XT achterrem voelt vreemd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Elvander schreef: do 11 februari 2021, 10:34 Ja, dat is ook mijn plan.
Even wachten tot de kou uit de lucht is en dan een keer heel rustig en zo precies mogelijk ontluchten.
Mijn slx klauw was helemaal leeg toen die arriveerde en heel goed mogelijk dat daar toch nog wat lucht in is achtergebleven bij het vullen en ontluchten. De xt-klauw kwam met de remgreep gevuld aan en die was misschien wel echt zonder lucht. Daar merkte ik dit fenomeen in ieder geval niet op en ik kon dit topic toen dus ook niet zo goed plaatsen.
(Vervloekt is de dag waarop ik de zuigers van mijn xt setje verkeerd terug duwde en er lekkage optrad....)

Nu erger ik me vooral aan het verschil tussen voor en achter.
Dat het ene merk anders reageert dan het andere daar wen ik wel aan. De formula cura's remmen, of voelen, totaal anders maar die omschakeling heb ik geen moeite mee. Wordt vervolgd.
Het is inderdaad het verschil tussen voor en achter dat irritant is. Maar ik merk ook dat ik anticipeer op de remkracht achter, omdat die varieert en ik er niet blindelings op kan vertrouwen.
Mijn remmen kwamen overigens beide volledig afgevuld aan en het fenomeen trad direct op.
Als de temperaturen wat hoger zijn ga ik het ook nog eens heel nauwkeurig proberen. Maar ik denk echt dat het in het ontwerp zit.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ook ik merk dit met SLX 7000 remgrepen en XT8100 remklauw.
Heb de fiets nu bij een week verticaal hangen om hopelijk wat te kunnen ontluchten via de remgreep.

Heb het idee dat de oorzaak in het ontwerp zit, maar dat de positionering van de klauw hier ook een rol in speelt.
De remklauw zit achter bijna horizontaal (iig bij mijn scott spark) en misschien dat het daardoor toch minder goed werkt/ontlucht.
Een ander verschil dat dit en de lengte van de leiding zie ik niet?
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Gisteren een mooie rit gemaakt en toen heb ik mijn fiets even neergelegd om mijn tooltje uit mijn rugzak te pakken. Ik verstelde mijn zadel en toen ik weer op weg ging was mijn achterrem ineens keihard. Hij liep helemaal vrij, maar ik kon de remhendel nauwelijks inknijpen. Dat werd tijdens het fietsen wel iets beter, maar ik kon de hendel minder ver inknijpen dan voor de pauze.
Net even gevoeld en de rem is nog steeds hard. Er zit een duidelijk verschil met de voorrem.
Wat een rukzooi deze 8100 rem..
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kan dit variabele drukpunt te maken hebben met de keramische zuigers? Deze zijn heel veel stroever dan de resin zuigers. Mogelijk beïnvloed dit het zelfstellende vermogen. Zijn er in het verleden Shimano remmen met keramische zuigers geweest die geen problemen hebben gehad met het variabele drukpunt?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In mijn Zee, 675 en 785 remmen zitten ook keramische zuigers/pistons.
Die "ouderwetse" habben er geen (nauwelijks) last van.
Ook ontluchten van die oudere sets is geen probleem.
Zou er een probleem in de 8000 en 8100 hendels zitten?
Of in de nieuwe "easy bleed" remklauwen?

Anyway, de harde remhendel zoals Wally beschrijft heb ik 1x gehad (mn enige Shimano rem defect in ruim 10 jaar) bij mn 785 achterrem.
Daar heb ik de hendel vervangen en toen was het opgelost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Het zou best in de hendel kunnen zitten. Ik heb nu twee keer gehad dat de remhendel keihard is, beide keren direct nadat mijn fiets even had gelegen. Voor mijn gevoel ligt het probleem niet bij het ontluchten. De rem voelt ook niet sponzig aan. Denk echt dat het een constructie probleem is.
Het verbaast me dat Mantel dit probleem niet kent, als ik het zo lees komt het vaak voor. Ik ga ze nogmaals aanschrijven, misschien dat een andere remhendel de oplossing is. Als het probleem er dan nog is kan ik vragen om een andere remklauw (wil eigenlijk niet allebei in één keer vervangen, want dan weten we niet wat nou het probleem was).

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb nog de ouderwetse hendels op al mn fietsen.

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Die heb ik ook gehad. Fantastische remmen. Dat setje kostte geloof ik 100 euro compleet.
Met die remmen in gedachte bestelde ik die 8100 remmen. Wat een tegenvaller.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Bij mij zijn er ook het nieuwe type SLX remmen (BR-M7120) onderweg maar ik denk dat ik de oude set met bovenstaande hendel lekker op reserve hou :-q

Wat een horror verhalen :roll:
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Patrick_V schreef: zo 14 februari 2021, 17:11 Bij mij zijn er ook het nieuwe type SLX remmen (BR-M7120) onderweg maar ik denk dat ik de oude set met bovenstaande hendel lekker op reserve hou :-q

Wat een horror verhalen :roll:
Ik weet niet of die serie dit probleem ook heeft, maar ik zou je 675 remmen zeker nog even stand-by houden :-q
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Afgelopen week mn remmen ontlucht. Klauw losgehaald van frame. Trechtertje op de hendel gezet en wat olie in gedaan. Eerst wat olie naar boven gedrukt om er zeker van te zijn dat er geen lucht tussen de trechter en de hendel meer zat. Daarna voorzichtig aan de spuit getrokken. Kwam gelijk lucht uit de klauw, spuit goed rechtop gehouden. Daarna weer drukken. Kwam gelijk erg veel lucht uit de hendelzijde. En vieze olie. Gespeeld met de hoek van de hendel, niet alleen op het stuur, maar ook door aan het handvat te duwen en te trekken (fiets hangt in takels). Weer wat belletjes. Nippel klauw dichtgedraaid en nog wat in de hendel geknepen. Hier en daar nog een enkel klein belletje. Rem voelt nu weer goed, geen verschillend rempunt meer. Ik denk dat er al lucht in zat bij aankoop. Toch nooit een sponzig gevoel gehad ofzo. Nog geen testritje buiten gedaan helaas, ff wachten totdat het wat beter weer wordt. Voorzichtig optimistisch, maar dat waren anderen hier ook al en toen viel het ook tegen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat er wel vaker wat lucht in nieuwe remmen zit. Maar dat zal naar het reservoir opstijgen, en dan heb je er in principe geen last meer van.

Omdat ik de voorrem rechts wil moet ik vaak de leidingen al los halen, en dan ontlucht ik het spul ook altijd. Als je de spullen hebt is het bij Shimano remmen goed te doen vind ik. Meestal komt er wel wat lucht uit.

Mocht je remmen met een probleem hebben en ook nog een ouder type op de plank hebben liggen, je kunt bij Shimano alles mixen. Dus een oude hendel aan een nieuwe rem is geen enkel probleem.

Het enige waar je op moet letten is dat je de juiste insert bij de leiding gebruikt, zilverkleurig (nieuw) of goudkleurig (oud).
De knelringen/olives zijn niet veranderd dus als je die niet hoeft te vervangen (omdat ze teveel platgeknepen zijn) kun je de oude leiding gewoon in de nieuwe remhendel steken of andersom.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Mn ervaring met Shimano is idd ook dat dit erg makkelijk te onluchten is (was?). Hendel horizontaal, spuit leegdrukken totdat je geen belletjes meer ziet en klaar. Zoveel lucht als hier uitkwam heb ik nog niet vaak meegemaakt hoor.
Ik had nu toch echt lucht in de klauw zitten wat niet vanzelf opgestegen was. Of ik heb lucht aangetrokken via het schroefdraad van de nippel. Dat kan misschien ook nog? Nippel zat net los (maar niet loose!) genoeg voor "stroming" en ik heb doe verder voorzichtig.
Nou ja, ik ben as zondag vrij en het wordt mooi weer; dan zien we het wel. Ben benieuwd.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Vandaag een ritje gemaakt en ik moet zeggen dat mn rem na het ontluchten stukken beter aanvoelt. Als ik heel kritisch ben en ik de rem indruk en daarna zo snel mogelijk zo n 5 keer pomp of zo merk ik het misschien nog een beetje, maar het is zoveel afgevlakt dat het niet meer vreemd en irritant aanvoeld. Eigenlijk gewoon weer zoals ik gewend was. Hopen dat het zo blijft.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hanschen schreef: zo 21 februari 2021, 18:24 Vandaag een ritje gemaakt en ik moet zeggen dat mn rem na het ontluchten stukken beter aanvoelt. Als ik heel kritisch ben en ik de rem indruk en daarna zo snel mogelijk zo n 5 keer pomp of zo merk ik het misschien nog een beetje, maar het is zoveel afgevlakt dat het niet meer vreemd en irritant aanvoeld. Eigenlijk gewoon weer zoals ik gewend was. Hopen dat het zo blijft.
Wat bij mij als nood ook heeft geholpen bij dergelijke problemen is de fiets aan het stuur ophangen, en de achterremleiding zo laten lopen dat deze recht naar de hendel gaat. Toen met een riempje de rem aangetrokken en de fiets een nacht laten hangen. Die noodoplossing doet nu al even dienst.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie