Bandenkeuze 29-er

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jarwik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 23:30
Mijn mountainbike: Haibike Big Curve 9.40

Allereerst excuus, deze vraag zal al vele malen voorbij zijn gekomen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. :wink:

Als een nog steeds "beginnende" mountainbiker wil ik mijn banden gaan vervangen. De huidige zijn inmiddels 5 jaar oud.
Ik rijdt voornamelijk het grootste deel op asfalt maar ben ook zeker soms in Appelscha of Beetsterzwaag te vinden.
Maar ik ben echt een mooi weer fietser dus het is voornamelijk in het voorjaar, zomer of nazomer.
Op de velg staat ETRTO 622x19 Ryde 19 (volgens mij ook al voorzien van velglint), de huidige (fabrieks) banden zijn Kenda's 52-622 (29X2.10) voor en achter hetzelfde. Tot uit welke breedte maat banden kan ik kiezen? En welke combi?
Graag jullie advies hierover, THNX.
pain is inevitable suffering is optional
“Pijn is een emotie, die kun je uitschakelen!”
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

19 mm is een smalle velg. Daar past denk ik het beste een 2.10 op en het lijkt mij dat een 2.25 ook mogelijk is. Met een 2.25 zal de gemonteerde band ongeveer 54 mm breed zijn.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Smart Sam plus :-q lekker rollen opde weg ( je hoort ze amper ) en voldoende grip in terrein
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kent deze topics?
viewtopic.php?f=4&t=60917

viewtopic.php?f=4&t=149261

viewtopic.php?f=4&t=146570

viewtopic.php?f=4&t=148914

Met 19mm smalle velgen zou ik max 2.25 kiezen.
De smalle velg geeft aan dat er niet aan brede banden is gedacht.
Grote kans dat je dat ook terugvindt in het frame, meestal is er dan geen plek voor bredere banden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Erwin25 schreef: wo 24 februari 2021, 22:02 19 mm is een smalle velg. het lijkt mij dat een 2.25 ook mogelijk is.
We hebben jaaaaaaren 2.25 banden op 19mm velgen gebruikt, dus dat is vandaag de dag inderdaad nog steeds mogelijk. "We" zijn er wel achter dan dat met bredere velgen nóg beter gaat.

Dus alles tot 2.25 gaat gewoon goed. Soms 2.4 ook, beetje afhankelijk van de band en gaat hij bij minder druk snel over de wangen rollen in bochten. (en het moet idd maar passen in de achterbrug qua breedte).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

@ Jan ( of Lars)

Offtopic?? Maar wil dit ook wel eens weten: Ik fiets met mijn 11,5 kg fiets en zelf 77 wegend incl. alles lekker op vlot tempo door. Zo hard mogelijk dus en meestal op XC achtige tracks.

Heb 2.25 banden op 25mm Hollowgram velgen. Wat ga ik merken als ik naar ( automatisch ook iets zwaardere) 30mm velgen intern zou gaan. Heeft dat zin dat te overwegen voor NL tracks? Heb ik dan meer grip in de bochten of waarvoor zou ik dat doen. Op dit moment ben ik erg tevreden met 25mm en 2.25. Maar jullie hebben vast de ervaring wat dat brengt. Puur nieuwsgierig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 2.25 denk ik dat de switch naar 30mm velgen zo marginaal is dat het niet de moeite waard is.
Sommige 2.25 rubbers vallen ook niet mooi op 30mm, ik had zelf een Michelin in die breedte en op die velgen en die viel vrij vierkant. Dat viel in het terrein nog wel mee, maar op straat was er niet hard mee te sturen. Rolde meteen weg over de noppen als je iets te enthousiast was :D
Dat effect werd nog erger naarmate de bandenspanning lager was.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat kermit zegt, 2,25 op 25mm is gewoon prima.
Nieuwe trail bikes komen met 30mm velgen , maar de oude rijden er niet minder om.

Terug on topic,
Wat Jan zegt, 19mm intern werkt prima met 2.25 en dat geeft meer comfrot en meer grip vergeleken met een 5 jaar oude 2.1 set-up
En wat Hilco zegt, de Smart Sam is voor mix asfalt en routes een top bandje, goed te krijgen en niet duur

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Dank u heren.
Fijn te lezen dat het verschil , als het er al is, te verwaarlozen is in dit geval.
Dan ga ik nu weer naar Appelscha een rondje fietsen :D
Jarwik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 23:30
Mijn mountainbike: Haibike Big Curve 9.40

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik zal dus een maximale breedte van 2.25 inch aan gaan houden, hierin is toch de meeste keuze overal.
Ook ben ik aan het kijken geweest voor de Smart Sam van Schwalbe, deze is niet in een TLE uitvoering begrijp ik en dus alleen met binnenband te rijden? Op zich lijkt het geen verkeerde band, maar omdat ik misschien toch tubeless wil gaan rijden toch niet geheel geschikt.
Ik lees ook veel over de combi Racing Ray/racing Ralph, hierin zijn ook 3 types, rode/blauwe (en paarse) streep. Wat is hier het verschil?
Er is gewoon teveel om uit te kiezen.
pain is inevitable suffering is optional
“Pijn is een emotie, die kun je uitschakelen!”
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jarwik schreef: do 25 februari 2021, 20:39..., deze is niet in een TLE uitvoering begrijp ik en dus alleen met binnenband te rijden?
Non TLE zijn ook wel tubeless te krijgen (BTDT).
Jarwik schreef: do 25 februari 2021, 20:39Ik lees ook veel over de combi Racing Ray/racing Ralph, hierin zijn ook 3 types, rode/blauwe (en paarse) streep. Wat is hier het verschil?
Staat op de Schwalbe site: https://www.schwalbe.com/addix-compound/
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jarwik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 23:30
Mijn mountainbike: Haibike Big Curve 9.40

Ik ben dus nu voor de Schwalbe Smart Sam Plus aan het kijken in de maat 29x2.25, deze is echter op dit moment slecht verkrijgbaar.
De breedte van 2.10 is nog wel verkrijgbaar, is hier een groot verschil in merkbaar t.o.v. de 2.25?
Ik rijdt nu ook met 2.10
Is het het beste om toch op de 2.25 te wachten of gewoon lekker voor de 2.10 kiezen?
pain is inevitable suffering is optional
“Pijn is een emotie, die kun je uitschakelen!”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jarwik schreef: vr 5 maart 2021, 22:30 Ik ben dus nu voor de Schwalbe Smart Sam Plus aan het kijken in de maat 29x2.25, deze is echter op dit moment slecht verkrijgbaar.
De breedte van 2.10 is nog wel verkrijgbaar, is hier een groot verschil in merkbaar t.o.v. de 2.25?
Ik rijdt nu ook met 2.10
Is het het beste om toch op de 2.25 te wachten of gewoon lekker voor de 2.10 kiezen?
Beter de 2.25 versie te nemen. Bredere banden geven meer grip en hebben zelfs minder rolweerstand in het terrein!

Nog beter geen Smart Sam te nemen. Hoewel die band een 'middenril' heeft, loopt de band gewoon zwaar.


Kijk dan voor een Racing Ralph of zo. Loopt voelbaar lichter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb lang op 19mm velgen gereden met 2.25 banden. En toen overgestapt op 2.25 met 25 mm velgen en moest erg daaraan wennen. De grip in de bochten werd duidelijk anders. Hetzelfde geldt voor 2.1 banden naar 2.25 banden de 2.1 “snijden” meer. Wat afhankelijk van het terrein beter of slechter kan zijn. Hetzelfde geldt trouwens voor rolweerstand. Als je een bredere band neemt maar je verlaagt je druk ook, dan wordt de rolweerstand theoretisch niet lager. Het terrein bepaald echter alles. Je zal dus wederom een nieuw optimum druk moeten bepalen met het nieuwe materiaal. ik zou trouwens ook eens kijken naar de racing ralph ray combo als je xc rijdt en naar 2.25 gaat.
Plaats reactie