SRAM GX: slecht schakelen midden op de cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Hoi,

Onlangs heb ik een nieuwe fiets gekocht (canyon Neuron). Na aanschaf heb ik direct een nieuwe shifter gekocht. Na installatie de derailleur opnieuw afgesteld. Nu gebeurt er iets dat ik niet begrijp.

Als ik schakel tussen het vierde, vijfde en zesde blad schakelt de derailleur (of shifter?) slecht. Dat is gek, want over de rest van de versnellingen schakelt hij soepel. Slecht houdt in; gaat niet over, begint te ratelen en pas na een seconde of 5-10 gaat hij daadwerkelijk over. In de praktijk betekent dat twee keer schakelen en een keer terug.

Heeft dit met de spanning van de kabel te maken, of is er iets anders? Dacht dat het misschien kon komen door de cassette die niet goed in elkaar zit, maar de GX bestaat toch uit een stuk?

Ik hoor graag jullie tips.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Toen ik mijn Neuron kreeg zat de cassette niet goed vast en B tension was niet goed afgesteld. Ik zou B tension controleren met cap tool van Sram.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

99% zeker de al genoemde B tension
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Thanks. Ik heb met de bijgeleverde toon de afstand gecheckt. Lijkt goed te zijn. Misschien ligt het aan mijn beoordelingsvermogen. Ik ga het nog eens proberen.
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Correctie; hoewel ik bij installatie zeker wist de B tension goed afgesteld te hebben, blijkt de derailleur nu toch te hoog te staan. Hij is wel zeker 5mm naar beneden gegaan.

Vanwege de avondklok (fckers) zal ik morgen even proberen wat het effect is en hier laten weten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik maak uit je bericht op dat je een GX cassette hebt, maar ik lees nergens over wat voor shifter en derailleur het gaat...
Dat lijkt me toch redelijk belangrijke info in dit geval ;-)

Bovendien hoef je als je alleen de shifter vervangt niks met de derailleurafstelling te doen, de b-tension en begrenzings schroefjes blijven gewoon staan. Alleen de kabelspanning zul je even goed moeten draaien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

B-tenstion afstellen wanneer je op de fiets zit... onder sag....
Dat gaat het oplossen..
Ik ben mij er eentje...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Blijft nog steeds staan dat bij alleen vervangen van de shifter je daar helemaal niets aan hoeft te verstellen... (aangenomen dat het goed werkte).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Daar heb je gelijk in. Zei het niet dat TS zelf aangeeft dat hij twijfelt of B tension nog goed staat afgesteld. En controleren of deze is goed is afgesteld is met de gap tool nog geen minuut werk.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

D-man schreef: di 23 februari 2021, 10:15 B-tenstion afstellen wanneer je op de fiets zit... onder sag....
Dat gaat het oplossen..
Casette en derrie draaien om hetzelfde punt heen (as v/h wiel) dus die veranderen niet ten opzichte van elkaar als je sag heb. Toch?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kettinglengte (en dus kettingspanning) wel ietsjes als de vering inzakt.
Maar als het zo gevoellig is, dan is er niet mee te fietsen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wacht nog even af op het antwoord op mijn vragen: om welke spullen gaat het en werkte het wel goed met de oude shifter.
Dadelijk horen we van TS dat hij een Shimano shifter bij zijn Sram derailleur gekocht heeft... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Tribux schreef: di 23 februari 2021, 15:22
D-man schreef: di 23 februari 2021, 10:15 B-tenstion afstellen wanneer je op de fiets zit... onder sag....
Dat gaat het oplossen..
Casette en derrie draaien om hetzelfde punt heen (as v/h wiel) dus die veranderen niet ten opzichte van elkaar als je sag heb. Toch?
Stel maar eens af.... laat er iemand op gaan zitten en kijk dan maar weer :-) toch echt niet gelijk.... Dat is waarom het vaak bij een hardtail wel goed gaat en bij een fully niet!
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 februari 2021, 15:30 Kettinglengte (en dus kettingspanning) wel ietsjes als de vering inzakt.
Maar als het zo gevoellig is, dan is er niet mee te fietsen...
Kan ook een conclusie zijn, mijn ervaring is eenmaal goed afgesteld geen omkijken meer naar :lol:
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Dutch schreef: ma 22 februari 2021, 22:38 99% zeker de al genoemde B tension
Yep en let er op dat de derrie bij een fully er dichter op moet zitten dan bij een ht of laat er iemand op zitten bij afstellen zoals D-man zegt
En ik weet niet of je toevallig met een oval fietst maar dan is de stand van het kettingblad ook nog eens belangrijk
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Plaats reactie