Kan je door het verlengen van je links (VPP) straffeloos de veerweg vergroten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik zit af en toe te brainstormen over allerlei dingen, vooral mountainbike gerelateerd :lol:
En ik vroeg me af of je door langere links te gebruiken de veerweg kan vergroten van 100mm naar bijvoorbeeld 120mm of iets dergelijks.
Wat zou verder de gevolgen (kunnen) zijn als je zoiets doet met bijvoorbeeld de lever ratio, anti squat, virtuele lengte van je chainstays enz enz

Ik vind het leuk om met de geo van mijn fiets te (gaan) spelen in de vorm van offset bushings en linkages. De voorkant is namelijk al 20mm gegroeid en ik zou achter ook wel wat aan willen passen , vooral meer veerweg. Maar ook bijvoorbeeld een iets lager BB hoogte om maar wat te noemen.
Of zijn hier misschien apps voor of andere gratis programma's waar je dit kan uitproberen? Langere links zou ik zelf eventueel kunnen frezen en draaien.

Wie kan hier wat meer licht op schijnen?
Zie hieronder een foto van de huidige VPP links.

Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Patrick_V schreef: do 21 januari 2021, 10:15 Ik zit af en toe te brainstormen over allerlei dingen, vooral mountainbike gerelateerd :lol:
En ik vroeg me af of je door langere links te gebruiken de veerweg kan vergroten van 100mm naar bijvoorbeeld 120mm of iets dergelijks.
Wat zou verder de gevolgen (kunnen) zijn als je zoiets doet met bijvoorbeeld de lever ratio, anti squat, virtuele lengte van je chainstays enz enz

Ik vind het leuk om met de geo van mijn fiets te (gaan) spelen in de vorm van offset bushings en linkages. De voorkant is namelijk al 20mm gegroeid en ik zou achter ook wel wat aan willen passen , vooral meer veerweg. Maar ook bijvoorbeeld een iets lager BB hoogte om maar wat te noemen.
Of zijn hier misschien apps voor of andere gratis programma's waar je dit kan uitproberen? Langere links zou ik zelf eventueel kunnen frezen en draaien.

Wie kan hier wat meer licht op schijnen?
Zie hieronder een foto van de huidige VPP links.

Afbeelding
Ik weet dat er voor de Hightower een aftermarket link was die de veerweg vergrootte.

Deze: https://cascadecomponents.bike/products ... v2-lt-link
Laatst gewijzigd door Mad Wally op do 21 januari 2021, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Interessant idee; zo zou je met de juiste combi van demper en upper en lower links van een trailbike een enduro-bak kunnen maken en vice versa. Het lijkt me heel ingewikkeld om te bedenken welke combi je dan zou moeten hebben, maar ik zou denken dat je een heel eind zou moeten komen. Mogelijk dat de hoeken van balhoofd en zitbuis t.o.v. elkaar roeit in het eten gaan gooien om echt een optimale geo te krijgen.
(Hoe meer richting enduro, hoe groter het verschil tussen balhoofd en zitbuis hoek)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Eens naar kijken is altijd leuk! : https://www.bikechecker.com/

Ik zou er zelf alleen tijd en geld in stoppen als je precies weet wat je doet... maar ik heb zelf laatst een demper gestoken met een 6mm langere slag, en dit leverde 15mm meer veerweg op, en het paste allemaal in mijn frame. Dat is een trail die je ook kan befietsen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mad Wally schreef: do 21 januari 2021, 10:30
Patrick_V schreef: do 21 januari 2021, 10:15 Ik zit af en toe te brainstormen over allerlei dingen, vooral mountainbike gerelateerd :lol:
En ik vroeg me af of je door langere links te gebruiken de veerweg kan vergroten van 100mm naar bijvoorbeeld 120mm of iets dergelijks.
Wat zou verder de gevolgen (kunnen) zijn als je zoiets doet met bijvoorbeeld de lever ratio, anti squat, virtuele lengte van je chainstays enz enz

Ik vind het leuk om met de geo van mijn fiets te (gaan) spelen in de vorm van offset bushings en linkages. De voorkant is namelijk al 20mm gegroeid en ik zou achter ook wel wat aan willen passen , vooral meer veerweg. Maar ook bijvoorbeeld een iets lager BB hoogte om maar wat te noemen.
Of zijn hier misschien apps voor of andere gratis programma's waar je dit kan uitproberen? Langere links zou ik zelf eventueel kunnen frezen en draaien.

Wie kan hier wat meer licht op schijnen?
Zie hieronder een foto van de huidige VPP links.

Afbeelding
Ik weet dat er voor de Hightower een aftermarket link was die de veerweg vergrootte.

Deze: https://cascadecomponents.bike/products ... v2-lt-link
En deze: https://m.vitalmtb.com/product/guide/Re ... ower,24175

Als je zoekt op “Hightower modified VPP link” vind je best veel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag die hieraan vooraf gaat is natuurlijk, wat verwacht je van zo'n aanpassing?
Wat kan er nu niet wat je dan wel denkt te kunnen? En met meer veerweg komen er wellicht ook grotere krachten op het frame (omdat je ruigere dingen gaat doen).

Je moet iig met een hoop dingen rekening houden.
Uiteraard dat niks elkaar gaat raken, maar misschien nog wel lastiger: wat gaat de aanpassing voor de kinematiek betekenen? Meer veerweg waar je veel sneller doorheen raast als door de huidige 100mm (toch?) schiet ook niet op.

Je hoort het, ik ben sceptisch ;-)
Maar uiteraard ga ik het wel volgen als je besluit ermee aan de slag te gaan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik ga eens beginnen door alles op karton/hout en dergelijken in verhouding uit te snijden/zagen en op een vlakke tafel te leggen.

Kijken wat de huidige setup doet en daarna gaatjes bij maken om.de verschillende scharnierpunten te verleggen.

Leuk :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik weet dat op een Spider van 2016/2017 ook de link van een Recluse 2017 past en dan vergroot je inderdaad de veerweg naar 140mm.
Dat is wel voor nieuwere modellen en of het straffeloos kan? Want de Recluse heeft wel een klein beetje andere geo maar goed dat staat sowieso los van jouw eerdere generatie Spider.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dat van die outsider link... ook interessant. 3 draaipunten ipv 2 draaipunten op de toplink :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: do 21 januari 2021, 10:37 De vraag die hieraan vooraf gaat is natuurlijk, wat verwacht je van zo'n aanpassing?
Wat kan er nu niet wat je dan wel denkt te kunnen? En met meer veerweg komen er wellicht ook grotere krachten op het frame (omdat je ruigere dingen gaat doen).

Je moet iig met een hoop dingen rekening houden.
Uiteraard dat niks elkaar gaat raken, maar misschien nog wel lastiger: wat gaat de aanpassing voor de kinematiek betekenen? Meer veerweg waar je veel sneller doorheen raast als door de huidige 100mm (toch?) schiet ook niet op.

Je hoort het, ik ben sceptisch ;-)
Maar uiteraard ga ik het wel volgen als je besluit ermee aan de slag te gaan...
Ik ben het met Kermit eens.
Meer veerweg staat hogere snelheid en/of lomper gebruik toe.
Maar een XC frame kan geen enduro klappen verwerken. Althans niet voor lang.
Je frame is al geplakt.
Je bent flink aan het upgraden, maar ik zou wat terughoudender zijn bij uitgaven die je niet mee kan nemen naar je volgende frame.
Zoals dit soort linkjes.
En dat volgende frame komt heel snel in beeld als je deze fiets verder gaat aanpassen richting steviger gebruik.
Ik spreek uit ervaring.
Bij 3 fietsen een soortgelijk pad bewandeld en dat gaat lekker, totdat het frame het opgeeft.
Giant NRS van 80mm naar 105mm.
5 frames, 6 dempers en 2 achterbruggen.
Santacruz Superlight van 100 nar 130mm.
2 achterbruggen.
Carbon HT van 100 naar 120mm.
Frame gescheurd.

Onduidelijk of het met de standaard veerweg wel heel was gebleven, waarschijnlijk niet.
Maar het geeft te denken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik ga niks kopen hoor :lol: Kopen is voor rijke mensen. En al is het goed bedoeld advies over wat ik wel upgrade s goed over nagedacht. Heel goed zelfs.

En het woord enduro heb ik nooit in mijn mond gehad :-q

Heb vertrouwen :bier:
Ik kom soms wat impulsief over maar ik ben niet achterlijk :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leuk idee, en als je het zelf kan doen hoeft het je de kop idd niet te kosten. En op dat frame schrijf je ook niks af als hij bezwijkt. :winkie:
Je zou je fiets eens in Linkage kunnen zetten en dan gaan spelen: https://www.bikechecker.com/details.php#personal

Edit. Oh wacht, Dries was me voor... Dubbelcheck wel alles als je dingen aanpast in je tekening. Ik heb een eerste rocker laten CNCen om er daarna pas achter te komen dat het programma niet alles update bij wijzigingen.... Deed het verder wel prima, maar ik miste 30mm veerweg..
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb het even in autocad gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je de bovenste link 1 cm langer maakt lever dat +/-1 cm extra veerweg op... maar ook een stuk hogere BB.. ik zal als ik weer tijd heb wat verder gaan proberen. Zeker ook in linkage!

van links naar rechts:

link boven 1cm langer
origineel
link onder & boven 1cm langer
link onder 1 cm langer
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Patrick_V schreef: do 21 januari 2021, 11:52 Ik ga niks kopen hoor :lol: Kopen is voor rijke mensen. En al is het goed bedoeld advies over wat ik wel upgrade s goed over nagedacht. Heel goed zelfs.

En het woord enduro heb ik nooit in mijn mond gehad :-q

Heb vertrouwen :bier:
Ik kom soms wat impulsief over maar ik ben niet achterlijk :lol:
Geld uitgeven is geen kunst, dat kan iedereen. (vooropgesteld dat je het hebt ;) )

Het E-woord komt van mij, maar je gaat je veerweg natuurlijk niet verlengen om op het fietspad te cruisen. :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

IK heb wat verder dor de stof geworsteld en ik denk inderdaad dat ik meer kwaad dan goed ga doen voor 1 of 2 cm meer veerweg. Maar ik ga wel nog even verder kijken.
Rustig aan met mijn fiets doen heb ik eigenlijk nooit gedaan, maar ik heb de mazzel dat ik maar 72kg weeg en frames voor mij al snel stevig genoeg zijn. Mijn lengte is ook dik ondergemiddeld dus in verhouding heb ik al snel een dikke fiets 8) :-q :lol:
Plaats reactie