Het Leed Dat Slijtage Heet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knakworstkweker

novaterra schreef: di 5 januari 2021, 21:10 ik praat dan iig over de 12speed shimano. ik heb volgens mij voor 30 euri de kleinste tandwielen vervangen.
Ik heb een 11 speed m8000, ga er eens naar kijken.
Knakworstkweker

Alien schreef: di 5 januari 2021, 21:12 Je hebt één ketting teveel gebruikt (versleten), en daarmee de ander te weinig.
Euh, hoe dan? Ik wissel ze elke 300km, dan zouden ze gelijkmatig moeten slijten :~

Enige wat ik kan doen is nog vaker wisselen denk ik dan.....



Het moet allemaal vervangen worden binnenkort, hoe dan ook, die nieuwe ketting is meer om te proberen hoe 'slecht' de cassette is.

Stel dat om de een of andere reden alles gewoon goed loopt en schakelt met een nieuwe ketting en daarmee pers ik er nog een goede 500km uit, dan heb ik die toch weer gewonnen voor 3 tientjes.

En als het meteen als een draak schakelt en loopt dan bewaar ik de nieuwe en rij ik de oude nog zo ver mogelijk op.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Met een rit van 50 km in de bagger kan de ketting al hard slijten. Heb je er daar een antal van in de 300km die je rijd totdat je de ketting wisselt kan het verschil in slijtage al best groot zijn. Het gevolg is dan weer dat je andere ketting na het wissellen weer harder gaat doordat hij net niet mooi loopt op de wat verder versleten tandwielen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Alien schreef: di 5 januari 2021, 20:40Afstand of tijd, dat is allemaal irrelevant. Gewoon iedere keer dat je je ketting eraf haalt, de kortste terug erop leggen.
300km door het zand in de regen is heel wat anders dan 300km in de zon over strak asfalt.

Ja, vaker wisselen. Of ten minste: vaker ketting eraf en kijken welke terug erop moet. Gewoon na elke rit ketting eraf, aan de spijker, en de kortste terug op de fiets.
Vorsprung durch Pedantik.
Knakworstkweker

Dan moet mijn wissel op elke 150km komen denk ik, sommige ritten zijn 130-150km geweest in de modder en die heb ik gedaan op de meest versleten ketting die vielen allebei in de 350km wisselinterval.

Al doende leert men
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 19:22
Nu reed ik met een XT aandrijflijn zo'n 2000km op 1 ketting, inmiddels ben ik met 2 kettingen en andere smering gaan rijden.

Vandaag toch nog eens gekeken en wederom zijn de eerste bramen al zichtbaar.

Ketting 1 die het meest droge weer heeft gezien zit nu op 0.50 (1200km)en ketting 2 is inmiddels in de ijzerbak beland want deze zat op de 0.75 (1100km).
Knakworstkweker schreef: za 2 januari 2021, 14:11 Boeshield is IMO beter dan squirt, squirt heeft geen smerende werking.

Op de site van boeshield staat hoe je het aan moet brengen, kind kan de was doen.
Knakworstkweker schreef: za 2 januari 2021, 13:12 Ik zie de voordelen van wax niet in zanderige omgevingen, eerder alleen maar nadelen.

Ik gebruik een wax-based smering voor de racer (werkt uitstekend daar niet van) maar die trekt al zoveel zand aan van op de weg rijden dat ik het met de mtb niet eens aandurf.
Ik denk dat ik jou mening en adviezen wat betreft ketting smering maar niet al te serieus moet nemen en jij wellicht ook niet😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 22:16Dan moet mijn wissel op elke 150km komen denk ik, sommige ritten zijn 130-150km geweest in de modder en die heb ik gedaan op de meest versleten ketting die vielen allebei in de 350km wisselinterval.

Al doende leert men
Nee, je leert duidelijk niet. Zet die afstanden uit je hoofd, die doen er helemaal niks toe. Hang gewoon je kettingen naast elkaar en monteer de kortste.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toen ik nog flink km's maakte, wisselde ik 3 kettingen op een XT of SLX 3spd crankset en een SLX of Deore 9 en later 10spd cassette.
De goedkopere cassettes waren deels staal en Deore helemaal staal.
Heb gereden met DuraAce, SLX en diverse soorten SRAM kettingen, allen gingen in deze setup zo rond 7000-8000km mee.
In die tijd volop weer en wind biker.
Wisselen deed ik op het gevoel; bij droog weer pakweg 250km, bij baggerzooi circa 150km.
De laatste jaren let ik er niet meer op, mooiweer fietser en maak veel minder km's.
Momenteel een volstrekte hutspot van SRAM cranksetje 1x32t, een Sunrace 11spd cassette en een SRAM ketting (welk type weet ik niet, kan dat wel even checken).
Het kleine kransje van Sunrace is uitwisselbaar met een Shimano kransje.

Interessant draadje van een paar jaar geleden viewtopic.php?f=9&t=124955
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 21:18
novaterra schreef: di 5 januari 2021, 21:10 ik praat dan iig over de 12speed shimano. ik heb volgens mij voor 30 euri de kleinste tandwielen vervangen.
Ik heb een 11 speed m8000, ga er eens naar kijken.
Ik weer dat je van Shimano XT al vanaf 7 speed de kranjes los kunt vervangen.
Ook de kransjes op de spider zijn als set te vervangen.
Probleem is natuurlijk dat een beetje koopman liever een cassette van 70 of 80 euro verkoopt dan een kransje van 7 of 8 euro. Is ook logistiek veel aantrekkelijker.
Dus voor de verkrijgbaarheid ben je aangewezen op de (eerlijke?) webshops.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Volgens mij heeft Bike Components ze.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Voor de Shimano 12 speed cassette's zijn 100% zeker losse kransjes te koop.
De 10 en 12 als setje.
De 14, 16 en 18 zijn los te bestellen.

Shimano onderdeelnummers:.
Y-1X498020 = 10T-12T
Y-0GX14000 = 14T
Y-0GX16000 = 16T
Y-0GX18000 = 18T

Maar je hebt 11 speed, da's geen Microspline toch? In dat geval gaan bovenstaande niet passen maar misschien heeft iemand er wat aan.
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 5 januari 2021, 23:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Op mijn HT zit een sram xg1150 cassette van eind 2017 (11 speed) met ~3500-4000km erop. Met nog steeds de eerste en enige ketting. Heb al een bijna een jaar een nieuwe cassette en ketting in huis om te vervangen want de ketting is al lang versleten (volgens de slijtagememeter) maar de ketting loopt nog steeds geruisloos en schakelen gaat nog steeds uitstekend. Heb vorig jaar wel een nieuwe ketting geprobeerd maar dat liep niet lekker met die oude cassette dus wil ik het setje oprijden. Maar zoal ie nu loopt denk dat ik ook deze winter/voorjaar nog wel doorkom met deze combi (en ik rijd er het hele jaar op) en dan zit ie op ~4500-5000km. Mooie afstand lijkt mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: di 5 januari 2021, 22:39
Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 22:16Dan moet mijn wissel op elke 150km komen denk ik, sommige ritten zijn 130-150km geweest in de modder en die heb ik gedaan op de meest versleten ketting die vielen allebei in de 350km wisselinterval.

Al doende leert men
Nee, je leert duidelijk niet. Zet die afstanden uit je hoofd, die doen er helemaal niks toe. Hang gewoon je kettingen naast elkaar en monteer de kortste.
Ja, het is ff wat werk, maar het gaat ongeveer zo:

Je koopt een compleet nieuwe aandrijving met 3 dezelfde middenklas kettingen, iedere ketting krijgt een eigen powerlink.

Je slaat een spijker precies horizontaal in de muur, of de deur of ergens anders, leef je uit.
Je knipt de kop vd spijker, zodat je de kettingen er aan kunt hangen.

Na je fietstocht veeg je de gebruikte ketting schoon en je smeert de ketting met je favoriete smeersel.

Je hangt de gebruikte ketting bij de andere kettingen aan de spijker.

Je kiest de kortste ketting voor je volgende rit.

Geen kms, geen uren, geen dagen, geen weken.

Eens in de 14 dagen, om de 200km, of op 0,75mm, dat zijn allemaal afkortingen, die makkelijk zijn, maar die het principe (en dus de maximale afstand) geweld aan doen.
Hoe belangrijk dat is mag je zelf weten.
Want je kan al die uren ook geld verdienen en gewoon je aandrijving wat eerder/vaker vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

:-q
Oke gaan het proberen
Tot slot
De nieuwe kettingen:

1) Meteen ontvetten en gewenste smering erop.
2) Fabriekssmering rijden tot deze 'op' is, ontvetten, gewenste smering erop.
3) Fabriekssmering rijden, afhalen, bijsmeren met gewenste smering.
4) Anders, namelijk......
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ThaSingleTrackMastah schreef: di 5 januari 2021, 23:03
Ja, het is ff wat werk, maar het gaat ongeveer zo:

Je koopt een compleet nieuwe aandrijving met 3 dezelfde middenklas kettingen, iedere ketting krijgt een eigen powerlink.

Je slaat een spijker precies horizontaal in de muur, of de deur of ergens anders, leef je uit.
Je knipt de kop vd spijker, zodat je de kettingen er aan kunt hangen.

Na je fietstocht veeg je de gebruikte ketting schoon en je smeert de ketting met je favoriete smeersel.

Je hangt de gebruikte ketting bij de andere kettingen aan de spijker.

Je kiest de kortste ketting voor je volgende rit.

Geen kms, geen uren, geen dagen, geen weken.

Eens in de 14 dagen, om de 200km, of op 0,75mm, dat zijn allemaal afkortingen, die makkelijk zijn, maar die het principe (en dus de maximale afstand) geweld aan doen.
Hoe belangrijk dat is mag je zelf weten.
Want je kan al die uren ook geld verdienen en gewoon je aandrijving wat eerder/vaker vervangen.
In jouw geval is dat dus elke rit want je kiest voor elke rit steeds de kortste ketting? Ik heb gewoon geen zin om elke rit mijn ketting te moeten vervangen.En mijn ervaring met meerdere kettingen is dat als je het een keer achterwege laat dat je uiteindelijk met 1 ketting overblijft die dan of ook al ver versleten is.
Mijn beste ervaring tot nu toe: meet regelmatig de kettingslijtage met een ketting slijtage meter. Bij 0.75% vervang je direct de ketting. En dat doe je zo elke keer. De kettingen zullen steeds iets sneller slijten, maar dat is nog steeds goedkoper dan een nieuwe cassette. Na 5-6 kettingen is het tijd om ook de cassette en tandwielen weer te vervangen.
Ik smeer met squirt en spuit mijn fiets ook niet meer af met water (hooguit af en toe met spons en sopje maar dan frame e.d., niet de ketting).
Squirt gaat rechtstreeks op de schoongeveegde ketting. Niks ontvetten en vet af fabriek laten zitten op nieuwe ketting, gewoon na elke rit ketting smeren met squirt.
Plaats reactie