Slag in wielen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
noxist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 november 2020, 17:22

Hoi ervaren fietsers,

In Oktober heb ik een tweedehands MTB gekocht. Deze zag er als nieuw uit en de vorige eigenaar bevestigde dat er weinig op gereden is.
Ongeveer 4 weken (2x in de week 25km) had ik in beide wielen een slag. Langs de lokale fietsenmaker en die heeft deze eruit gehaald. Dit was begin november. Het verhaal was dat dit altijd na het inrijden van een nieuwe fiets nog een keer gedaan moet worden.

Nu 10 weken later merkte ik tijdens mijn rondje dat er een grote slag in mijn achterwiel zat. Zo erg dat ik niet verder durfde te fietsen. Ik heb Supra MA Comp wiel met Schwalbe Smart Sam banden. Geen flauw idee wat voor kwaliteit maar ik ga er vanuit dat het voor een beginner voldoende moet zijn. Ik rijd op een HT en weeg 85 kilo.

Mijn vragen:
Is dit normaal dat ik om de 10 weken naar de fietsenmaker moet om mijn wielen te richten?
Is het de kwaliteit wielen of de skills van de fietsenmaker wat de stevigheid maakt?
Hoe kan ik dit voorkomen?

En als laatst: Als ik mezelf overhaal om een full suspension fiets te kopen. Zou ik er dan minder last van hebben?

Groetjes,
noxist!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tenzij je heel lomp rijdt lijkt het me dat de spaakspanning niet in orde is. Of te laag of ongelijkmatig. Als een fietsenmaker alleen de slag er uit haalt en niet verder de spaakspanning controleert dan kan het zo weer gebeuren. Het beste laat je het wiel richten door iemand die er echt kijk op heeft en daarvan zitten hier meerdere op het forum. Wellicht handig je woonplaats te vermelden om te kijken of er iemand in de buurt is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

noxist schreef: di 5 januari 2021, 16:54 Langs de lokale fietsenmaker en die heeft deze eruit gehaald. Dit was begin november. Het verhaal was dat dit altijd na het inrijden van een nieuwe fiets nog een keer gedaan moet worden.
Klopt, bij de meeste machinaal gespaakte wielen moeten na een paar 100km de spaken opnieuw op de goede spanning gezet worden. Dit wordt echter vrijwel nooit gedaan en het gevolg zie je nu. Een goede wielbouwer 'strest' de wielen na het opspannen waardoor de spaakspanning terugloop. Vervolgens worden de spaken weer op de juiste spanning gezet en zou naspannen niet meer nodig moeten zijn.
noxist schreef: di 5 januari 2021, 16:54 Nu 10 weken later merkte ik tijdens mijn rondje dat er een grote slag in mijn achterwiel zat. Zo erg dat ik niet verder durfde te fietsen. Ik heb Supra MA Comp wiel met Schwalbe Smart Sam banden. Geen flauw idee wat voor kwaliteit maar ik ga er vanuit dat het voor een beginner voldoende moet zijn. Ik rijd op een HT en weeg 85 kilo.
Dit zou voldoende materiaal moeten zijn. Vaak zijn goedkopere velgen zwaarder en dus steviger, hebben meestal rechte spaken (ipv lichtere butted) en messing nippels.

Is dit normaal dat ik om de 10 weken naar de fietsenmaker moet om mijn wielen te richten? Nee
Is het de kwaliteit wielen of de skills van de fietsenmaker wat de stevigheid maakt? skills van de bouwer
Hoe kan ik dit voorkomen? Een goede wielbouwer/fietsenmaker er naar laten kijken.
En als laatst: Als ik mezelf overhaal om een full suspension fiets te kopen. Zou ik er dan minder last van hebben? Nee, maar voor velen hier op het forum is het motto "N+1", dus wat let je om een fully erbij te nemen :lol: :wink: .

Weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Ede/Wageningen woont kun je altijd even langst komen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

En dit is nou één van de redenen waarom ik eigenlijk alleen vertrouw op een mooi stukje ambacht van een goede wielbouwer.
Die wielen blijven gewoon goed.

Met de standaard wielen van veel fietsmerken die alleen maar machinaal geslaakt worden en vervolgens geen nabewerking ondergaan krijg je vroeg of laat gezeur omdat de spaak spanning en evenredigheid terugloopt tijdens gebruik.
Canyon Neuron CF9 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo dramatisch is het niet altijd natuurlijk.
En je kunt een oem-wielsetje ook gewoon op tijd ff na (laten) lopen en de spaakspanning indien nodig in orde brengen. Een echt goede shop zal daar ook wel naar kijken hoop ik (geen idee of dat ook echt gebeurd in de praktijk).

Als je niet zwaar en/of lomp bent heb je ook niet snel problemen met wielen.
Ik zit sinds 1982 op de racer en sinds 1989 op de mtb en heb welgeteld twee keer een probleem gehad... Een keer een gescheurde alu nippel, oorzaak waarschijnlijk het gewicht van de BOB-trailer die die vakantie achter mijn fiets hing. En een keer een gebroken spaak in een Easton Havoc achterwiel door onverklaarbare oorzaak. Nota bene een enduro-wiel :roll:
Is toen zonder gedoe onder garantie opgelost.

Mijn gewicht is in al die jaren van 65 naar ongeveer 70kg gegaan, wordt nu dus wel oppassen voordat ik ook allemaal wielen ga slopen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

De meesten rijden rond op fietsen van pak weg 1000 a 1100 euro. Daar zitten nou niet de beste wielen in omdat wielen echt een sluitpost zijn. Die wielen worden na het spaken niet na bewerkt. Als je daar dus niets aan (laat) doen komen de problemen vanzelf. Wat vaak voorkomt is spaak breuk. Als dan alleen het gevolg wordt hersteld maar niet de oorzaak is het water naar de zee dragen. Spaak breuk komt bij dit soort wieltjes toch best vaak voor helaas.
Canyon Neuron CF9 2022
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Even na laten lopen & corrigeren door Jan the Man kan ik je aanbevelen, heeft mijn wielen ook gedaan en naderhand geen omkijken meer naar gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

thijsgillijns schreef: za 9 januari 2021, 21:45 De meesten rijden rond op fietsen van pak weg 1000 a 1100 euro. Daar zitten nou niet de beste wielen in omdat wielen echt een sluitpost zijn. Die wielen worden na het spaken niet na bewerkt. Als je daar dus niets aan (laat) doen komen de problemen vanzelf. Wat vaak voorkomt is spaak breuk. Als dan alleen het gevolg wordt hersteld maar niet de oorzaak is het water naar de zee dragen. Spaak breuk komt bij dit soort wieltjes toch best vaak voor helaas.
Meestal krijg je bij een nieuwe fiets een gratis beurt.
Een goede fietsenmaker kijktdan ook je wielen na.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
noxist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 november 2020, 17:22

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb mijn wielen naar de fietsenmaker gebracht en die heeft ze opnieuw gericht. Zodra ik maar iets merk aan mijn wielen ga ik contacten binnen het forum opzoeken.

Groetjes,
noxist
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wielen richten is wat anders dan spaken op de juiste spanning zetten.

Veel FM halen de slag(en) eruit door wat aan de spaken te draaien. Op het oog is het wiel dan mooi recht maar doordat de spanning nogal verschilt zal de slag weer snel terug zijn en is spaakbreuk een volgend probleem :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een slag door een incident zijn een aantal spaken over hun rekgrens gegaan en is meestal ook de velg blijvend vervormd.
Er is geen goede manier om dat te herstellen, zonder de spaken en de velg te vervangen.
Maar als het niet te ernstig is kan je de slag wel "wegdraaien" en het wiel nog een tijd lang gebruiken.
Maar er is wel sprake van een (sterk)verkorte levensduur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Even een vraag van mijn kant m.b.t. een slagje (2mm) in mijn achterwiel van mijn Bulls Grinder (Gravel bike).
Ik vermoed dat als ik met dit slagje naar de FM ga, hij deze er gewoon uitdraait door met de spaakspanning te gaan spelen zodat het wiel weer recht is. Ik begrijp dus dat dan de spanning in de spaken niet meer constant is.

Wat doen jullie in dit soort gevallen? Een wielbouwer of goede FM benaderen welke het wiel weer perfect recht maakt m.b.v. spaakspanningmeter? Of even snel een aantal nippels aan één zijde iets meer op draaien zodat de slag er uit is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon er uit (laten) draaien.
De kans is groot dat de spaakspanning nooit echt goed is geweest, dus daar hoef je je nu ook niet druk om te maken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ligt ook aan de fietsenmaker, als je zegt haal die slag er ff uit dan doen sommige fietsenmakers ook alleen maar dat. Misschien zelfs zonder ook maar een richtbok te gebruiken

Maar als je het wiel zonder band aanlevert en vraagt de slag er uit te halen en meteen goed op spanning te zetten dan wordt het al wat anders
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Het is al niet meer nodig, na eens goed kijken blijkt dat de velg bij 7 spaaknippels aan de drive side te zijn gescheurd :evil:
Het is echt niet zo dat er lomp mee gereden is met de fiets, voornamelijk asfalt en gravel. Velg is een alu WTB WNL-2227 welke voor Bulls is gestickerd.

Iemand nog tips voor een degelijke set (Lichaamsgewicht 95kg) voor in deze gravel bike? Voor zit een 15mm steekas en achter een QR. Shimano body.
Plaats reactie