Trek lagers corrosie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Na een domme fout afgelopen jaar, achter alle lagers moeten vervangen bij mijn fully.
Iets met verkeerde momentsleutel.
Het achterwiel is dus in principe nog geen half jaar geleden gereviseerd, alles nieuwe lagers..


3 weken geleden voor het laatst op de fiets gezeten, droge rit maar toen ik thuis kwam begon het te regenen. Leek me beter om de fiets droog weg te zetten dan in de regen te poetsen.

Afgelopen vrijdag de fiets gepoetst, maar kwam er al snel achter dat terugtrappen heel moeilijk ging.
Fiets in de houder gehangen en ketting eraf gehaald. Blijkt het wiel heel stroef te lopen.
Ik dacht eerst dat 't derailleur een klap had gehad tijdens de laatste rit (zat een tak in vast) maar alles liep 3 weken terug nog ok.

Fiets zaterdag naar de fm. En die constateerde dat de lagers in 't achter wiel stroef liepen en zelfs bijna vast zaten.
Betreft een fuel ex 8 met bontrager line comp 30 wielen
De casette liep mooi vrij, maar (vergeef me ik ben slecht met namen van onderdelen) dat stukje van de naaf waaraan je kan draaien liep idd voor geen meter.
Zal wel vocht zijn, omdat ie tijdje koud stil heeft gestaan is dat hoogstwaarschijnlijk gaan roesten... Dat kan al na 1 week

Is dit waarschijnlijk? Bij mijn andere fietsen heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Ik snap dat een koude schuur niet ideaal is, maar dat is nu eenmaal de opslag.
De fiets die de meeste kilometers maakt door weer en wind heb ik dit nog niet voor gehad.
Is dit een Trek dingetje of bontrager?
Valt dit te voorkomen zonder elke rit de hele fiets uit elkaar te halen of beter gaan sparen voor wat duurdere en duurzamere wielen
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Bontrager = Trek

Over de kwaliteit van Trek zal ik maar niets meer zeggen. :-{ :roll:
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Idd zelfde... Maar ik proef geen groot fan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je fiets niet met hoge druk en/of ontvettende middelen gepoetst?

De vrijloop (= freewheelbody, het ding waar je je cassette op monteert) bevat binnenin pallen of getande ringen (ratchets) die als een soort weerhaakjes ervoor zorgen dat je de ene kant in vrij kunt trappen (of je pedalen stilhouden) en de andere kant op je achterwiel mee gaat draaien. En daar zitten weer veertjes achter.

Dit hele mechanisme moet wel gesmeerd zijn, maar niet te dik omdat anders de boel kan blijven plakken.
Die dunne smering spoelt ook relatief makkelijk weg als de afdichting niet top is. Water onder hoge druk en/of ontvetter kan ook langs die afdichting komen en ervoor zorgen dat de smering verslechterd. En de boel daarna vast gaat zitten...

Ik ken die specifieke Bontrager naven verder niet, het zou kunnen dat dat type niet supergoed afgedicht is en dus wat gevoeliger is dan andere naven. Bij sommige naven is het loshalen van het freewheel erg makkelijk, en het opnieuw smeren dus ook. Dan voorkom je zulke problemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Ontvetter.... Chain cleaner. Rn Dan grotendeels alleen op de ketting.

Afspoelen met zachte straal of sproeistand van de tuinslang.
Dus met de hoge druk valt het ook wel mee.

Smeren doe ik dat soort onderdelen niet omdat het eigenlijk nooit nodig is geweest bij de andere fietsen.
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien te weinig (of geen) vet gebruikt bij de montage vd lagers ?
Want vet "trekt vuil aan". :~
Maar het houdt ook vocht buiten :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Hoop dat de fiets deze week nog terug komt... Kan ik meteen eens vragen naar het oordeel van de fm.
En potje met vet erbij kopen wanneer nodig
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een likje maritiem of offshore vet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Ghost-biker schreef: di 22 december 2020, 20:16 Misschien dit iets?:

https://www.mantel.com/cyclon-extreme-r ... tion-spray
Beschrijving... Klinkt als WaterDisplacement spray.

Die snap ik overigens nog steeds niet helemaal. Verschillende fietsenmakers schieten in een stuip als je wd40 noemt.
Wd40 of ballistol zou metaal aanvreten, maar zie niet echt hoe
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ikkes schreef: ma 21 december 2020, 23:13 Ontvetter.... Chain cleaner. Rn Dan grotendeels alleen op de ketting.

Afspoelen met zachte straal of sproeistand van de tuinslang.
Dus met de hoge druk valt het ook wel mee.

Smeren doe ik dat soort onderdelen niet omdat het eigenlijk nooit nodig is geweest bij de andere fietsen.
Bedankt voor de tip.
Iets dat ingevet is en na (kort) verloop van tijd zonder vet staat ...
Wat voor ontvetter gebruik je? Soms agressieve (uit de Action/Wibra)? Spuit je die ontvetter direct op de cassette etc? Want ik heb zien gebeuren dat het rustig naar binnen 'vreet' naar de lagers toe dan en dat de boel al snel 'vetloos' komt te staan.

Ik heb overigens nagenoeg dezelfde fiets/wielen/naven. Heb (flink) wat andere wielen/naven ook, die qua binnenwerk erg lijken op de Bontragers. Ik beschouw ze overigens niet als 'slecht'.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het blijft een feit dat veel mensen hun fiets kapot poetsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 december 2020, 15:28 Het blijft een feit dat veel mensen hun fiets kapot poetsen.
Helemaal mee eens.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

PaneVino schreef: zo 27 december 2020, 15:16
Iets dat ingevet is en na (kort) verloop van tijd zonder vet staat ...
Wat voor ontvetter gebruik je? Soms agressieve (uit de Action/Wibra)? Spuit je die ontvetter direct op de cassette etc? Want ik heb zien gebeuren dat het rustig naar binnen 'vreet' naar de lagers toe dan en dat de boel al snel 'vetloos' komt te staan.

Ik heb overigens nagenoeg dezelfde fiets/wielen/naven. Heb (flink) wat andere wielen/naven ook, die qua binnenwerk erg lijken op de Bontragers. Ik beschouw ze overigens niet als 'slecht'.
Poetsen meestal gewoon met water, beetje mucoff als de fiets erg smerig is geworden.

Ketting en ja ook de casette met die bionet? Chain cleaner
Spul uit de fietsenwinkel.

In het begin gebruikte ik de chain cleaner minder frequent en dat leverde steevast commentaar bij de fietsenmaker op (andere fiets, cube) .
Ketting en casette redelijk vlot versleten.
Hierna ben ik minimaal wekelijks de ketting en casette grondig gaan reinigen.

Toen ik bij de eerste check na 500km van de trek ook de opmerking kreeg dat de zooi flink aan het slijten was en een nieuwe ketting erop heb gezet, ben ik een vergelijkbaar schoonmaak regime gaan hanteren bij beide fietsen, pak hem beet... Droog weer na een rit of 5 grondig, nat weer na 2 ritten tenzij echt extreem modderig of zout.

Schijnbaar kan de cube dat een heel stuk beter hebben, die gebruik ik als commuter en ziet dus ook heel wat meer grondige reinigingsbeurten...
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 december 2020, 00:22 Misschien te weinig (of geen) vet gebruikt bij de montage vd lagers ?
Want vet "trekt vuil aan". :~
Maar het houdt ook vocht buiten :wink:
Precies dit dus...
Plaats reactie