MTB 12 speed trapt door
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 195
- Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850
Persoonlijk zou ik een wat groter voorblad plaatsen, zodat je die 10t minder gaat gebruiken. Al vind ik 1250km wel weinig voor een 12sp setje. Ik doe met een xt 12sp setje 34t en 10-45 met 2 kettingen zeker het 3 voudige aan kms. Alle omstandigheden. Hoofdzakelijk NL kms.
Put something exciting between your legs!
Veel is het niet, maar ik heb ik al wel meer verhalen op internet heb gelezen van 12sp XT aandrijflijnen die na 1000-1500km op zijn.RsAp schreef: ↑vr 15 januari 2021, 21:17 Persoonlijk zou ik een wat groter voorblad plaatsen, zodat je die 10t minder gaat gebruiken. Al vind ik 1250km wel weinig voor een 12sp setje. Ik doe met een xt 12sp setje 34t en 10-45 met 2 kettingen zeker het 3 voudige aan kms. Alle omstandigheden. Hoofdzakelijk NL kms.
Dat gaat gewoon werken.
Ik krijg op een 2 x 11 speed, wat eigenlijk meer een 1 x 11 is omdat ik het kleine blad nauwelijk gebruik, meestal 2000 km weggezet.
Ik vind het ook snel maar blijkbaar is dat waar je aan vastzit als je ook door de blubber rijdt.
Ik ben nu ook een 3e ketting aan het in laten slijten, slaat bij veel kracht zetten op 1 krans over, daar is nog mee te leven.
Doel is nu om zo te kijken hoe ver ik er mee kan komen voor het echt een drama wordt.
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Welkom in de dure wereld van 12 speed. Denk dat het eerder aan de ketting wissel ligt. Gewoon zelfde ketting erop houden gaat denk ik beter. Weet niet wat je voorblad grootte is en op welke kransjes je het meeste rijdt maar als dat continue de 10-12-14 zijn zou je ook eens kunnen denken aan een iets groter voorblad.
Dat zou je zeggen, ik heb nu +/- 2200km op mijn aandrijflijn zitten, elke 350 km gewisseld van ketting, met 2 kettingen.
Ik ga bij de volgende met 3 kettingen rijden en wisselen op lengte, op advies van velen hier.
Puur om te kijken hoe ver het te krijgen is, dat ik alsnog 2x per jaar nieuwe spullen moet is toch al waar ik vanuit ga, proefballonnetje zeg maar.
Dan slijt alles hoger op je cassette, misschien dat je daarna weer naar een kleiner blad kan, dan slijt je echt alles compleet op.Jouke74 schreef: ↑za 16 januari 2021, 20:58 Welkom in de dure wereld van 12 speed. Denk dat het eerder aan de ketting wissel ligt. Gewoon zelfde ketting erop houden gaat denk ik beter. Weet niet wat je voorblad grootte is en op welke kransjes je het meeste rijdt maar als dat continue de 10-12-14 zijn zou je ook eens kunnen denken aan een iets groter voorblad.
Dan gaat voorgaande alsnog op
En ook dat ga ik toevallig meenemen in mijn nieuwe aandrijving, 36 i.p.v. 34 en desnoods het kleine blad ook naar 26 i.p.v. 24 als het bestaat, past en werkt.
En ook dat ga ik toevallig meenemen in mijn nieuwe aandrijving, 36 i.p.v. 34 en desnoods het kleine blad ook naar 26 i.p.v. 24 als het bestaat, past en werkt.
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Dat niet alleen maar (ik zeker) heb ook de neiging om wat meer te schakelen en dus ook te verdelen over de kransen. Ie met 32T voor gebruik ik van en naar huis meestal alleen 11-13-15. Maar met 34 T zit ik in de range 11-13-15-17-19 afhankelijk van de wind.
Dan nog is het weinig. Dan rij je in 1 winter een aandrijflijn op...Knakworstkweker schreef: ↑za 16 januari 2021, 20:41
Ik vind het ook snel maar blijkbaar is dat waar je aan vastzit als je ook door de blubber rijdt.
Kloptmarkje schreef: ↑zo 17 januari 2021, 17:30Dan nog is het weinig. Dan rij je in 1 winter een aandrijflijn op...Knakworstkweker schreef: ↑za 16 januari 2021, 20:41
Ik vind het ook snel maar blijkbaar is dat waar je aan vastzit als je ook door de blubber rijdt.
En de rest van het jaar nog een
Aandrijflijn-afstanden-vergelijken tussen elkaar is zo vaak gedaan en elke keer is de conclusie weer eenvoudig: het kan niet. Er zijn zo bizar veel factoren. Als ik op de racefiets hier de fietspaden door de duinen neem haal ik zeker 10x minder kilometers op een ketting dan over het asfalt in de polder.
Waar woke is, is vuur