BB identificatie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Hallo,

Een fietsmaat van me heeft behoorlijk wat speling op z'n cranks. Gaat over een Thompson Eagle MTB van een jaartje of 4-5.
Lijkt mij weinig anders te kunnen zijn dan de lagers die hopeloos uitgelopen zijn (is nog steeds het eerste setje).
Zie: https://youtu.be/wj89m0CC-BE

Ik wil de BB / lagers gaan vervangen, maar weet niet zo zeker welke ik juist moet gaan bestellen.
Het frame is aan het bracket 68(.2)mm breed. Aan de drive side vond ik het opschrift BPPR02S maar dat bracht me nergens op.
Ik zocht aan de hand van de crank (FC-M351) in het dealer manual wat info op en zag dat daar al behoorlijk wat varianten in waren mbt spacers, enz..
Wat moet ik nu juist bestellen en is daarmee ineens alles wat ik moet hebben besteld (lagers en bb shell)?
Ik wil gewoon vervangen wat er nu in zat, geen upgrade naar een Hollowtech of wat dan ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vond de volgende how-to betreffende een ombouw naar hollowtech. Als ik gewoon wil vervangen wat er nu in zat, is het dan gewoon een kwestie van uit en indraaien en 'klaar is kees'?
https://www.youtube.com/watch?v=ScU87q9tyqI

Alvast bedankt voor de hulp, als ik meer maten moet opnemen hoor ik het graag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hollowtech vereist ook een nieuwe crank!


Het is een standaard BSA trapasbehuizing in 68 mm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Ja. Als je de lengte van de bestaande trapas meet, kan je die 1:1 vervangen door een nieuwe met dezelfde lengte. Is goedkoopste optie (10-15 euro) en past gegarandeerd.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

De lengte van de trapas zelf is 122mm. BSA 68 - 122 geeft wel wat hits.
Is er een reden om weer kunststof (plastic) cups, dan wel andere te steken?

En met een Parktool BBT-22 (heb het aantal tandjes nagemeten, dit is 'm), is de klus zonder extra benodigdheden te klaren?
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Cups: wat er bij zit. Tool kan ook van bijv. BBB (btl-109). Crancktrekker heb je zo te zien al. Even wat montagepasta/kopervet op de schroefdraad van de cups.
Momentsleutel voor weer vastzetten crancks is wenselijk maar niet noodzakelijk als je het met gevoel doet.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Helder, bedankt voor de snelle info!

Nog één vraagje, ik zie dat er binnen de 122mm versie best nog wat variëteiten zijn, D-NL, LL123, enz... Hoe bepaal ik dit?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... ket-960018

En mocht er op de 122mm versies een levertijd zitten van 6+ weken, valt er dan een oplossing te voorzien met een smallere te "spacen"?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gunther90 schreef: zo 10 januari 2021, 20:07 De lengte van de trapas zelf is 122mm. BSA 68 - 122 geeft wel wat hits.
Is er een reden om weer kunststof (plastic) cups, dan wel andere te steken?

En met een Parktool BBT-22 (heb het aantal tandjes nagemeten, dit is 'm), is de klus zonder extra benodigdheden te klaren?
Dan weet je het.
Een 4-kante (square taper JIS) BSA trapas.
68x122mm.
Plastic cup is prima.
Losdraaien doe je links met de klok mee en rechts tegen de klok in.
Eerst linker kant, dan rechts.
Vastdraaien andersom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gunther90 schreef: zo 10 januari 2021, 21:35 Helder, bedankt voor de snelle info!

Nog één vraagje, ik zie dat er binnen de 122mm versie best nog wat variëteiten zijn, D-NL, LL123, enz... Hoe bepaal ik dit?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... ket-960018

En mocht er op de 122mm versies een levertijd zitten van 6+ weken, valt er dan een oplossing te voorzien met een smallere te "spacen"?
Nee, je hebt 122mm nodig bij jouw crankstel.
Bij 113 komen de cranks en de voorbladen dichter (te dicht) bij het frame.
Het lijstje met opties/uitvoeringen kan ik op mn phone niet zien, klapt open buiten beeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 januari 2021, 21:41
Gunther90 schreef: zo 10 januari 2021, 21:35 Helder, bedankt voor de snelle info!

Nog één vraagje, ik zie dat er binnen de 122mm versie best nog wat variëteiten zijn, D-NL, LL123, enz... Hoe bepaal ik dit?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... ket-960018

En mocht er op de 122mm versies een levertijd zitten van 6+ weken, valt er dan een oplossing te voorzien met een smallere te "spacen"?
Nee, je hebt 122mm nodig bij jouw crankstel.
Bij 113 komen de cranks en de voorbladen dichter (te dicht) bij het frame.
Het lijstje met opties/uitvoeringen kan ik op mn phone niet zien, klapt open buiten beeld.
Ik zet het even hier:

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

118 mm zou kunnen passen, meestal wel. Maar je loopt het risico dat de tandwielen te dicht bij het frame komen. Of zelfs de crankarmen.

Ik durf het risico zelf wel te nemen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat 122 mm uitverkocht is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt geen E-type of Chaincase nodig.
Blijven LL123 of D-NL over.
Ik weet niet wat het verschil is :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 10 januari 2021, 21:47 118 mm zou kunnen passen, meestal wel. Maar je loopt het risico dat de tandwielen te dicht bij het frame komen. Of zelfs de crankarmen.

Ik durf het risico zelf wel te nemen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat 122 mm uitverkocht is... .
Zijn118 en 107 niet asymetrisch?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

https://bike.shimano.com/nl-NL/product ... UN300.html
Als ik hier zo lees heeft d-nl en ll-123 te maken met of er cranckboutjes bijgeleverd zijn of niet.
Nl normale lengte boutjes en el extra lange boutjes ?

Normaal zou je deze gewoon bij plentyparts, onderdelenhuis of lbs halen, met de oude in de hand als voorbeeld, maar dat wil nu ff niet.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 januari 2021, 21:55
Lars TB schreef: zo 10 januari 2021, 21:47 118 mm zou kunnen passen, meestal wel. Maar je loopt het risico dat de tandwielen te dicht bij het frame komen. Of zelfs de crankarmen.

Ik durf het risico zelf wel te nemen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat 122 mm uitverkocht is... .
Zijn118 en 107 niet asymetrisch?
Misschien bij sommige merken wel... . Ik heb geen idee. Misschien wel bij Shimano. Vroeger had je die dingen in die range ongeveer per millimeter oplopend, vaak merk-afhankelijk. Ik heb echt van alles door elkaar gemonteerd, gewoon wat beschikbaar was. Ze gingen me ook iets te vaak kapot... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De oude boutjes passen doorgaans gewoon.
Vaak zitten er bij de cranks ook inbusboutjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie