Tubeless zonder latex al dicht?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
BasP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 10:24

Ik ben nu mijn banden vervangen moesten worden, gestart met tubeless maken.

Ik heb de standaard velgen op een Cube Attention SL 2018. Dit zijn alexrims zx20.
De originele blauwe textiel achtige velglint heb ik verwijderd, deze was ook een beetje beschadigd opgekruld.
Netjes alle lijmresten verwijderd., ontvet en groene cafelatex tape 25mm er in gedaan. Netjes van rand tot rand. Bandje er op (Maxxis Ikon) met compressor, geen harde plop zoals mijn oude ‘ smart Sams’ wel deden met binnenland , maar een zacht plopje. Tot 3,5Bar gepompt, maar na een uur slap.
Tweede laag tape en een dwars tapeje op de naad van de velg, hier lijkt deze te lekken. Wederom tot 3,5Bar, maar nog steeds lekkage tussen de naad en mijn band.
Voordat ik mijn flesje latex verspil wil ik weten of dit wel de oplossing is, of zie ik nog iets over het hoofd?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb ook al eens skinwall bandjes van maxxis gehad die tr waren maar toch behoorlijk lekte op de wangen. als hij in een nachtje pas leegloopt zou ik er wel latex in durven gooien hoor. Als je echt de lucht hoort mis toch even checken of de band overal gelijk loopt. zit vaak een smal randje aan de band die je wel ziet zitten zodat je ziet dat alles goed zit. Kan eigenlijk heel weinig fout gaan als je van rand tot rand aftaped.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ventiel? Ligt de band er goed op? Anders in een bak met water op de lekkage testen. Binnen een uur leeg is veel te snel.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Zijn die velgen wel tubeless ready? Je kan zogezegd elke velg tubeless krijgen, maar ik ken twee mensen die dat geprobeerd hebben op hun stock velgen (ook Cube fiets trouwens) en dat ging van geen kanten. Hun volgende set wielen van DT Swiss en dat is op een half uur in orde.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

"vroeger" in de pioniers tijd van de latex bleven banden nog geen minuut hard zonder latex.

Als je echt twijfelt over de geschiktheid van je velg, dan zou je een zeepsopje aan kunnen maken en met een borstel je velg in kunnen smeren. Dan zie je meteen of het je velg of band is. Maar als hij het een uurtje volhoud dan zou ik de latex er gewoon bij doen.

En die 3,5 bar...... Ik weet dat daar op het forum al veel over geschreven is en er veel meningen zijn, maar ik zou daar persoonlijk mee uitkijken. Ik heb een keer een band gehad die bij 2 bar van de velg schoot. Dat wil je echt niet meemaken.
Daarnaast zijn er "onderzoeken" geweest (MBaction) die als conclusie hadden, dat je de band te veel oprekt, waardoor ze daarna minder lucht dicht zijn.

2 bar is meer dan genoeg. Persoonlijk kom ik niet boven de 1,5 bar met de compressor om de randen te laten ploppen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Rasmazzer schreef: wo 6 januari 2021, 10:18 Zijn die velgen wel tubeless ready? Je kan zogezegd elke velg tubeless krijgen, maar ik ken twee mensen die dat geprobeerd hebben op hun stock velgen (ook Cube fiets trouwens) en dat ging van geen kanten. Hun volgende set wielen van DT Swiss en dat is op een half uur in orde.
In principe zijn toch alle velgen tubeless-ready?! Alleen gaat het bij de ene velg een stuk makkelijker dan bij de andere. Had zelf eens een setje alexrims TLR. Een wiel lukte maar niet met een bepaalde schwalbe band. Velg of band :~
Uiteindelijk met een paar lagen extra tape gelukt.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe ligt het nooit aan de velg!


Maxxis is wel een algemeen probleemgeval. Ergens maken zij de wang net iets anders en dit geeft vaak toch problemen. Zo uit de losse pols bij 8 van de 10 problemen waar ik van hoor of naast sta gaat het om Maxxis. Maar hele volksstammen rijden ook probleemloos tubeless met Maxxis, dus trek zelf je conclusies.


Het voordeel als je latex toe gaat voegen is dat dit de gaatjes gaat dichten. Daarvoor moet je het wiel dan wel een poos op zijn kant leggen (op een emmer bijvoorbeeld). En je moet er extra latex voor toevoegen zodat je zeker weet dat de latex overal komt.


En als je er verder niet zo een zin meer in hebt: tenzij je heel vaak lek rijdt (Zuid Limburg...) heeft tubeless weinig/geen voordelen. En al helemaal niet op een smalle Cube velg... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BasP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 10:24

Dankjewel voor alle tips.

Vanmorgen weer opnieuw begonnen, maar omdat ik toch 2 banden gekocht had even de andere band geprobeerd, maar helaas hetzelfde. Hele lichte lekkage alleen op naad velg en band. Ik heb de hele rand ingespoten gehad met gaslekspray, die ook gebruikt wordt om gaslekken op te sporen.

Toch maar de latex er in gedaan, banden op 3 bar. Deze mogen 4.1 hebben en goed rondgedraaid, geschut, gestuiterd. Op emmer gelegd na een uur weer geschut, gedraaid en op de andere zijde gelegd. Nu zie ik geen lucht meer ontsnappen met de gaslekspray. Ik hoop dat hij nu hard blijft.
Mocht dit goed zijn dan ga ik mijn achterwiel doen en hopen dat dit soepeler gaat.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ja in principe kan je elke velg tubeless leggen, maar in praktijk is dit toch wel gemakkelijker bij de ene velg dan bij de andere velg.

Ik heb ook zo één paar velgen staan waarbij het sop de kool niet waard is en ik gewoon met binnenbanden rijd (omdat ik die set misschien maar paar keer per jaar gebruik).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het verschil is dat 'tubeless-ready' velgen een hogere bodem hebben, waardoor de band meestal al aanligt als je hem op de velg legt. En dan ontsnapt er minder lucht voordat de band 'plopt'.
(Het nadeel is dat de passing wat krapper is, waardoor sommige banden heel moeilijk monteren)

Wat luchtdichtheid betreft maakt het verder geen verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor niet tubeless velgen had je toch van die "rimstrips", een soort dik rubberen velglint met ventiel eraan. Door die dikte wordt de overtollige ruimte tussen velg en band (hieldraad) opgevuld. De boel sluit beter af en je hebt minder kans op burpen (band komt kortstondig wat los met plotseling veel luchtverlies tot gevolg).

Wat sommigen ook doen is getto-style rimstrips maken van een kapotgeknipte binnenband.

Los hiervan zijn sommige banden van zichzelf beter dicht dan anderen, logischerwijs zijn de lichtste bandjes doorgaans het minst dicht. Zit gewoon minder rubber aan :)
Ik heb toevallig zelf net wat moeten worstelen met een set WTB Byways (gravelbanden). Meerdere keren wat extra latex bijgevuld, geschud, gevloekt en nu lijken ze dicht...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Omgekeerd had ik laatst een Hope Fortus 30 wiel met een Maxxis Minion DHF Exo TR die zonder latex op spanning bleef. Nog nooit meegemaakt (in mijn geval).
Lekker fietsen!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik heb nog niet meegemaakt dat ze niet dicht zijn zonder latex.
Maxxis Rekon Race, Pirelli Trail en Pirelli XC op Giant XCT velgen en op DT X1900 velgen. Allemaal dicht zonder latex. Ook een niet-tubeless geschikte Schwalbe Big Apple trouwens.

Moet zeggen dat ik dat ook volkomen normaal vind. Die latex smurrie dient alleen om evt. leeglopen bij lekrijden tegen te gaan. Als je die nodig hebt om af te dichten deugt de band, de velg of de montage niet of het spul wordt om marketing-technische redenen verkocht als tubeless-ready terwijl het dat gewoon niet is.

@BasP, wel iets van bandenmontage vet of zo gebruikt bij de montage? Dat zorgt ervoor dat de band overal net even gemakkelijker in de velg plopt. Gebruik zelf altijd Rema TipTop montagepasta wat ik nog heb staan uit de tijd dat ik nog 5 setjes motorbanden per jaar opstookte. Dat potje gaat de rest van m'n leven nog wel mee.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Moet zeggen dat ik dat ook volkomen normaal vind. Die latex smurrie dient alleen om evt. leeglopen bij lekrijden tegen te gaan. Als je die nodig hebt om af te dichten deugt de band, de velg of de montage niet of het spul wordt om marketing-technische redenen verkocht als tubeless-ready terwijl het dat gewoon niet is.
Meestal lopen de lichtste banden leeg, deze hebben echt een minimaal laagje rubber op de wang, waaruit het minimaal lekt.

Ik had pas trouwens een Minion die er met twee bar oppompen tijdens het ploppen eraf klapte, dan schrik je ook wel even. Ik vraag me af of deze band er in de bochten niet een keer afloopt. Het is voor mijn buitenlandset, waar ik nadien nog niet mee gereden heb.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welke latex?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie