Afstellen Shimano 12speed lukt niet meer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als alles buitenom zit, zal wel niet, dan loshalen zodat de bochten eruit zijn.

Pad op de fiets inmiddels gecontroleerd?
Het euvel is wel echt een klassiek krom-padje-situatie.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 14:15
Patrick_V schreef: ma 11 januari 2021, 13:38 Of de binnenkabel zit aan de verkeerde kant van de bout bevedtigd bij je derrailleur (als dat mogelijk is bij deze setup)
Dat lukt niet, of je moet echt geen gevoel voor techniek hebben :lol:. Kabel kan je bij deze derailleur bijna niet verkeerd om routeren.
Ja, kan wel! Heb ik bij de XT variant de eerste keer gedaan. Ik begin te denken dat het weleens zo kan zijn hier!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Elvander schreef: ma 11 januari 2021, 14:32 Als alles buitenom zit, zal wel niet, dan loshalen zodat de bochten eruit zijn.

Pad op de fiets inmiddels gecontroleerd?
Het euvel is wel echt een klassiek krom-padje-situatie.
Pads = zie alle eerdere comments
Kabel = lastig. Carbon frame, alles loopt binnendoor. Maar je suggestie wel een idee! Frame heeft goeie interne geleiding, dus geen hele grote klus
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb die padjescomments gelezen maar ik heb niet gezien dat je het pad daadwerkelijk op je frame hebt gecontroleerd.
En dat maakt verschil, recht padje op krom frame is krom padje.
Wellicht toch overheen gelezen, nee toch niet.

Edit:
Ik ben het dus met Lavado en Mad Wally eens, met een richter checken als al je andere inspanningen niets opleveren.
Overigens in omgeving Ede/Wageningen mag je die van mij lenen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Elvander schreef: ma 11 januari 2021, 14:53 Ik heb die padjescomments gelezen maar ik heb niet gezien dat je het pad daadwerkelijk op je frame hebt gecontroleerd.
En dat maakt verschil, recht padje op krom frame is krom padje.
Wellicht toch overheen gelezen, nee toch niet.
Fiets is voor tot achter carbon. Kromme carbonvork is m.i. uitgesloten en daar valt niets aan te richten. Padje is recht, maar mss dat gefreesde deel waar het padje invalt niet 100% is. Zal idd padje met frame moeten testen....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 15:19
Elvander schreef: ma 11 januari 2021, 14:53 Ik heb die padjescomments gelezen maar ik heb niet gezien dat je het pad daadwerkelijk op je frame hebt gecontroleerd.
En dat maakt verschil, recht padje op krom frame is krom padje.
Wellicht toch overheen gelezen, nee toch niet.
Fiets is voor tot achter carbon. Kromme carbonvork is m.i. uitgesloten en daar valt niets aan te richten. Padje is recht, maar mss dat gefreesde deel waar het padje invalt niet 100% is. Zal idd padje met frame moeten testen....

Het gaat niet zozeer over hoe recht het frame is, maar eerder met productie toleranties en eventueel nabewerking. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het ook gewoon een kabel probleem kan zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nog een kleine toevoeging: ik weet even niet hoe de buitenkabel aansluit op de derailleur, maar valt het kabeleinde (met dat hulsje erop) wel goed in de derailleur? Als die bijvoorbeeld blijft haken tegen een randje, kun je ook schakelissues krijgen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Patrick_V schreef: ma 11 januari 2021, 13:38 Of de binnenkabel zit aan de verkeerde kant van de bout bevedtigd bij je derrailleur (als dat mogelijk is bij deze setup)
Ik zou dit toch eens goed checken. Herken je verhaal nl ook toen ik mijn xtr 12 speed monteerde. Eerst precies zelfde klachten als jij beschrijft. Kabel andersom bevestigd (lijkt onlogischer dan op andere wijze) en toen liep het vlekkeloos.

Andere even een fotootje.

Zelfs met een kromme pad schakelt het over het algemeen nog best redelijk. Moet echt wel heel krom zijn wil ie zo slecht gaan schakelen. En dan zie je dat echt wel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 14:20 Krijg zelf steeds meer het idee dat de kabel een issue vormt. Langer frame, verhoudingsgewijs kortere buitenkabel, wellicht toch te krappe bochten, teveel weerstand?
Lijkt me niet van invloed op de indexering. Het loont echt om pad met padrichttool te checken en om binnenkabel in shifter te controleren.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hanjovdberg schreef: ma 11 januari 2021, 15:53
Patrick_V schreef: ma 11 januari 2021, 13:38 Of de binnenkabel zit aan de verkeerde kant van de bout bevedtigd bij je derrailleur (als dat mogelijk is bij deze setup)
Ik zou dit toch eens goed checken. Herken je verhaal nl ook toen ik mijn xtr 12 speed monteerde. Eerst precies zelfde klachten als jij beschrijft. Kabel andersom bevestigd (lijkt onlogischer dan op andere wijze) en toen liep het vlekkeloos.
https://youtu.be/OZneCSSMPzc?t=345

Het is inderdaad heel verleidelijk om hem van onder naar boven te laten routen...
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stap voor stap uitsluiten is de methode.

Pat checken kun je als eerste doen, maar niet iedereen heeft daar het gereedschap voor liggen (ik iig niet) dus ik zou beginnen met de kabel(loop).

- Is de kabel niet teveel versleten.
- Valt hij op alle plekken goed in de stops, dus bij de shifter, derailleur en eventuele tussenliggende kabelstops (dit laatste alleen van toepassing bij onderbroken kabel).
- Zit de kabel goed bevestigd aan de derailleur.
- Beweegt de derailleur soepel zonder dat de kabel eraan trekt (shifter naar kleinste kransje en dan derailleur met de hand bewegen).
- Omdat je een groter frame noemt en de kabel compleet mee overgezet is dit zeker controleren: komt de kabel nergens te strak te staan bij het inveren van de achterbrug? Best demper even leeglaten en over de hele veerweg controleren.
Een te strakke kabel kan tot het zogenaamde "ghost shifting" leiden (ook op andere merken dan Ghost ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

Waarom probeer je het niet met een losse shifterkabel buiten je frame om?

Heb je het kabelprobleem uitgesloten
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Kapitein Iglo schreef: ma 11 januari 2021, 15:30 Nog een kleine toevoeging: ik weet even niet hoe de buitenkabel aansluit op de derailleur, maar valt het kabeleinde (met dat hulsje erop) wel goed in de derailleur? Als die bijvoorbeeld blijft haken tegen een randje, kun je ook schakelissues krijgen.
Gecheckt. Hulsje zit helemaal en netjes in derailleur....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 17:33
hanjovdberg schreef: ma 11 januari 2021, 15:53

Ik zou dit toch eens goed checken. Herken je verhaal nl ook toen ik mijn xtr 12 speed monteerde. Eerst precies zelfde klachten als jij beschrijft. Kabel andersom bevestigd (lijkt onlogischer dan op andere wijze) en toen liep het vlekkeloos.
https://youtu.be/OZneCSSMPzc?t=345

Het is inderdaad heel verleidelijk om hem van onder naar boven te laten routen...
Ik zal een foto maken. Loopt nu idd van onder naar boven wat de meest logische en frictie vrije route lijkt te zijn. Foto volgt!
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

kermit schreef: ma 11 januari 2021, 18:01 Stap voor stap uitsluiten is de methode.

Pat checken kun je als eerste doen, maar niet iedereen heeft daar het gereedschap voor liggen (ik iig niet) dus ik zou beginnen met de kabel(loop).

- Is de kabel niet teveel versleten.
- Valt hij op alle plekken goed in de stops, dus bij de shifter, derailleur en eventuele tussenliggende kabelstops (dit laatste alleen van toepassing bij onderbroken kabel).
- Zit de kabel goed bevestigd aan de derailleur.
- Beweegt de derailleur soepel zonder dat de kabel eraan trekt (shifter naar kleinste kransje en dan derailleur met de hand bewegen).
- Omdat je een groter frame noemt en de kabel compleet mee overgezet is dit zeker controleren: komt de kabel nergens te strak te staan bij het inveren van de achterbrug? Best demper even leeglaten en over de hele veerweg controleren.
Een te strakke kabel kan tot het zogenaamde "ghost shifting" leiden (ook op andere merken dan Ghost ;-)).
Ik zit zelf wel aan een te strakke kabel te denken, omdat door de toegenomen lengte bepaalde bochten korter (lees strakker) zitten. Nu ook te weinig lengte over om mee te kunnen spelen
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie