Carbon frame - balhoofdlager - pasta of droog monteren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb net eens mijn balhoofd uit elkaar gehaald. Lagers zijn aan vervanging toe, toch de onderste zeker.
Wat ik mij afvraag, wat doe je aan lager om terug te monteren in carbon frame (balhoofd uitsparing)? Gewoon droog of toch iets van Carbon Stay Fixed (montagepasta) ofzo?
Knakworstkweker

Komt ie:

'Wil je van alles wat draait zo veel mogelijk pret, monteer dan alles met een likje vet!'
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Met montagepasta.
Ook de onderkant flink montage paste of ver zodat je hem afsluit van de onderwereld. Er komt dan geen water en zand bij waardoor hij jarenlang in perfecte staat blijft.
Voor de winter opnieuw een laag vet/pasta eronder en hij gaat decennia mee.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Rasmazzer schreef: za 16 januari 2021, 22:23 Ik heb net eens mijn balhoofd uit elkaar gehaald. Lagers zijn aan vervanging toe, toch de onderste zeker.
Wat ik mij afvraag, wat doe je aan lager om terug te monteren in carbon frame (balhoofd uitsparing)? Gewoon droog of toch iets van Carbon Stay Fixed (montagepasta) ofzo?
Dus niet dat Carbon Stay Fixed. Dat gebruik je bv om je zadelpen in je frame te monteren, die moet immers zijn plek blijven.

Witte (ceramisch) montagepasta moet je hebben, iets anders mag, zolang het maar smering geeft en water ed buiten houdt
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik gebruik vet (Cyclon Course Grease met PTFE) voor op de lagers. Als ze al in het frame zitten.

Maar waar die lagers passen in het frame, daar moet geen vet zijn toch? Bedoeling is toch dat die lager niet begint te draaien tov van uw (Carbon) frame? Gebeurt waarschijnlijk niet zolang lager niet stroef loopt...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Als je lagers nog een beetje fatsoenlijk eruit wil halen, kan je beter wel pasta gebruiken. Droog monteren is niet aan te raden
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Bij mij hebben de lagercups gewoon een plastic coating geen puur carbon. Heb dus een din laagje vet gebruikt zoals normaal. Zo was het toen ik de fiets kreeg trouwens ook door de fabriek gedaan.
Knakworstkweker

Rasmazzer schreef: za 16 januari 2021, 23:42 Ik gebruik vet (Cyclon Course Grease met PTFE) voor op de lagers. Als ze al in het frame zitten.

Maar waar die lagers passen in het frame, daar moet geen vet zijn toch? Bedoeling is toch dat die lager niet begint te draaien tov van uw (Carbon) frame? Gebeurt waarschijnlijk niet zolang lager niet stroef loopt...
Ah zo

Montagepasta, dan koekt je lager niet vast in je frame, handig als hij er ooit weer vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb zo'n pot wit vet van Gallo.
Dat smeer ik overal.
Carbon lost iig niet op van een likje vet
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Denk dat Orbea soort van zwart montagevet gebruikt heeft om de lagers in het frame te zetten.

Zal ze met beetje montagepasta in het frame duwen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik lees hier dat mensen (ceramisch) montagepasta gebruiken voor lagers, ik heb altijd geleerd dat goedje alleen maar te gebruiken bijj NIET bewegende delen

Beter Cyclon Course Grease met PTFE
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Bij montage gebruik je montagepasta of vet.
Maar in het lager zelf (want dat is het draaiende deel) gebruik je vet.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

HB_Eagle schreef: zo 17 januari 2021, 09:00 Ik lees hier dat mensen (ceramisch) montagepasta gebruiken voor lagers, ik heb altijd geleerd dat goedje alleen maar te gebruiken bijj NIET bewegende delen

Beter Cyclon Course Grease met PTFE
https://www.oliehandel.nl/product/keram ... o6EALw_wcB

“ Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie“
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

gewoon ouderwets bruin kogellagervet van Kroon, ook voor industrielagers. Blijft naar mijn ervaring het langste zitten waar het hoort te zitten. Beter dan de moderne varianten op dat spul in fancy kleurtjes.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie