Rem lever lekt olie?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Elvander schreef: wo 20 januari 2021, 16:30 Of je koopt 2x een achterrem en gaat zelf de leiding inkorten:
En hoe doe je dat dan met de remgrepen?
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Zou een setje nemen, lever past niet links..

Edit TenZNL was me net voor :D
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mathijs_7 schreef: wo 20 januari 2021, 16:41 Zou een setje nemen, lever past niet links..

Edit TenZNL was me net voor :D
Ohw sjit, je hebt gelijk, ik moest denken aan mijn Formula's waarbij je de remgreep gewoon kunt omdraaien.
Ik ga nu een edit uitvoeren :kiss:
Arthur_123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 16 januari 2021, 17:01

Arthur_123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 16 januari 2021, 17:01

Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Arthur_123 schreef: wo 20 januari 2021, 18:12 https://www.bike-components.de/en/Shima ... ke-p67383/

Is dit een goed setje?
Dat is een prima setje. Alleen, net als zoveel fietsspullen, is het bij een hoop zaken uitverkocht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let erop dat die prijs per rem is, dus de set komt rond de 100 euro uit.
Setje wat ik eerder linkte is ook prima, als je die langere hendels geen bezwaar vind. En wel leverbaar ;-)

Laatst heb ik een keer de fiets van mijn vriendin mee gepakt op de lokale mtb-route(s). Die fiets heeft ook Shimano remmen met de langere hendels. Als je die goed afstelt voor je handen zijn ze helemaal niet zo verkeerd. Dat betekent dus ver genoeg naar binnen schuiven op het stuur, zodat je de einden van de hendels pakt. En de hendels wat dichter naar het stuur draaien met de reach-instelling.

Je remt met die afstelling met een of twee vingers, terwijl als je de hendels te ver naar buiten laat staan dat bijna onmogelijk is. In dat geval vallen je wijsvingers namelijk op het gedeelte van de hendel waar de hefboomwerking het minst is en je veel harder moet knijpen voor dezelfde remkracht. Om die kracht te kunnen leveren heb je dan inderdaad drie vingers nodig, en heb je het stuur amper nog vast...

De eenvinger-hendels zijn nog prettiger, maar het is niet zo dat er met die langere hendels niet fatsoenlijk te rijden is.
Als de winkels nu open zouden zijn zou je het eens kunnen uitproberen en je eigen mening vormen, maar helaas...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Arthur_123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 16 januari 2021, 17:01

kermit schreef: do 21 januari 2021, 10:55 Let erop dat die prijs per rem is, dus de set komt rond de 100 euro uit.
Setje wat ik eerder linkte is ook prima, als je die langere hendels geen bezwaar vind. En wel leverbaar ;-)

Laatst heb ik een keer de fiets van mijn vriendin mee gepakt op de lokale mtb-route(s). Die fiets heeft ook Shimano remmen met de langere hendels. Als je die goed afstelt voor je handen zijn ze helemaal niet zo verkeerd. Dat betekent dus ver genoeg naar binnen schuiven op het stuur, zodat je de einden van de hendels pakt. En de hendels wat dichter naar het stuur draaien met de reach-instelling.

Je remt met die afstelling met een of twee vingers, terwijl als je de hendels te ver naar buiten laat staan dat bijna onmogelijk is. In dat geval vallen je wijsvingers namelijk op het gedeelte van de hendel waar de hefboomwerking het minst is en je veel harder moet knijpen voor dezelfde remkracht. Om die kracht te kunnen leveren heb je dan inderdaad drie vingers nodig, en heb je het stuur amper nog vast...

De eenvinger-hendels zijn nog prettiger, maar het is niet zo dat er met die langere hendels niet fatsoenlijk te rijden is.
Als de winkels nu open zouden zijn zou je het eens kunnen uitproberen en je eigen mening vormen, maar helaas...


Ja dat zou nog kunnen, maar ik ben eerder met mijn rem setup bezig geweest en als de remmen goed zaten zit de versnelling te ver weg. Ik heb namelijk eerst de rem en dan de versnelling. Kun je dit ook omdraaien?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ja dat kun je ook omdraaien als ze niet aan elkaar vast zitten.
Ze hebben dan dus allebei een eigen klembandje nodig.
Op je eerste foto lijkt dat inderdaad zo dus kijk even na of jouw shifter dat echt heeft.

Ik heb voor je zitten zoeken maar de setjes met kortere remhendels die goedkoop zijn, zijn overal uitverkocht.
Althans ik heb de bekende grote Duitse webshops bekeken. Het is op het moment niet zo dat je zomaar alles overal kunt aanschaffen helaas.
Die CNC-site ziet er wat rommelig uit maar het bedrijf is betrouwbaar hoor.
De set die kermit aanraade en de set die ik je liet zien zijn praktisch gelijk met het verschil in de remhendels, en daar betaal je dus iets meer voor.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Arthur_123 schreef: do 21 januari 2021, 10:59 Ik heb namelijk eerst de rem en dan de versnelling. Kun je dit ook omdraaien?
In principe dus wel, maar het kan zijn dat de boel dan met elkaar in conflict komt.
Als ik je foto zo zie zou het kunnen dat de klem van je rem net te dik is om aan de andere kant van je shifter te passen. Maar je zou het eens uit kunnen proberen. Het is altijd het beste om een remhendel zo ver mogelijk naar het einde te bedienen, dan is de hefboomwerking het grootst.

Afbeelding

Overigens, deze set heeft wel korte hendels en is (nog?) direct leverbaar:
https://www.cnc-bike.de/shimano-m506br- ... 19672.html

Als het nodig is om de leiding(en) in te korten heb je ook inserts en olives nodig (een knelringetje). Een setje per in te korten leiding:
https://www.cnc-bike.de/shimano-olive-s ... -7206.html
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie