Project Downhill fiets reviseren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: zo 28 februari 2021, 08:31Verchromen ziet helaas geen enkel bedrijf zitten: aluminium en verchromen zijn blijkbaar geen vrienden.
Poetsen en blank lakken!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Owh, nu zie ik het. Ik had dit topic verder niet gelezen, maar het is een aluminium frame en lees in het begin dat je twee kleuren wil.

Ik zou zeggen zelf spuiten. De juiste spuitbussen ( op kleur gemaakt met autolak) en daarover heen ( ook met professionele spuitbus) een 2K blanke lak in glans of zijdemat. Dat wordt net (bijna) zo mooi als dat je hem laat spuiten voor Euro 500,- en zeker mooier dan poedercoaten ......en ook goedkoper.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Inderdaad, 2K spuitbussen op RAL kleur bestellen bij CROP (https://www.nonpaints.com/nl/)

Die 2K van Spraymax werken best goed!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Zelf spuiten wordt het toch nooit echt vind ik. Heb ook geen oven natuurlijk dus het wordt nooit zo goed als professioneel laten spuiten.

Het wordt poedercoaten. Lekker stevig :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Erwin25 schreef: zo 28 februari 2021, 09:48 Verchromen was nog duurder geweest. Vooral het voorwerk voor verchromen is arbeidsintensief. ( polijsten)

Spuiten is ook duurder omdat dat ook veel meer werk kost dan poedercoaten. En daarbij is autolak erg duur tegenwoordig. Kost zomaar Euro 100,- per liter.

Poedercoaten is een goed alternatief. Je kunt kiezen uit zo coaten op het blanke staal of eerst een grondlaag er onder coaten. Beter bestand tegen roesten en betere hechting, maar ook weer duurder. Poedercoaten geeft een minder mooie eindlaag dan spuiten, het is wat grover van structuur en soms erg dik aangebracht. Maar voor een stoere downhillfiets wel een goede keuze.
En tegenwoordig kunnen ze veel met poedercoaten, veel mooier dan vroeger.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Dat klopt, ze kunnen nu veel meer dan vroeger met poedercoaten. Ik laat een een tiental keer per jaar wel wat poedercoaten en of spuiten, al 30 jaar lang.
Daarom weet ik dat als het echt mooi moet, dat spuiten de voorkeur heeft. Zelf laat ik na het poedercoaten ook nog wel eens een laag lak met blanke lak spuiten. (of spuit het zelf als ik de tijd heb)
Dan heb je het voordeel van de goede basis van poedercoaten en de mooie afwerking van spuiten. :-D
Mijn fiets zou ik zelf alleen spuiten. Niet coaten.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

MVMVML schreef: zo 28 februari 2021, 08:31 3 tot 6 honderd voor spuiten 😳
130 voor het veel stevigere poedercoaten. Ik weet wel wat het gaat worden dus 😁
Verchromen ziet helaas geen enkel bedrijf zitten: aluminium en verchromen zijn blijkbaar geen vrienden.
Chroom poedercoat is natuurlijk ook nog een optie. Ik denk dat jij als Hagenees bij King poedercoat best een leuke prijs kan regelen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: ma 1 maart 2021, 11:39
MVMVML schreef: zo 28 februari 2021, 08:31 3 tot 6 honderd voor spuiten 😳
130 voor het veel stevigere poedercoaten. Ik weet wel wat het gaat worden dus 😁
Verchromen ziet helaas geen enkel bedrijf zitten: aluminium en verchromen zijn blijkbaar geen vrienden.
Chroom poedercoat is natuurlijk ook nog een optie. Ik denk dat jij als Hagenees bij King poedercoat best een leuke prijs kan regelen.
Ja ik heb bij Kingping aangevraagd!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

1 "kleine" kanttekening aangaande King: Ik heb er mijn gravelbike laten coaten in candy oranje, maar ter plekke bleek de prijs op de website ineens verkeerd te zijn en was het eigenlijk 300,-. Na hun eigen prijslijst erbij te hebben gepakt ging de eigenaar boos zogenaamd met zijn website beheerder bellen dat de prijzen niet klopten. (staan er nu nog steeds trouwens..) En uiteindelijk mocht het dan wel zonder bon voor die prijs. Ik had specifiek gevraagd om niks af te plakken of te doppen, maar bij afhalen bleken alle gaten slordig te zijn afgedopt. (en dan krijg je bij candy dus ranzige rafelranden) Coating zat er her en der ook zo dik op dat er geen tiewraps meer door de kabelnokken pasten, en mijn drop in lager bleek niet te passen, want de headtube had een deuk.... (waarschijnlijk doordat ze het frame uit het rek hadden laten donderen, heb het zelf maar weer bijgebogen)
Waarschijnlijk dat jij als hagenees een andere behandeling krijgt, maar ik breng er geen spullen meer naartoe.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hmm, thnx voor de tip. Op zich is King HET adres in de regio hier als het over poedercoaten gaat. Maar goed, kan altijd eens mis gaan natuurlijk.

Heb ook van een bekende een tip gekregen voor een stel poedercoat-tovenaars in Hilversum. Dus die ga ik ook zeker nog even contacteren.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 1 maart 2021, 12:07 Hmm, thnx voor de tip. Op zich is King HET adres in de regio hier als het over poedercoaten gaat. Maar goed, kan altijd eens mis gaan natuurlijk.

Heb ook van een bekende een tip gekregen voor een stel poedercoat-tovenaars in Hilversum. Dus die ga ik ook zeker nog even contacteren.
Mis kan het altijd gaan, maar middels liegen meer geld proberen te verdienen, en een paar simpele aanwijzingen negeren is wel iets anders wat mij betreft....
Welke poedercoat tovenaars uit Hilversum heb jij gevonden? Ik zoek ook nog iemand die meer kan dan alleen 1 kleur Ral.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: ma 1 maart 2021, 12:17
MVMVML schreef: ma 1 maart 2021, 12:07 Hmm, thnx voor de tip. Op zich is King HET adres in de regio hier als het over poedercoaten gaat. Maar goed, kan altijd eens mis gaan natuurlijk.

Heb ook van een bekende een tip gekregen voor een stel poedercoat-tovenaars in Hilversum. Dus die ga ik ook zeker nog even contacteren.
Mis kan het altijd gaan, maar middels liegen meer geld proberen te verdienen, en een paar simpele aanwijzingen negeren is wel iets anders wat mij betreft....
Welke poedercoat tovenaars uit Hilversum heb jij gevonden? Ik zoek ook nog iemand die meer kan dan alleen 1 kleur Ral.
https://hil-coatings.com/
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1458
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Custom Coatings Helvoirt is ook een aanrader. Bart zit tussen Den Bosch en Tilburg en kan naast de standaard kleuren óók chroom poedercoaten en 2, 3 of meer kleuren coaten (zal wel een max aan zitten, maar weet niet hoeveel :winkie: )

Zijn site is Customcoatingshelvoirt.nl maar op zijn Instagram zie je actueel werk: https://www.instagram.com/customcoatingshelvoirt/

Het is geen held in de digitale websitewereld dus verwacht geen hoogstaande foto's of een website. Hij werkt liever met zijn handen dan achter de computer. Zeker een aanrader om mee te nemen in de overweging. Het laatste filmpje op zijn Instagram is van een BMX frame en dan zie je wat hij kan met flakes, heel vet in de zon!
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op di 2 maart 2021, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Poedercoaten is op zich heel sterk, maar even iets bijwerken kun je vergeten...okay, het is een mtb dus een krasje of putje mag....Maar mocht er ergens wat coating door steenslag loskomen "kan" er op den duur een "blaar" ontstaan door vocht wat er onder kruipt. Heb daar al wat "fraaie" 🥴 voorbeelden van gezien waar hele lappen coating losgerot waren van een chassis van een oldtimer.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Doorzichtig folie er over plakken dan op de kwetsbare plekken.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Plaats reactie