Het Leed Dat Slijtage Heet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knakworstkweker

In navolging van dit topic wat ik ooit begonnen ben.

Het volgende:

Ik fiets zo'n 4000km per jaar op de MTB, soms 40km, soms 150km en alles wat er tussenin zit.

Weer of geen weer, altijd weer! (en dat zal bijdragen aan het slijten).

Nu reed ik met een XT aandrijflijn zo'n 2000km op 1 ketting, inmiddels ben ik met 2 kettingen en andere smering gaan rijden.

Vandaag toch nog eens gekeken en wederom zijn de eerste bramen al zichtbaar.

Ketting 1 die het meest droge weer heeft gezien zit nu op 0.50 (1200km)en ketting 2 is inmiddels in de ijzerbak beland want deze zat op de 0.75 (1100km).

Er lijkt wat winst te zijn, maar in de marge... :-{

Nu zei mijn LBS dat 1500/ 2000km bij Shimano vrij gangbaar is en dat sommige bij de 1000km al op zijn.
Nu kwam er ook naar voren dat met Sram hier even gevoellig voor is, met uitzondering van de XX1 cassettes, die schijnen toch wel de 4000-6000km te halen in de omgevingen, omstandigheden en afstanden die ik maak.

Ik heb besloten de gok te wagen omdat er nog geen merkbare verschillen in schakelen zijn, om er 1 nieuwe ketting op te leggen en te proberen hoe die zich houdt, ketting 1 houdt ik achter de hand voor als de nieuwe niet lekker wil.

Ik heb al besloten dat de volgende fiets XX1 krijgt, maar die komt pas over een jaar of 2 omdat ik bij mijn volgende fiets geen concessies wil doen.
Te noemen: XC racebak, carbon, 1x12 Sram XX1, carbon velgen, tubeless.
Kortom 'the works' in dat opzicht met een richtprijs van €2500 - €4500 en bij voorkeur aan de laagste kant van die 2.

Nu lees ik hier en daar dat er mensen zijn die XX1 cassettes rijden op een shimano aandrijflijn, maar hoe goed werkt dat nu echt?

En natuurlijk nog de vraag, wat kan ik beter doen qua onderhoud om langer met mijn spullen te doen?

Ik heb nu beide kettingen en de cassette alleen afgedaan met een doek/ borstel en smering (boeshield) toegevoegd.

Nauwelijks water gebruikt (op regen e.d. na) en een ontvetter is niet eens in de buurt gekomen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Gebruik je ook Shimano kettingen? Deze gaan bij mij ook niet lang mee. Heb betere ervaring met Sram. KMC is al te lang geleden voor mij om er wat over te zeggen.

Ik rij ongeveer 7000km (1 ketting) op een XX1 eagle cassette en smeer met squirt.
Probeer het nu nog verder op te rekken door met 3 Xx1 kettingen te rijden.

Hou er rekening mee dat het qua kosten niet veel uit maakt. Ik vind het vooral fijn niet elke 2000km mijn cassette, ketting en voorblad te moeten vervangen.
Laatst gewijzigd door ivocare op di 5 januari 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakworstkweker

Shimano ketting ja, kmc gehad maar die sleten nog harder leek het :o

Maar met een Sram ketting op een volledige xt-lijn? Of wat opper je?

Het lijkt me dat mijn cassette daar niet minder hard van slijt of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 19:29 Shimano ketting ja, kmc gehad maar die sleten nog harder leek het :o

Maar met een Sram ketting op een volledige xt-lijn? Of wat opper je?

Het lijkt me dat mijn cassette daar niet minder hard van slijt of zie ik het verkeerd?
Mijn ervaring is dat je met een “sterke” ketting ook langer doet met je cassette en voorblad. Een goed voorblad helpt ook weer mee met verminderde slijtage. De oude Sram Xx1 11 speed voorbladen waren zo zacht als boter bijvoorbeeld. Dan slijt de rest net zo hard mee.

Het mixen van merken is over het algemeen geen probleem. Doe dit alleen niet met derailleurs en shifters.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Als je met meerdere kettingen rijdt, om de hoeveel km is het dan aan te raden om te switchen? En gebruik je dan een nieuwe link of de oude?
Knakworstkweker

MarkMeisner schreef: di 5 januari 2021, 19:39 Als je met meerdere kettingen rijdt, om de hoeveel km is het dan aan te raden om te switchen? En gebruik je dan een nieuwe link of de oude?
Ik gebruik de links gewoon opnieuw, slijt mee, dus hoort bij de ketting, als ie ooit zou losgaan/ breken zet ik er wel een nieuwe in, maar nog nooit meegemaakt. En ik wisselde elke 300/ 350km.
Knakworstkweker

ivocare schreef: di 5 januari 2021, 19:35
Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 19:29 Shimano ketting ja, kmc gehad maar die sleten nog harder leek het :o

Maar met een Sram ketting op een volledige xt-lijn? Of wat opper je?

Het lijkt me dat mijn cassette daar niet minder hard van slijt of zie ik het verkeerd?
Mijn ervaring is dat je met een “sterke” ketting ook langer doet met je cassette en voorblad. Een goed voorblad helpt ook weer mee met verminderde slijtage. De oude Sram Xx1 11 speed voorbladen waren zo zacht als boter bijvoorbeeld. Dan slijt de rest net zo hard mee.

Het mixen van merken is over het algemeen geen probleem. Doe dit alleen niet met derailleurs en shifters.
Dus het is nu meer een zoektocht naar de 'hardste' ketting.....?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Als je in "weer en geen weer" rijdt, dan heb je ondertussen waarschijnlijk een hoop bagger ritten gereden.

Voor de prijs van een XX1 12 speed cassette heb je ook bijna 3 XT 12 speed cassettes vandaag... Dan mag die van mijn 2 keer zo snel slijten.

Hou die XX1 cassette van 300€ maar voor de droog weer wielset. :wink:
Knakworstkweker

Rasmazzer schreef: di 5 januari 2021, 19:51 Als je in "weer en geen weer" rijdt, dan heb je ondertussen waarschijnlijk een hoop bagger ritten gereden.

Voor de prijs van een XX1 12 speed cassette heb je ook bijna 3 XT 12 speed cassettes vandaag... Dan mag die van mijn 2 keer zo snel slijten.

Hou die XX1 cassette van 300€ maar voor de droog weer wielset. :wink:
Goed punt :lol:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik heb mijn vorige XTR cassette en ketting 7000km op de fiets gehad, daarvan was ca 2,5k aan woonwerk verkeer met een klein stukje mtb route. rest van de km zijn gewone mtb kilomters heel het jaar door, er wordt geen modder ontzien.
mijn ervaringen met de sram delen zijn juist andersom, een "oude" xx1 11 speed cassette kon ik met 2 kettingen geen 2500km heel houden, en de huidige generatie GX 12 speed ging bij mij maar 1500km mee.
altijd smeren met squirt, dus daar zit geen verschil in. hoe het kan weet ik ook niet, maar om per definitie zeggen dat de sram delen langer meegaan is niet juist. het heel grote voordeel van de shimano cassette's is dat je de kleinste en meest gebruikte kransen los kut vervangen voor een paar tientjes
Bird Aeris 9 blurple
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 19:22Ketting 1 die het meest droge weer heeft gezien zit nu op 0.50 (1200km)en ketting 2 is inmiddels in de ijzerbak beland want deze zat op de 0.75 (1100km).
Dan doe je iets fout. Het hele idee van meerdere kettingen is nu juist, dat alles gelijkmatig —en daarmee langzamer— slijt.
MarkMeisner schreef: di 5 januari 2021, 19:39Als je met meerdere kettingen rijdt, om de hoeveel km is het dan aan te raden om te switchen?
Afstand of tijd, dat is allemaal irrelevant. Gewoon iedere keer dat je je ketting eraf haalt, de kortste terug erop leggen.
Vorsprung durch Pedantik.
Knakworstkweker

novaterra schreef: di 5 januari 2021, 20:23 het heel grote voordeel van de shimano cassette's is dat je de kleinste en meest gebruikte kransen los kut vervangen voor een paar tientjes
Dan staat mijn lbs me op te lichten, die zeggen dat dat niet ging.

Toch eens naar kijken als hij terug is.

Maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds bizar hard vind slijten.

Het enige wat nog kan, is dat ik er toch teveel kracht op zet en toch meer zal moeten gaan schakelen, ik kan me er weinig bij voorstellen, maar dat is nog het enige wat ik als mede veroorzaker kan bedenken.

Ik rij veel technische routes met veel korte klimmetjes en sprintjes/ aanzetten. Dat zal er ook wel een rol in spelen denk ik.
Knakworstkweker

Alien schreef: di 5 januari 2021, 20:40 Dan doe je iets fout. Het hele idee van meerdere kettingen is nu juist, dat alles gelijkmatig —en daarmee langzamer— slijt.
Ja, maar wat :~ :~ :~

Het gaat nu marginaal langer mee lijkt het, dat gaan we straks zien met de nieuwe ketting en als dat niet werkt met de oude om te zien hoeveel km die nog meegaat.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 20:57
novaterra schreef: di 5 januari 2021, 20:23 het heel grote voordeel van de shimano cassette's is dat je de kleinste en meest gebruikte kransen los kut vervangen voor een paar tientjes
Dan staat mijn lbs me op te lichten, die zeggen dat dat niet ging.

Toch eens naar kijken als hij terug is.

Maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds bizar hard vind slijten.

Het enige wat nog kan, is dat ik er toch teveel kracht op zet en toch meer zal moeten gaan schakelen, ik kan me er weinig bij voorstellen, maar dat is nog het enige wat ik als mede veroorzaker kan bedenken.

Ik rij veel technische routes met veel korte klimmetjes en sprintjes/ aanzetten. Dat zal er ook wel een rol in spelen denk ik.
ik praat dan iig over de 12speed shimano. ik heb volgens mij voor 30 euri de kleinste tandwielen vervangen.
Bird Aeris 9 blurple
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 20:59
Alien schreef: di 5 januari 2021, 20:40Dan doe je iets fout.
Ja, maar wat :~ :~ :~
Dit:
Knakworstkweker schreef: di 5 januari 2021, 19:42[…] ik wisselde elke 300/ 350km.
Je hebt één ketting teveel gebruikt (versleten), en daarmee de ander te weinig.
Het gaat nu marginaal langer mee lijkt het, dat gaan we straks zien met de nieuwe ketting en als dat niet werkt met de oude om te zien hoeveel km die nog meegaat.
Dat werkt allemaal averechts. Slechte passing leidt tot verhoogde slijtage; dat geldt voor een oude ketting op nieuwe tandwielen, maar ook andersom. Gezien het grote verschil in slijtage tussen je twee oorspronkelijke kettingen, is het niet vreemd dat je maar marginale winst ziet. Dat zal niet ineens veranderen, als je een nagelnieuwe ketting aan je systeem toevoegt.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie