rockshox 35 Gold RL

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 februari 2021, 20:48En liever teveel dan te weinig, dus 15ml is ook nog goed, er loopt echt niets vast door een paar ml meer in de onderpoten.
Niet waar, zelfs slechts 5 ml extra kan problemen veroorzaken.
Ik heb ervaring met Charger 1. Olie migreert van onderpoten naar damper bij gebruik van de aanbevolen 10 ml. Een keer merkte ik dat travel beperkt was en overtollige olie vrijgaf. De demper ging voor tuning, de keerringen werden vervangen, de man raadde aan om 5 ml te gebruiken, ik besloot 7-8 ml te gebruiken.
Hetzelfde probleem volgend seizoen, deze keer merkte ik het niet snel genoeg en het veroorzaakte dat de bladder barstte. Ik had het geluk dat er een goede suspension man is in Les Gets, ik ben maar een halve dag rijden kwijtgeraakt. Hij zei dat het een veel voorkomend probleem is voor mensen die vaak aan vorkonderhoud doen.
Laatst gewijzigd door void op do 11 februari 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HuibMM schreef: wo 10 februari 2021, 23:45 Dat zijn mooie vorken met een heerlijk prijskaartje, zijn dat de enige aangeraden opties of komen er pas meer opties in beeld wanneer ik een stuk lichter ben of een fiets met minder luie balhoofd ga rijden?
Tja, genoeg ander spul te vinden dat goedkoper is. De vraag is alleen of je er dan ook daadwerkelijk op vooruit gaat.


Maar eerst dus wat olie in die vork kieperen, wie weet is dat nu de oplossing.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

void schreef: do 11 februari 2021, 21:51
ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 februari 2021, 20:48En liever teveel dan te weinig, dus 15ml is ook nog goed, er loopt echt niets vast door een paar ml meer in de onderpoten.
Niet waar, zelfs slechts 5 ml extra kan problemen veroorzaken.
Ik heb ervaring met Charger 1. Olie migreert van onderpoten naar damper bij gebruik van de aanbevolen 10 ml. Een keer merkte ik dat travel beperkt was en overtollige olie vrijgaf. De demper ging voor tuning, de keerringen werden vervangen, de man raadde aan om 5 ml te gebruiken, ik besloot 7-8 ml te gebruiken.
Hetzelfde probleem volgend seizoen, deze keer merkte ik het niet snel genoeg en het veroorzaakte dat de bladder barstte. Ik had het geluk dat er een goede suspension man is in Les Gets, ik ben maar een halve dag rijden kwijtgeraakt. Hij zei dat het een veel voorkomend probleem is voor mensen die vaak aan vorkonderhoud doen.
Ik rij al een tijdje rond met 15ml (L en R) in m'n Pike RCT3.
Geen probleem.
Ik vermoed dat jouw verhaal andersom was.
Je had een (verborgen) probleem met de demper en je gaf de 5ml extra de schuld.

Maar als er binnenkort olie uit stroomt was ik eigenwijs en had jij gelijk ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 februari 2021, 23:28 Je had een (verborgen) probleem met de demper en je gaf de 5ml extra de schuld.
Waarom zou ik dat doen? Misschien treft het niet iedereen, er zijn verschillende trails, rijvaardigheden en vorkconfiguratie, sommigen rijden meer dan anderen, etc.
Maar het is een bekend probleem en werd bevestigd door 2 gerenommeerde specialisten (RoyalSuspension & JAFF VTT).
Waarom zou u argumenteren en advies geven tegen de aanbevelingen van de fabrikant die mogelijk schade aan voorwork of letsel aan de berijder zouden kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We're talking about an RS35, which doesn't have a bladder but MC.
My Pike does have a bladder and doesn't have a problem (yet).
Maybe I don't push it hard enough.
Maybe with 29" and "only" 140mm it has enough room to spare in the lower legs.
But our TS has an ill performing RS35.
RS is known for using less oil than specified. I think putting in a bit more won't harm his fork, and might even help him.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

The bladder story was just an example why exceeding recommended oil volume might not be a good idea.
I don't understand why would someone just add some oil without removing lowers to atleast make sure there butter/dsg on the wiper seals.

I also had oil volume related issue with MoCo fork. Damper oil leaked into the lowers and reduced fork travel by about 1cm, was it 5ml or 10ml "extra", I don't know, I didn't measure.

Afbeelding
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Lars TB schreef: wo 10 februari 2021, 11:48
Maar goed, je haalt het er waarschijnlijk al een beetje uit: het is een 'basic' voorvork en verbeteren zal lastig zijn. Beste investering is een nieuwe, hoogwaardigere vork. Gezien jouw gewicht en de fiets waarin de vork zeer schuin staat (= zwaardere belasting van de lagers) zou je een zo dik mogelijke vork uit een hoger segment moeten pakken. Rockshox Lyric, ZEB, FOX 36, Marzocchi Z1, DVO Diamond.

Ik zit een beetje om me heen te kijken en kom dan op marktplaats een fox rhythm 36 van modeljaar 2021 tegen. Is dit dan passend?
AL moet ik wel zeggen dat het bijna te mooi klinkt om een bijna nieuwe vork voor de helft kan aanschaffen zijn er ook "china" fox vorken te koop of ben ik dan gewoon te achterdochtig?
anders ga ik wel op de fiets
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HuibMM schreef: zo 14 februari 2021, 11:46
Lars TB schreef: wo 10 februari 2021, 11:48
Maar goed, je haalt het er waarschijnlijk al een beetje uit: het is een 'basic' voorvork en verbeteren zal lastig zijn. Beste investering is een nieuwe, hoogwaardigere vork. Gezien jouw gewicht en de fiets waarin de vork zeer schuin staat (= zwaardere belasting van de lagers) zou je een zo dik mogelijke vork uit een hoger segment moeten pakken. Rockshox Lyric, ZEB, FOX 36, Marzocchi Z1, DVO Diamond.

Ik zit een beetje om me heen te kijken en kom dan op marktplaats een fox rhythm 36 van modeljaar 2021 tegen. Is dit dan passend?
AL moet ik wel zeggen dat het bijna te mooi klinkt om een bijna nieuwe vork voor de helft kan aanschaffen zijn er ook "china" fox vorken te koop of ben ik dan gewoon te achterdochtig?
Van kopieën van vorken heb ik nog nooit gehoord. Wel kost een vork voor een fabrikant maar heel weinig. En dan ligt het er aan waar je de vork gaat kopen. Via een bedrijfje is zelfs €250,- nog een prijs waar ze geld aan verdienen!

Maar de Rhythem uitvoering is wel weer de goedkopere versie en vaak worden daarin dan goedkopere, minder perfect passende bushings voor gebruikt, om de laatste centen te besparen. En dan heb je dus weer niet dezelfde functionaliteit als bij de duurdere modellen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Ik heb gekozen voor een andere voorvork, het is een dvo Diamond geworden, 2e hands, hier zit de crown race nog op. Nu heb ik het standaard balhoofd nog in mijn fiets zitten en moet ik dus iets gaan doen, of crownrace overzetten en zelfde balhoofd blijven gebruiken of deze ook gelijk veranderen.
Dan heb ik al even zitten kijken naar het zelf doen van het verwijderen/overzetten, doen meer mensen dat zelf of toch gewoon ff naar de LBS?
anders ga ik wel op de fiets
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik klop het er altijd zelf af, maar je moet wel voorzichtig zijn om schade te voorkomen.
Een dun mes oid ertussen tikken om de ring de eerste mm omhoog te krijgen. Dan iets dikkers zoals een schroevedraaier, liefst wel breed. En dan met beleid wat wrikken. Soms gaat het vrij gemakkelijk, soms zit het irritant vast...

Tip als je een nieuw balhoofd zou kopen: sommige merken (oa Hope) hebben een vorkconus met een gleuf erin. Die druk je zo op de vork en je haalt hem ook zo weer los. Bij Hope zit er ook nog een rubber afdichting omheen zodat je niet alleen op de seal van het lager hoeft te vertrouwen.

Als je een headset met afgedichte industrielagers hebt kun je ook zelf de vorkconus doorzagen. De zaagsnede zou ik dan niet naar achteren monteren ivm opspattende modder.
Bij lagers met losse kogels of een kogelring kun je de conus niet doorzagen.

Mocht je een conus op je nieuwe vork moeten tikken die geen zaagsnede heeft kun je een stuk pvc-pijp gebruiken van de juiste diameter. De conus moet wel echt aanliggen op de vorkkroon, anders gaat hij zich alsnog zetten tijdens het rijden en krijg je speling op je balhoofd. Beetje vet tussen conus en vork doen voordat je gaat tikken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

De meeste vorken hebben hebben een kleine inkeping (aan 2 kanten) waar je direct een schroevedraaier in kan zetten zodat je hem kan lossen.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt ja, even niet aan gedacht.
Het punt is dat de vorkkroon van relatief zacht metaal is (alu of magnesium) en je er met een schroevedraaier heel makkelijk een putje in drukt. Nog los van de lakbeschadigingen.

Dus ik probeer altijd een zo breed mogelijk draagvlak te gebruiken om de kans op beschadigingen te vermijden.
Er bestaan ook tooltjes voor, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Afbeelding

Of:

Afbeelding

Die laatste zal niet altijd nut hebben, bij tapered vorken steekt de conus vaak niet uit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie