BB identificatie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Ben blij dat het in ieder geval geen "appeltje eitje" vraag is en dat het voor jullie ook niet 100% duidelijk is. Als het verschil in de boutjes zit is dat niet zo erg, met de oude is namelijk niets mis, dus ik kan altijd die gebruiken. Ook als ik de Shimano site in het engels zet wordt het er niet duidelijker op.

Heb wat verder gezocht op het net en vond hier toch een iets of wat plausibele verklaring:

"Do a text search on that page for 'TY301' and 'M361' and you should find the entries we want. Note the TY301 has a chainline spec of 47.5mm (normally, there is a 50mm option too) and the M361 has 50mm. The TY301 should be paired with a BB-UN100 or BB-UN26 bottom bracket, axle length code D-NL (for 47.5mm chainline). The M361 should be paired with a BB-UN26 bottom bracket, axle length code LL123.

If we look at the bottom bracket specs here (search on the page for 'UN26') we see that the LL123 code means 123mm, D-NL means 122mm (if I read the specs correctly). 1mm difference isn't enough to worry about."

Vanavond even bij de lbs (woon in België dus kan nog eens langs gaan), maar met hopeloos uitgeputte Shimano stocks (co- co- corona?), vrees ik dat het een internetbestelling zal worden.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Gisteren de 122 (D-NL) besteld. Ben er wel vrij zeker van dat deze de goede zal zijn.
Kleine vraag nog aangezien de manual nogal vrij "tolerant" is wat het aanhaalkoppel betreft voor de BB cups "35-50Nm".
Een goede 40Nm zal volstaan voor de BB-cups?
En hoeveel voor de centrale crankbouten links en rechts?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, toen had ik nog geen momentsleutel. :wink:
Wel na eerste ritje nog eens natrekken en na 2e rit ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Nog even een vraag. Vandaag ging ik de nieuwe BB monteren. Zoals voorgeschreven (en logisch ook). Eerst de drive side gedaan, met de hand (en onder begeleiding van het juiste vet) ingedraaid en op moment aangespannen. Easy does it.

De non-drive side ging er op dezelfde manier initieel in, eerst met de hand (zodat ik mooi op de schroefdraad zat). Zoals je ziet op de foto's in de openingspost, zie je dat de originele / oude cup er enkele mm "uit" zat. Echter, de nieuwe cup kan ik er verder in blijven draaien zonder dat die echt op 'spanning' komt, tot zover dat de cup "levelt" met de bracket. Allereerst dacht ik dat ik alsnog "verkeerde schroefdraad" had, maar dit is niet het geval. Ik heb de cup er terug uitgedraaid om dit na te gaan. Hoe diep kan en mag deze cup in de bracket? Aangezien er geen flens aan de buitenkant gaat die zich ook niet "spannen" tegen de bracket zelf. Ik heb de cup momenteel ingedraaid tot zoals het origineel was (daarvoor was mijn ratelsleutel al nodig, dus was niet handvast). Maar is het zeker dat dit blijft zitten? Met cranks gemonteerd geen speling waarneembaar in de huidige situatie.

Iemand die wat kan helpen?
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Heb je de diepte van de oude vs. de nieuwe cup vergeleken ?
Als de nieuwe minder diep is moet ie er verder in dan de oude.

Volgens mij moet je ‘m gewoon op gevoel aandraaien.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die rand zit er juist niet, zodat je m er helemaal in kunt draaien ;)

Enige wat fout kan gaan is een 68mm BB in een 73mm frame dan kom je 5mm te kort en moet die cup dus wel heeeel ver het frame in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en zelfs dat kan werken. Ik rijd al jaren zo rond omdat ik het BB (en de crank) al had toen ik een nieuw frame opbouwde. Het bleek te passen en te werken :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: vr 15 januari 2021, 23:06 ...en zelfs dat kan werken. Ik rijd al jaren zo rond omdat ik het BB (en de crank) al had toen ik een nieuw frame opbouwde. Het bleek te passen en te werken :winkie:
Met je linker crank 5mm te ver naar binnen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Net nog even gaan meten want ik begon te twijfelen. Frame is wel degelijk 68mm en bb is ook 68mm. Ik heb de cup links nu op ongeveer dezelfde afstand uit het frame gemonteerd als de originele kunststofcup. Dat ging niet (meer) met de hand, maar er is ook nog geen sprake van 'op spanning' (moment) komen.

Heb ik het juist als ik veronderstel dat de linkse cup pas op spanning komt als die tegen de linkse lager 'aandrukt'?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja precies, gewoon aandraaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Als het je gemoedsrust geef, misschien (waarschijnlijk) past de originele cup ook op de nieuwe bb.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Is het uitsteken van de originele cup niet het probleem van de speling? :)
Maar ja, nu al vervangen en dat is prima. Gewoon goed aandraaien tot ie strak zit.
Ik zette er altijd een lijmtang op om te voorkomen dat je de cup aan gort draait.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Vanochtend kunnen afwerken. Ik moet in mijn initiële poging werkelijk een halve draai verwijderd geweest zijn vanop het moment waarop ie begon te spannen. Ietwat paniekreactie dus (is m'n eigen fiets niet en persoon wou morgen absoluut gaan mtb'en). Vanochtend opnieuw de cup ingedraaid tot het moment waarop hij zou gaan spannen en het kwam perfect uit met de bb shell van het frame.
Ik had me gebasseerd op de "oude" cup, waardoor ik twijfelde, maar ik vermoed dat eigenlijk die niet helemaal correct zal gezeten hebben.
Eind goed, al goed. Alweer: bedankt voor de assistentie!
Plaats reactie