Sram Truvativ Dub Crank - Voorkomen dat hij vast gaat zitten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

TenZNL schreef: ma 21 december 2020, 23:19
Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 23:05


Een schuifgreep en een 8 mm inbusdop kosten je de kop niet hoor. :kiss:
Veel geld uitgeven aan een fiets en dan sleutelen met een setje van de Action :-{
Ho ff, jij begint over Gedore en je negeert het feit dat je eigenlijk geen meter pijp nodig hebt voor een boutje van je fiets.
Feit is dat ze ook bij de 1e demontage met een hoop fabrieksvet vaak muurvast zitten.
Wat voor een reactie verwacht je als jij begint met:“Ben je nu gewoon je gereedschap en/of je skills aan het showen of wat?”
Een opmerking als “ja goed gereedschap is handig” of “bedankt voor de tip” komt heel anders over dan zo’n zeikopmerking, maar dat lijkt momenteel helaas wel de norm te zijn op dit forum.

On topic, 54 Nm op een 8 mm inbus vraagt om serieus gereedschap en niet een bouwmarkt inbussetje.
Verder is het lastig kracht zetten omdat je bij het losdraaien “terugtrapt” en dus niet makkelijk kunt blokkeren. Met één hand de trapper tegenhouden en met de andere de sleutel werkt ook slecht. Door met een langere stang op de grond te steunen en dan even op de trapper te staan kost het helemaal geen kracht. Wel even de ketting er af leggen want je moet vooruit trappen. De lange hefboom is niet vanwege de kracht, maar omdat deze anders niet fatsoenlijk op de grond komt.
Hopelijk heeft iemand hier wat aan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 23:43
Wat voor een reactie verwacht je als jij begint met:“Ben je nu gewoon je gereedschap en/of je skills aan het showen of wat?”
Een opmerking als “ja goed gereedschap is handig” of “bedankt voor de tip” komt heel anders over dan zo’n zeikopmerking, maar dat lijkt momenteel helaas wel de norm te zijn op dit forum.
Over zeikopmerkingen gesproken, lees je 1e post in dit topic nog eens terug. Gekke walvis regelt het wel ff met z`n gedore doppie, stelletje prutsers :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

TenZNL schreef: ma 21 december 2020, 23:49
Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 23:43
Wat voor een reactie verwacht je als jij begint met:“Ben je nu gewoon je gereedschap en/of je skills aan het showen of wat?”
Een opmerking als “ja goed gereedschap is handig” of “bedankt voor de tip” komt heel anders over dan zo’n zeikopmerking, maar dat lijkt momenteel helaas wel de norm te zijn op dit forum.
Over zeikopmerkingen gesproken, lees je 1e post in dit topic nog eens terug. Gekke walvis regelt het wel ff met z`n gedore doppie, stelletje prutsers :-q
Negeer lijst ✅
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 23:43
On topic, 54 Nm op een 8 mm inbus vraagt om serieus gereedschap en niet een bouwmarkt inbussetje.
54nm is niet zoveel. Wielbouten van een gemiddelde auto zitten met 100+Nm vast en komen met een normale 1/2 inch ratel los.
Als je die bout met een slagmoersleutel moet losrammelen, dan is er iets anders mis, dan is dat geen 54Nm meer, maar veel meer.

Klinkt als galvanische corrosie, maar dat zou met veel vet niet moeten kunnen. Lijkt alsof die bout zich met fietsen vaster werkt.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 20:32 Ik begrijp het probleem niet. Alles invetten bij het monteren (zit nieuw ook dik in het vet) en met momentsleutel op 54 Nm vastzetten.

Loshalen met Gedore 8 mm - 1/2” inbusdop en schuifgreep met metertje pijp. Uiteinde van de pijp op de grond laten rusten en dan op het pedaal staan.

Het is wel 50+ Nm dan moet je niet met een simpel inbussleuteltje gaan lopen prutsen.
alles was echt dik ingevet met shimano montage vet (misschien houd sram niet zo erg van shimano spul :D )
en vastgezet met momentsleutel op 54nm. (denk zo'n 4 a 5 maand geleden.)
linker trapper zet ik op stapeltje pallets neer zodat die niet naar achter draait.
inbus met pijp in de rechter kant.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

zeroground schreef: di 22 december 2020, 00:04
Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 23:43
On topic, 54 Nm op een 8 mm inbus vraagt om serieus gereedschap en niet een bouwmarkt inbussetje.
54nm is niet zoveel. Wielbouten van een gemiddelde auto zitten met 100+Nm vast en komen met een normale 1/2 inch ratel los.
Als je die bout met een slagmoersleutel moet losrammelen, dan is er iets anders mis, dan is dat geen 54Nm meer, maar veel meer.

Klinkt als galvanische corrosie, maar dat zou met veel vet niet moeten kunnen. Lijkt alsof die bout zich met fietsen vaster werkt.
Nee dat klopt, is inderdaad niet zo veel, maar het is wel lastig de kracht efficiënt te kunnen gebruiken. Een autowiel wat op de grond staat is dan veel makkelijker.
Wat betreft die slagmoersleutel, dat begrijp ik niet goed. Mogelijk is het lichte gewicht van de crank het probleem omdat de slagkracht niet efficiënt overgedragen kan worden. Een 8 mm inbus in aluminium kan echt geen 500 Nm hebben zoals een vrachtwagen wielmoer.

Galvanische corrosie is ook onwaarschijnlijk omdat alles van (geanodiseerd) aluminium is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Is het geen stalen bout in een stalen as icm een alu of carbon crank?

De combi alu bout met 8mm inbus en een slagmoersleutel zou ik niet blij van worden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een autowiel en 100Nm gebruik je dop 17 of 19, ongeacht of die nou met 1/2" op je sleutel zit of niet.
8mm voor 54Nm is een serieus verschil, dat is alsof je je wielmoeren/bouten met steek 13 vast zet.(en dan hebben we het nog over stal, geen alu...)
Kan ook, maar gaat dus wel eerder mis, net zoals bij Dub.
Het blijft een onhandig systeem.

Ik kan het YT filmpje even niet vinden, maar Hambini heeft een flinke rant over Sram Dub.
Uiteraard een beetje aangedikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Mijn punt is dat het na verloop van tijd geen 54Nm meer lijkt te zijn. Wel met je eens dat 54Nm geen normaal aanhaalmoment is voor 8mm inbus. Bij stalen bouten in 6mm en 8mm inbus zou ik (natte vingergevoel) rond de resp 20-40Nm verwachten, op basis van ervaring bij motorfietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zeroground schreef: di 22 december 2020, 00:37 Mijn punt is dat het na verloop van tijd geen 54Nm meer lijkt te zijn. Wel met je eens dat 54Nm geen normaal aanhaalmoment is voor 8mm inbus. Bij stalen bouten in 6mm en 8mm inbus zou ik (natte vingergevoel) rond de resp 20-40Nm verwachten, op basis van ervaring bij motorfietsen.
Probleem is ook dat het draad veel groter is dan de zeskant.
Bi vastdraaien nog geen probleem, maar als het vast gaat zitten heb je niets meer te vertellen met inbus 8.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Zou loc tite een optie zijn? Om de bout te fixeren zodat hij zich niet losser of vaster werkt?
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Onlangs ook een kettingblad vervangen op een dub-crank. Was inderdaad geen makkie. Een paar keer op het punt gestaan om het op te geven, maar uiteindelijk toch gelukt. De eerdere genoemde gereedschappen had ik niet (alleen een kleine dopsleutelset en momentsleutel voor de gebruikelijke fietswerkzaamheden), maar heb het uiteindelijk op een geïmproviseerde manier voor elkaar gekregen door de inbussleutel te verlengen met een bezemsteel :D . Zo'n verwisselbare Gardena-steel, paste mooi mijn inbussleutel in :-q . Er stond zoveel kracht op dat de inbussleutel boog. Geeft wel een beetje aan hoeveel kracht er op gezet moet worden.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 20:32 Loshalen met Gedore 8 mm - 1/2” inbusdop en schuifgreep met metertje pijp. Uiteinde van de pijp op de grond laten rusten en dan op het pedaal staan.
Goeie tip, bedankt :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

DuReal schreef: di 22 december 2020, 11:37
Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 20:32 Loshalen met Gedore 8 mm - 1/2” inbusdop en schuifgreep met metertje pijp. Uiteinde van de pijp op de grond laten rusten en dan op het pedaal staan.
Goeie tip, bedankt :-q
:D Wel er aan denken dat je de trapper vooruit trapt (kan alleen als je de ketting even van je tandwiel haalt) de sleutel/crankschroef draait dan ahw linksom.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik vind het ook een waardeloos systeem. Heb al meerdere keren moeten vechten.

Wat ik doe is trapper op een krat bier zetten. Op de fiets gaan zitten en een x aantal keer op die inbus stampen tot het een keer los komt... Lijkt mij inderdaad ook niet de bedoeling maar goed.

Komt ook altijd met zon krak los alsof je denkt, scheurt er wat? :~

Heb hem een keer met 40 nm vastgezet maar daarna kreeg ik hem nog steeds niet fatsoenlijk los. Ook ik overweeg om te bouwen...
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Plaats reactie