Verschil bandenspanning voor en achter

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Vraag me af waarom er (bijna) altijd een paar tienden bar verschil wordt aangehouden tussen spanning voor en achter. Ik doe het ook, maar volg de meute zonder te weten waarom. Ik kan me voorstellen dat het meeste gewicht op het achterwiel rust, maar dan nog.... Hoe arbitrair is dat verschil? En wat als het verschil veel groter is etc.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zijn bij uitstek dingen om lekker zelf mee te experimenteren, veel makkelijker als met bandenspanning wordt het niet ;-)

Ik heb ook een fractie verschil voor en achter:
- inderdaad vanwege meer gewicht achterop.
- achter vangt ook de hardste klappen dus iets meer reserve is daar ook niet verkeerd.
- en voor wil je maximale grip, die wordt ook beter met minder druk in de band (tot een bepaalde grens natuurlijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

Ik rij voor met 1.3-1.5 en achter met 1.6-1.8

Voor de rest wat kermit zegt
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Het doet me deugt dat voor dit onderwerp er geen wetenschappelijke onderbouwing lijkt te zijn :lol: :tong. Ik experimenteer momenteel met verschillende types van schwalbe/maxxis/wolfpack en met de bandenspanning. Als het straks wat droger is ben ik benieuwd naar het gedrag als er een groter drukverschil tussen voor en achter zit.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In veel gevallen is gezond verstand net zo goed als wetenschappelijke onderbouwing.
Als je het over vaccins hebt misschien niet, maar voor iets futiels als hoe hard je je bandjes oppompt is dat voor mij goed genoeg ;-)

Uiteindelijk is het allemaal gevoel wat bepalend is voor hoe hard je je banden oppompt.
Dikke kans dat ik mijn banden ietwat te hard heb staan maar ik vind dat hele zachte zwalkende gevoel niet prettig, voelt me te vaag/zoekerig/onzeker.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: ma 15 februari 2021, 16:15 In veel gevallen is gezond verstand net zo goed als wetenschappelijke onderbouwing.
Als je het over vaccins hebt misschien niet, maar voor iets futiels als hoe hard je je bandjes oppompt is dat voor mij goed genoeg ;-)

Uiteindelijk is het allemaal gevoel wat bepalend is voor hoe hard je je banden oppompt.
Dikke kans dat ik mijn banden ietwat te hard heb staan maar ik vind dat hele zachte zwalkende gevoel niet prettig, voelt me te vaag/zoekerig/onzeker.
Dat laatste vind ik inderdaad ook. Zwabberen doe ik wel als ik de vloer moet afnemen. :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

zou het verschil tussen voor en achter nog komen uit de hardtail tijd?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Of het wetenschappelijk is weet ik niet, maar ik weet wel waarom ik het doe.

Als je grip eerst op het achterwiel verliest heet dat een drift
Als je grip op het voor-en-achterwiel verliest heet het een 2 wheel drift

Als je grip eerst op het voorwiel verliest heet dat een crash

Dus om te zorgen dat het voorwiel op de limiet meer grip heeft dan het achterwiel:
Vergeleken met de achterband meer en agressievere nop op de voorband
En bij dezelfde banden voor en achter 2/10 minder druk in de voorband voor meer grip

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Heckler40 schreef: ma 15 februari 2021, 17:30 Dus om te zorgen dat het voorwiel op de limiet meer grip heeft dan het achterwiel:
Vergeleken met de achterband meer en agressievere nop op de voorband
En bij dezelfde banden voor en achter 2/10 minder druk in de voorband voor meer grip
Ben wel benieuwd welke ervaring er is bij een groter verschil in bandenspanning tussen voor en achter. Dus bijv 1.2 voor en 1.7 achter waarbij ook de voorband agressiever is dan achter. Of ontstaat er merkbaar overstuur? Leuke test voor team GMBN!
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Knakworstkweker

The Grim Ripper schreef: ma 15 februari 2021, 18:02
Heckler40 schreef: ma 15 februari 2021, 17:30 Dus om te zorgen dat het voorwiel op de limiet meer grip heeft dan het achterwiel:
Vergeleken met de achterband meer en agressievere nop op de voorband
En bij dezelfde banden voor en achter 2/10 minder druk in de voorband voor meer grip
Ben wel benieuwd welke ervaring er is bij een groter verschil in bandenspanning tussen voor en achter. Dus bijv 1.2 voor en 1.7 achter waarbij ook de voorband agressiever is dan achter. Of ontstaat er merkbaar overstuur? Leuke test voor team GMBN!
Dit is nagenoeg precies de combi die ik rij

Ikon achter 1.7, ardent voor 1.4

In de zomer zelfs even voor op 1.3 gereden want saharazand losse knoei omstandigheden.

Maar allemaal betrekkelijk, alle zaken zoals rijdersgewicht, zithouding, compound van de band, type voorvork, afstelling vork, balhoofdhoek

Onmetelijk veel variabelen, met maar 1 uitkomst:


Het is een kwestie van voorkeur
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Hilco schreef: ma 15 februari 2021, 17:28 zou het verschil tussen voor en achter nog komen uit de hardtail tijd?
Die breekt net weer aan :-q

Je probeert zo zacht mogelijk te rijden zonder, zoals al gezegd, door te slaan, te zwalken enz enz. Op je achterband rust meer gewicht dus moet daar wat meer druk in.
Ook de rolweerstand bij gelijke druk een grotere vinger in de pap door het hogere gewicht wat er op rust, dus mag het wel wat harder.

En wat Heckler zei over drift :lol:
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Knakworstkweker schreef: ma 15 februari 2021, 19:08Onmetelijk veel variabelen, met maar 1 uitkomst:

Het is een kwestie van voorkeur
:~ :-{ lijkt wel een vrouw partner :lol: :winkie:

Maar dat klopt, uiteindelijk zegt het gevoel = voorkeur wat het fijnst rijdt. Gisteren in de sneeuw (GNR vrije natuur) nog met 1.1 en 1.2 gereden en dat gaf veel vertrouwen. Droog UHR gemiddeld 1.5 voor en 1.8 achter. Ik ga dat verder stretchen. Ben benieuwd
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Knakworstkweker

Op tubeless kan je lager gaan als met biba's en sommige zijwangen van verschillende merken heb je meer steun.

Ik rij maxxis met biba's maar wel de TLR EXO omdat die stugger zijn
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: ma 15 februari 2021, 16:15 In veel gevallen is gezond verstand net zo goed als wetenschappelijke onderbouwing.
Als je het over vaccins hebt misschien niet, maar voor iets futiels als hoe hard je je bandjes oppompt is dat voor mij goed genoeg ;-)

Uiteindelijk is het allemaal gevoel wat bepalend is voor hoe hard je je banden oppompt.
Dikke kans dat ik mijn banden ietwat te hard heb staan maar ik vind dat hele zachte zwalkende gevoel niet prettig, voelt me te vaag/zoekerig/onzeker.
Oneens. Op basis van zogenaamd "gezond verstand" hebben wielrenners er ten minste 50 jaar over gedaan om er achter te komen dat hun banden te smal en te hard opgepompt waren en denken nog steeds hordes mensen dat je significant energie verliest door vering :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ene heeft er meer gevoel voor dan de ander.
In de wielerwereld zijn veel misverstanden diep geworteld, daar is gezond verstand soms ver te zoeken.
De mecanichien doet wat hij 25 jaar geleden heeft geleerd van zijn mecanichien, daarin gesteund door zn ploegleider die in hetzelfde schuitje zit.
Oude opvattingen zijn moeilijk te weerleggen en niemand durft anders te zijn. Want de anderen doen het ook zo, en die winnen wedstrijden. Dus...

Waren er geen mtb's en triathlonfietsen geweest, dan zagen de racefietsen er nog ongeveer uit zoals 30 jaar geleden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie