Het Leed Dat Slijtage Heet
Ik heb de hele set : cassette , ketting, shifter en derraileur iets rond de 520 euro betaald in duitsland. Toch een 250 euro goedkoper( zonder werkuren ) als bij mijn fietsenmaker. Valt nog mee tov de verkoopprijs en heb nog 100 € gekregen voor de xt shifter, derailleur en casette
To each his own, maar ik blijf me er toch een beetje over verbazen dat er niet meer mensen met Rohloff of Pinion rijden, zeker als ik lees wat een gedoe het is met kettingen en cassettes wisselen, olieen, waxen en wat wat al niet. Ik wissel 1 a 2 keer per 2 jaar een riem en 2 tandwielen en dat is het. De laatste poetsbeurt is zo'n anderhalf jaar geleden. Als ik zie wat de top groepen van Shimano en Sram kosten dan is de aanschafprijs van een sealed systeem al dan met riemaandrijving toch niet echt meer een argument om het niet te doen. Is het gewicht en trap efficientie? Of onbekend maakt onbemind?
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 294
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Wel een dikkere ketting met dikkere tandwielen
Pinion zou ik ook wel eens een rondje mee willen doen
Je moet ook niet zo moeilijk doen. Ik rijd mijn kettingen tot 0.75 en vervang ze dan. Na 3-4 kettingen nieuwe cassette en voorblad. Alles SLX niveau, kost een ketting 2 tientjes, cassette 55 en blad 30 ofzo? Natte vinger werk zijn de kosten 150 per 4000-5000 kilometer? 30 euro per 1000 kilometer grofweg?dogsbolx schreef: ↑do 7 januari 2021, 20:29 To each his own, maar ik blijf me er toch een beetje over verbazen dat er niet meer mensen met Rohloff of Pinion rijden, zeker als ik lees wat een gedoe het is met kettingen en cassettes wisselen, olieen, waxen en wat wat al niet. Ik wissel 1 a 2 keer per 2 jaar een riem en 2 tandwielen en dat is het. De laatste poetsbeurt is zo'n anderhalf jaar geleden. Als ik zie wat de top groepen van Shimano en Sram kosten dan is de aanschafprijs van een sealed systeem al dan met riemaandrijving toch niet echt meer een argument om het niet te doen. Is het gewicht en trap efficientie? Of onbekend maakt onbemind?
Het antwoord is dus simpel, gewoon geen topgroepen kopen voor slijtage materiaal. Ik kan dus ook geen antwoord geven op de vraag waarom mensen die dat wel doen geen riemaandrijving willen.
Vind het systeem geweldig, alleen ik zie niemand echt XC rijden met dit systeem.dogsbolx schreef: ↑do 7 januari 2021, 20:29 To each his own, maar ik blijf me er toch een beetje over verbazen dat er niet meer mensen met Rohloff of Pinion rijden, zeker als ik lees wat een gedoe het is met kettingen en cassettes wisselen, olieen, waxen en wat wat al niet. Ik wissel 1 a 2 keer per 2 jaar een riem en 2 tandwielen en dat is het. De laatste poetsbeurt is zo'n anderhalf jaar geleden. Als ik zie wat de top groepen van Shimano en Sram kosten dan is de aanschafprijs van een sealed systeem al dan met riemaandrijving toch niet echt meer een argument om het niet te doen. Is het gewicht en trap efficientie? Of onbekend maakt onbemind?
En ja alles in Nederland is XC, maar ik doel dan meer op dat ik ze alleen nog maar gezien heb in Nijmegen en de UHR en daar zal wel een reden voor zijn.
De kosten zullen het punt niet zijn, meer dat er een specialist nodig is voor onderhoud/ reparatie zal veel mensen terughouden doen zijn.
Geen idee of hier juist dealers zitten, maar dat kan een reden zijn.
Eerlijk is eerlijk, de meesten die de afstanden maken dat ze 2 keer per jaar een nieuwe aandrijflijn nodig hebben, doen meestal het onderhoud zelf of ze hebben de fiets ook nog zelf opgebouwd.
Het enige wat ik me afvraag is hoe snel zo'n aandrijving schakelt, trager of sneller dan een conventionele aandrijving, heb je daar een oordeel over?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De initiele kosten zijn hoger, dat is ook een drempel.
Onderhoud en upgrades kan je uitsmeren, maar Pinion en Rohloff moet je meteen aftikken.
Onderhoud en upgrades kan je uitsmeren, maar Pinion en Rohloff moet je meteen aftikken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mijn XT 11-speed zit er nu al ruim 4.000km op en kan nog wat langer mee. En dan heb ik het ook over een e-mtb...Freddy95 schreef: ↑do 7 januari 2021, 17:47 Ik rij zelf op een e-mtb waar cassette en kettingen slijten als een gek.
Ik heb een hele tijd met Shimano XT 11speed gereden, en ook dus de aparte kleine 3 tandwielen paar keer moeten vervangen ( https://www.bike24.com/p2177495.html voor 11 speed, zijn wel enorm in prijs gestegen laatste maanden)
. De derde keer dat ik dat deed had ik een kleine speling tussen het oude en nieuwe tandwielen. Ik moest die tandwielen elke 500 km vervangen.
Uiteindelijk ben ik over geschakeld naar de sram ex1 8speed groep 11-48t. Cassette is gemaakt van van gereedschap staal( maar is peperduur, kost 480€ bij een fietsenmaker).
Maar moet toch wel zeggen dat dit het beste is wat ik al gereden heb, schakelt vlot, veel stiller dan xt en kan de 3 kleine tandwielen apart vervangen
Op die 3 tandwielen kan ik 1200 km doen voordat ik die moet vervangen en ketting zit nu op 1500 km en gaat naar de 0,5 op de slijtage meter.
Ik denk als je dit op een gewone mtb zou zetten dat je makkelijk x2-3 per ketting/tandwielen zou kunnen rijden.
Heb vanaf het begin met twee kettingen gereden, die voordat ik in september naar de Alpen ging beiden nog niet op waren volgens de Rohloff caliber. Tijdens die week brak op de laatste dag mijn ketting (KMC), geen idee waardoor. In elk geval niet door een duidelijk merkbare oorzaak.
Nu rijd ik de boel nog wat verder op met ketting nr.2 (een Sram) en dan ergens in het voorjaar een nieuwe set erop, in elk geval voordat ik weer naar de Alpen ga. Omdat dit materiaal het goed deed weer hetzelfde klaarliggen: XT 11-46 cassette, stalen Shimano 34t e-bike voorblad en twee basic Sram kettingen.
Mijn methode: al te erge modder vermijden (andere fiets of over de weg), ketting gewoon met een lap afvegen en druppelen als het nodig lijkt. Gebruik nu Squirt maar ik heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt wat je eraan smeert.
Ketting wisselen als ik eraan denk, zal om de paar honderd km zijn vermoed ik maar ik registreer het niet.
Mbt Rohloff, ik heb er een gehad. Werkt gewoon goed, met wat specifieke eigenheidjes waar je vanzelf aan went.
Schakelen onder flinke last gaat niet lekker, daarentegen schakel je gewoon als je de pedalen stil houdt. Daar wen je aan en kan soms best handig zijn!
De ketting vraagt in feite net zo veel of weinig onderhoud als bij derailleurs, alleen heb je geen cassette en derailleur om ook schoon te houden. Bij mij sleet het net zo snel en ik was toch al geen modderliefhebber. Toen ik een ander frame kocht heb ik de Rohloff weggedaan.
Past theoretisch wel in bijna elk frame, maar zonder mogelijkheid om de ketting te spannen verlies je al een voordeeltje want dan moet er alsnog een spanner op. Soort van derailleur
Bovendien oefent de naaf een kracht op het frame uit waar niet elk frame op ontworpen is. Dan breekt de achtervork. Daar is ook wel weer wat aan te doen, dan steun je de naaf met een lange arm op de achervork af maar dat is echt lelijk en imo niet meer van deze tijd.
Dus mijn idee: Rohloff is mooi en werkt goed, maar dan wel in een dedicated frame.
Onderhoud stelt niks voor, eens per jaar andere olie erin en dat is voor iedereen makkelijk zelf te doen (en niet duur).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Op de commuter heb ik een riem ipv ketting, qua onderhoud helemaal super.
Nu ruim 6000km met heel af en toe een keer een kwast er over, klaar!
Nog geen spatje van slijtage waarneembaar.
Maar.. het fietst voelbaar zwaarder dan exact hetzelfde type bike die met ketting / derailleur uitgerust is.
Daarnaast zijn er ervaringen dat riemen bij weer en wind (modder) beduidend sneller slijten dan bij droogweer gebruik.
Als het zo'n dure oplossing is dan moet het ook 100% voordelen opleveren.
Nu ruim 6000km met heel af en toe een keer een kwast er over, klaar!
Nog geen spatje van slijtage waarneembaar.
Maar.. het fietst voelbaar zwaarder dan exact hetzelfde type bike die met ketting / derailleur uitgerust is.
Daarnaast zijn er ervaringen dat riemen bij weer en wind (modder) beduidend sneller slijten dan bij droogweer gebruik.
Als het zo'n dure oplossing is dan moet het ook 100% voordelen opleveren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Dan de goedkope oplossing (hoewel ook dit alleen echt goed werkt met een specifiek frame): Singlespeed.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, zo heb ik tientallen jaren gecommuterd.
Gewoon met oude mtb en racefiets ketting en tandwielen. Oude meuk dus, die dan nog duizenden km mee gaat
Gewoon met oude mtb en racefiets ketting en tandwielen. Oude meuk dus, die dan nog duizenden km mee gaat
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik ook maar ook op de vaderlandsche bosrondjes werkt het uitstekend. Het moet je wel een beetje liggen, als je geen hoge rpm's kunt draaien zul je het moeten leren...