Orbea Oiz OMR - ontwerpfout onderste pivot

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Maar hoe groot is het probleem nou echt? Breken die bouten bij bosjes? Vreet het frame lagers? Of valt het allemaal wel mee?
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Ik hoor er weinig over dus lijkt me niet. Ook geen klachten van mensen die op hun 2019 model meer dan 10.000km hebben gereden. Een enkeling daarvan is inmiddels van het 2019 model overgestapt naar het 2021 model en heeft er nooit mee te maken gehad.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Denk dat het ook wel meevalt.
Toch weinig gevallen van effectief de lager die zich vastdraait en frame uitslijt.

Zou wel goed lagers controleren op speling, maar dat doe je bij elke fully.
stardust tommy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 juli 2020, 12:07

mag je ervan uitgaan dat de huidige generatie OIZ deze problemen niet meer heeft?

Ik sta op het punt een full susp XC bike te kopen en voor een fiets van +5k wil ik gespaard blijven van zo'n fouten...

grootste voordeel vd OIZ is dat er 2 bidons meekunnen, net een ritje gedaan van 40km en mijn bidon van 750ml was leeg (8°C buiten)... Andere kanshebber is de spark RC maar daar kan aar 1 bidon mee

gr T
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Denk dat je op een Victor wel 3 bidons kwijtkunt :winkie:
stardust tommy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 juli 2020, 12:07

voor de lange ritten heb ik een camelbag maar daar doe ik niet graag sportdrank in... 2 bidons sportdrank + camelbag voor een +80km rit is wel lekker voor onderweg
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

stardust tommy schreef: ma 8 maart 2021, 18:30 mag je ervan uitgaan dat de huidige generatie OIZ deze problemen niet meer heeft?

Ik sta op het punt een full susp XC bike te kopen en voor een fiets van +5k wil ik gespaard blijven van zo'n fouten...

grootste voordeel vd OIZ is dat er 2 bidons meekunnen, net een ritje gedaan van 40km en mijn bidon van 750ml was leeg (8°C buiten)... Andere kanshebber is de spark RC maar daar kan aar 1 bidon mee

gr T
Nope, de OMR 2021 frames en OMX 2021 frames hebben zelfde bout als main pivot.

Nu ja ik hou me met mijn OIZ TR totaal niet in en voorlopig nog alles ok. Vervang 1x per jaar de pivot lagers en controleer wel goed op speling elke paar ritten.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zijn dat kant en klare setjes of koop je ergens losse lagertjes?
Bicycle, bicycle, bicycle
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

daniel1975 schreef: ma 8 maart 2021, 21:45 Zijn dat kant en klare setjes of koop je ergens losse lagertjes?
Ofwel via Orbea website ofwel losse lagers. Moet hoe dan ook bij mij elk jaar wel vervangen worden. Orbea levert wel snel, had balhoofdlagers op 3 dagen onlangs.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Interessante extra post op MTBR over de main pivot bolt:

https://www.mtbr.com/threads/new-oiz.10 ... t-15271760

Mijn oiz ligt terug uit elkaar. Ik had al terug speling na 500km en alle lagers door LBS vervangen door Enduro Max. De drive side lager van main pivot ziet veel meer af dan de non drive side. Coating is al weg etc. Ik heb een nieuwe bout besteld bij Orbea omdat hij zo hard afgesleten is, maar momenteel niet leverbaar. Zijn ze nu toch in gang geschoten bij Orbea om probleem op te lossen...

Die custom bolt in RVS van forum-gebruiker WR304 ziet er wel goede oplossing uit.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik heb ook na 6000km mijn drive side lager moeten vervangen (ook de andere meegenomen natuurlijk). Had ook speling. As leek nog OK, denk dat ik ook preventief eens per jaar de lagers ga vervangen (heb er 4 extra besteld)

Als de as minder word ga ik deze dan ook maar vervangen.
sergedaniels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 22:10

Ik heb mijn 2020 Oiz tr weggedaan omdat de speling problemen bleven terugkomen . heb nu een Trek top fuel 2021 hopelijk houdt die het langer uit :lol:
Master pancake
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Oef, voor de derde keer in 1 jaar lagers aan gort. laatste lagers zaten er 200-300 kilometer in en nu alweer speling.
Als het goed is, is er een nieuwe as onderweg, maar dat zal niet meer dan een tijdelijke oplossing zijn als die weer de lagers niet goed ondersteunt.
Hoop dat Orbea met een echte oplossing komt. Fietsje zelf is namelijk erg fijn.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

wvdb schreef: za 10 april 2021, 12:51 Oef, voor de derde keer in 1 jaar lagers aan gort. laatste lagers zaten er 200-300 kilometer in en nu alweer speling.
Als het goed is, is er een nieuwe as onderweg, maar dat zal niet meer dan een tijdelijke oplossing zijn als die weer de lagers niet goed ondersteunt.
Hoop dat Orbea met een echte oplossing komt. Fietsje zelf is namelijk erg fijn.
Gebruik je iets van retaining compound om de lagers vast te zetten? Of gewoon oude eruit persen en nieuwe erin?
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Oude eruit, nieuwe erin. Is het raadzaam om dat te gebruiken?
Plaats reactie