goed meer geweest is.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Rij al 3 jaar met Stan's
Ik top af en toe wat bij.

Voorband slijt vrij langzaam dus daar blijft de latex wat langer in zitten. Na een jaar zit rondom de 'bead' aangekoekte rubber.

Achterbanden beginnen hier meestal te zweten als er niet veel profiel meer op zit. Slijtage van de band ipv slecht worden latex.

Heb pas 1 keer gemerky dat de latex niet mee dichtte... Heb 1 keer met wisselen band de oude latex meegenomen en wat aangevuld. Maand later lek gereden, met een natte nek als gevolg.
De latex was toen groenig ipv wit
Voor de zekerheid daarna alles goed gepoetst van binnen, velg en Band.
Ook opnieuw getaped.

Ik weet 't niet 100 procent zeker wat die latex is, maar lijkt me natuurrubber gebaseerd. In dat geval kan het ook gewoon slecht worden...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het is Stans notubes vloeistof in een band en velg combi van zo'n 3 maanden oud. De latex heb ik 6 maanden geleden gekocht, altijd droog en donker gestaan.
Vanmorgen gecheckt, maar de band lijkt droog te zijn gebleven :-q
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Blijft een moeizaam verhaal met deze band. Ik heb hem in het afgelopen jaar nog een keer opnieuw opgezet, latex vervangen maar hij blijft zweten en inmiddels komen er ook belletjes langs de zijkant. De band blijft wonderwel aardig op druk, ik hoef er niet vaker dan 1x in de 3 a 4 weken een paar pompjes bij te geven.

Het profiel is nog prima, maar een match made in heaven is het nooit geworden met deze Racing Ralph. Is er nog iets wat ik kan doen/proberen, of loopt hij aan zijn eind?

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie