Race shifter combineren met mtb gear en rem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Ik ben misschien van plan een x caliber 9 2014 om te bouwen naar een gravel bike. Mij lijkt dat je met een 10speed shimano race shifter gewoon een 10speed xt derailleur kan bedienen of heb ik dit fout. En is het mogelijk om op een race shifter een mtb caliper te gebruiken (in mijn geval shimano m201)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shifter en derailleur gaat inderdaad gewoon werken :-q

De remgreep verplaatst weinig kabel, maar het zou moeten werken met die remklauw.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Lars TB schreef: ma 11 januari 2021, 21:51 Shifter en derailleur gaat inderdaad gewoon werken :-q

De remgreep verplaatst weinig kabel, maar het zou moeten werken met die remklauw.
Wat bedoel je precies met verplaatst weinig kabel?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is dat hydraulisch? Ik vermoed dat dat kan, maar wacht graag even deskundiger commentaar af.

Als het om mechanische remmen gaat heb je twee "soorten":
1- V-brakes en mechanische MTB schijfremmen.
2- Race velgremmen, race schijfremmen en cantilever MTB remmen.
De kabeltrek van 1 & 2 is anders, beste is om hendels en calipers van dezelfde groep te combineren.

Een 10-speed raceshifter schakelt volgens mij juist niet goed met een 10-speed MTB derailleur, de ratio is anders.
Je kunt wèl een 9-speed Shimano MTB derailleur gebruiken in een verder 10-speed race setup.

Kabeltrek gaat om de ratio, als jouw hendel of shifter 1mm kabel trekt heeft dat een bepaalde verplaatsing van de rem of derailleur tot gevolg. Dat moet combineren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Dus over de samen werking van race 10speed en mtb 10speed blijven de meningen toch altijd nog verschillend want een ander geeft weer aan dat het wel kan. Hoe zit dit precies
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Hoe groot is het verschil van de kabel trek van de Shifter dan? Kan jij dat niet gewoon beetje bijstellen op je derri
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je Engels op orde is kun je hier veel info vinden:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Als je een klikje met de shifter geeft verplaatst de derailleur zijdelings een bepaalde afstand. Dat moet precies overeenkomen met de afstand tussen de kransjes op de cassette.
Met een niet compatibele combinatie verplaatst de derailleur niet precies de juiste afstand.

Dus de ketting zal niet precies goed op elk kransje lopen, maar soms nèt naast het midden. Gaat niet mooi lopen in elke versnelling.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Een 10 speed road shifter die hydraulisch is? Dan heb je het over tiagra disc of de grx 400.
Die schakelt helaas met niks, anders dan tiagra derailleur.
De cable pul is compleet anders dan alle andere 10 speed road shifters. Cable pull is wel gelijk aan road 11 speed)

Overigens, schakelt ook een oude 10 speed road shifter non hydraulische ook niet meer dyna-sys mtb derailleurs. Maar daarvoor zijn wel cable pull convertors ala tan-pan of shiftmate j-tek.
Ride like you stole it
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Ik zie het inderdaad race en mtb schilt 1.1 mm. Dus dan zou ik dus eigenlijk een 10speed tiagra derailleur moeten en de remmen (hydraulisch) kunnen wel gewoon samen als ik het goed begrijp
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Gravelmarc schreef: ma 11 januari 2021, 22:01 Een 10 speed road shifter die hydraulisch is? Dan heb je het over tiagra disc of

Overigens, schakelt ook een oude 10 speed road shifter non hydraulische ook niet meer dyna-sys mtb derailleurs. Maar daarvoor zijn wel cable pull convertors ala tan-pan of shiftmate j-tek.
Zou zo'n converter kunnen met een 10speed tiagra Shifter met 10 speed xt derailleur
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Lavado schreef: ma 11 januari 2021, 22:03 Ik zie het inderdaad race en mtb schilt 1.1 mm. Dus dan zou ik dus eigenlijk een 10speed tiagra derailleur moeten en de remmen (hydraulisch) kunnen wel gewoon samen als ik het goed begrijp
Ja, tiagra of grx 400 derailleur, voordeel van laatste is de clutch.

Maar 11 speed road en grx derailleur schakelt ook samen met tiagra 4720
Ride like you stole it
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Gravelmarc schreef: ma 11 januari 2021, 22:08
Lavado schreef: ma 11 januari 2021, 22:03 Ik zie het

Ja, tiagra of grx 400 derailleur, voordeel van laatste is de clutch.

Bedoel je in combi met xt 10speed en cable pull convertor
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Lavado schreef: ma 11 januari 2021, 22:06
Gravelmarc schreef: ma 11 januari 2021, 22:01 Een 10 speed road shifter die hydraulisch is? Dan heb je het over tiagra disc of

Overigens, schakelt ook een oude 10 speed road shifter non hydraulische ook niet meer dyna-sys mtb derailleurs. Maar daarvoor zijn wel cable pull convertors ala tan-pan of shiftmate j-tek.
Zou zo'n converter kunnen met een 10speed tiagra Shifter met 10 speed xt derailleur
Nee, niet 10 speed deri.
Wel, 11 speed mtb Deri.
Cable pull van tiagra 10 is gelijk aan 11 dus met 11 tanpan kan een 11 mtb derailleur

Compatibility

Tiagra 4700 is compatible with Tanpan but for proper shifting use Tanpan 11spd and an 11spd rear derailleur with a 10spd cassette.
Deore M5100 rear derailleur is compatible with the Tanpan 11
ONLY Compatible with Tiagra 4700 when using Tanpan 11 and corresponding 11-speed derailleur.
Ride like you stole it
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Lavado schreef: ma 11 januari 2021, 22:10
Gravelmarc schreef: ma 11 januari 2021, 22:08
Jou combi tiagra shifter met 10 xt deri gaat niet samen, ook niet met tanpan
Ride like you stole it
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Dus der is eigenlijk geen optie voor een 10speed xt derailleur in combi met race shiftet
Plaats reactie