Het zal wel een open deur zijn maar wil toch advies.
Ik heb een nieuwe cassette besteld waarbij ik met het grootste blad van 50 naar 52 ga.
Ik ga er van uit dat ik daarmee de ketting (die ik ook vervang) 1 schakel langer maak waarmee ik hem imo 2 tanden langer maak(?)
Of is er een betere manier de ketting lengte te bepalen?
Ketting lengte van blad 50 naar 52
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De ketting gaat maar half rond het tandwiel.
Dus je hebt ook maar de helft vh verschil.
En een ketting kan je niet 1 schakel langer maken, dus 2 schakels langer of dezelfde lengte, er is geen tussenweg.
Ik neem aan dat je ook een nieuwe ketting koopt.
Laat m dan eerst 2 schakels langer dan je oude. Inkorten kan altijd nog.
Dus je hebt ook maar de helft vh verschil.
En een ketting kan je niet 1 schakel langer maken, dus 2 schakels langer of dezelfde lengte, er is geen tussenweg.
Ik neem aan dat je ook een nieuwe ketting koopt.
Laat m dan eerst 2 schakels langer dan je oude. Inkorten kan altijd nog.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Schakel is binnen EN buiten dan idd 1 erbij. Versus schakel is binnen OF buiten dan dus 2 erbij. Dat kan niet anders want anders krijg je de ketting niet meer vast.
Altijd verwarrend dit op forums.
Altijd verwarrend dit op forums.
Met 1 schakel bedoelde ik idd een binnen en buiten schakel dus dat ga ik sowieso doen.
Ik ben inmiddels iets wijzer en lees dat het toch wat genuanceerder ligt.
Bij de 52 tanden hoort ook een 520% derailleur. SRAM is niet heel duidelijk met een statement dat het "mogelijk" ook kan met een 500% derailleur. Ik ga er achter komen en gezien dat er weinig over geschreven word zal ik posten of en hoe het werkt.
Ik ben inmiddels iets wijzer en lees dat het toch wat genuanceerder ligt.
Bij de 52 tanden hoort ook een 520% derailleur. SRAM is niet heel duidelijk met een statement dat het "mogelijk" ook kan met een 500% derailleur. Ik ga er achter komen en gezien dat er weinig over geschreven word zal ik posten of en hoe het werkt.
Ok, heb het opgegeven. Met NX afmontage naar een XX1 cassette moest ik naar een XD Freehub. Freehub besteld, blijkt de naaf niet geschikt. Niewe naaf incl herspaken +200eu. En dan heb ik nog de kans dat de derailleur te kort is.
Geintje gaat richting de 700eu voor enkel een mooie cassette (XX1 eagle copper) en dat is me net teveel
bestaand materiaal terug gezet, zit de as muurvast, na 4x trail & error loopt het gelukkig weer als een zonnetje.
Ik ben in 2 dagen 10jaar ouder MAAR veel geleerd .
Geintje gaat richting de 700eu voor enkel een mooie cassette (XX1 eagle copper) en dat is me net teveel
bestaand materiaal terug gezet, zit de as muurvast, na 4x trail & error loopt het gelukkig weer als een zonnetje.
Ik ben in 2 dagen 10jaar ouder MAAR veel geleerd .
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat had je van tevoren kunnen weten...Ok, heb het opgegeven. Met NX afmontage naar een XX1 cassette moest ik naar een XD Freehub.
ZTTO op Ali maakt van die mooie cassettes 11 en 12 speed. Zowel voor XD als HG (en ondertussen ook al voor MS?)
Geen idee wat betreft de houdbaarheid, maar het ziet er fraai uit, dus als het alleen om de kleur gaat ben je daar voor 100 euro het heertje.
Ik lees wel (oude) reviews dat ze bagger zijn. Maar ook recente berichten van onze oosterburen dat het goed werkt.
Gokje dus.
De kleur zou mij totaal niet boeien, mijn cassettes en kettingen zijn na een paar ritjes altijd zwart.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.