Pro momentsleutel - defect?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik heb een 1/4" momentsleutel van Pro (deze: https://www.bike-components.de/en/PRO/T ... el-p53253/ ) met een bereik tot 15nm voor de kleinere boutjes.

Afbeelding

Ik vraag mij echter af of deze werkt zoals bedoeld?

Ik vind de klik heel moeilijk te voelen. En ik moet van te voren ook eerst de kop naar de andere kant drukken, omdat de kop anders al in de 'ingeklikte' stand staat en je gewoon oneindig door kunt draaien zonder de klik te voelen.

Mijn grotere 1/2" momentsleutel springt altijd terug naar het midden en heeft een veel duidelijkere klik.

De momentsleutel is zo goed als nieuw en is altijd 'ontspannen' opgeborgen.

Nu vraag ik me af of de Pro sleutel zo werkt vanwege de veel lagere momenten, of dat deze defect is. Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

1e vraag natuurlijk of dit altijd zo was, of in loop der tijd ontstaan? 2e vraag is of je hem ook gebruikt hebt om dingen los te draaien, de meeste momentsleutels kunnen daar ook niet tegen.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Dit is vanaf nieuw altijd zo geweest. Er is niets mee losgedraaid.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

K3vin schreef: zo 17 januari 2021, 13:51 En ik moet van te voren ook eerst de kop naar de andere kant drukken, omdat de kop anders al in de 'ingeklikte' stand staat en je gewoon oneindig door kunt draaien zonder de klik te voelen.
Dat klinkt wel als kapot.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ik heb deze ook en werkt niet zoals jij beschrijft, maar even contact opnemen met bike-components, klinkt niet zoals het hoort
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Hmmm... als ik het zo lees, dan vermoed ik idd toch een defect.
Moeilijk in te schatten zonder referentie.
Ik heb de momentsleutel vorig jaar als kerstcadeautje gekregen, dus garantie zal wat lastig worden.

@Bonanza, de kop veert bij jou dus altijd terug naar het midden?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ja, zoals je met je 1/2” momentsleutel omschrijft
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

:oops: :oops: :oops:

Hmmm... ik ga mij even in een hoekje staan schamen....
Ik heb de momentsleutel nogmaals geprobeerd door de 1/4 aansluiting even in de bankschroef vast te zetten.
Er is dan wel een duidelijke klik voelbaar en de momentsleutel veert ook gewoon weer netjes terug naar neutraal.

Probleem was dat ik gewoon te voorzichtig was en dat 9nm toch meer kracht vraagt, dan ik had ingeschat. Helemaal niets aan de hand dus! :oops:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Is deze wel voor de kleinere boutjes? Voor de motorfiets heb ik er 1 die start bij 0,8 Nm. Vanaf 2 is voor kleine boutjes al behoorlijk en 15 Nm is knettervast volgens mij.
En idd als je heel voorzichtig bent dan denk je soms, waar blijft de klik?
"This species has amused itself to death"
Knakworstkweker

'Gutandtight', polsmoment, ellebogenmoment.

Mooi en wel allemaal, houdt er overigens wel rekening mee dat een aanhaalmoment is gebaseerd op de sterkteklasse van de bout, niet van het materiaal.

Bout wisselen en niet zeker van de sterkteklasse? Liever niet.

Montagepasta (vriendenvet) en temperatuur hebben ook invloed op je aanhaalmoment.

In de techniek (waar ik werkzaam in ben) is een aanhaalmoment pas heilig als het in absolute ruststand kan worden gedaan.

D.w.z. omgevingstemperatuur en materiaaltemperatuur gelijkwaardig en tussen de 15 en 25 graden celcius.

Menig motorhuis aan gort zien gaan omdat het materiaal nog te warm was en simpelweg brak.

Te koud is ook niet handig, je kan dan overspannen en met losdraaien dingen verpesten.

Vriendenvet eraan kan geen kwaad, mits er geen temperatuurdissipatie is (die heb je op een fiets gelukkig niet), maar wederom, zorg dat deze even warm is.

Houdt er trouwens rekening mee dat het loont om je momentsleutel elk jaar te calibreren of te controleren, langere intervallen kan, afhankelijk van je gebruiksfrequentie.

Ook de veer in de sleutel is onderhevig aan temperatuurswisselingen, dus ook altijd op stabiele kamertemperatuur bewaren.

Mijne liggen altijd in de auto en zijn geisoleerd verpakt i.v.m. bovenstaande.

Doe er je voordeel mee (of niet) :bier:
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Dit ging om de boutjes in de draaipunten van mijn achtervering. Specialized geeft idd dat deze ingevet 9nm moeten hebben.
Als ik het op het gevoel had moeten doen, had ik ze veel minder vast gezet, maar ik ben blij dat nu alles weer netjes volgens de specs gemonteerd is!
(en vanwege de kou staat die fiets in de woonkamer, dus met de temperatuur zit het wel goed :D )
Plaats reactie