remhendel zakt weg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Net even heel netjes een leiding iets ingekort en het systeem ontlucht. De remhendel bouwt goed druk op, maar die druk zak weer langzaam weg waardoor de remhendel bij het aangeknepen houden steeds iets verder gaat. Ik heb het ontluchten volgens de gebruiksaanwijzing van Shimano uitgevoerd. Het was wel de eerste keer dat ik een rem ontluchtte. Toch iets fout gedaan, of vuil ergens tussen de zuigerafdichtingen gekomen? De olie die er uit kwam tijdens het ontluchten bevatten enkele "vaste" delen, het leek me vet van de eerste montage. Er is nog nauwelijks op deze fiets gereden.
Het zijn MT200 remmen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Klinkt toch alsof er ergens nog lucht verstopt zit!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad nog een keer ontluchten. Luistert soms zeer nauw!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik heb nog een keer ontlucht, krijg er geen belletje lucht meer uit, wat ik ook klop, scheef hou, beetje schudden, telkens olie heen en weer. Maar mij lijkt dat als het lucht is, dat het dan als een veer zou moeten voelen, terwijl hier de hendel steeds verder naar het stuur komt als je gelijke druk op de hendel blijft uitoefenen. Ik ie nergens olie lekken.
Het klopt toch dat de cilinder in de hendel aan één kant via een roostertje met de buitenlucht in verband staat? Zo ja, dan kan daar de olie ook niet weglekken. Het zou misschien nog vanuit de drukkant van de cilinder terug kunne naar het reservoir?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Heb je de klauw ook al los gehad tijdens het bleeden? Zodat deze echt het laagste punt wordt? Er blijft nog wel eens lucht achter de zuigers zitten.

Reservoir horizontaal gesteld zodat er zoveel mogelijk olie in past?

Geen gekke hobbels in de leiding waar lucht zich op kan hopen?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nieuwe olijf en inserts gebruikt na het inkorten?

Of in ieder geval inserts en olijf gebruikt...
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ja, alles gedaan wat jullie aanbevelen. De fiets ook nog alle kanten op scheef gehouden, geklopt, olie heen-en-weer en er kwam lang niet zoveel lucht meer uit als bij mijn eerste ontluchtingsactie. Blijft veer mij staan dat lucht inveert en daarna bij het loslaten van de hendel weer uitveert en niet het verschijnsel kan veroorzaken wat ik hierboven al omschreven heb, dat moet volgens mij een lek zijn.
Maar eens een de zuiger uit de hendel gehaald, meteen gezien waar de vet-achtige vlokjes vandaan kwamen, dat vet wordt in het kogelgewricht dat de zuiger naar binnendrukt gebruikt. In de cilinder ziet alles er goed uit, de zuiger lijkt ook in orde, hoewel ik de rubber keerringen er niet af gehad heb, bang voor beschadiging. Daar kan nog wel iets zitten, een randje van de matrijs waarin het onderdeel is gegoten. Ik moet wel zeggen dat het, wat naar mijn idee inwendig lekken is, pas plaatsvindt bij flink hard aan de hendel trekken, ik had dat van te voeren niet getest, dus ik weet ook niet of het la zo was. Wat een avontuur, gelukkig ben ik gek ...... op fietsen en sleutelen en nog andere dingen waar dit forum niet over gaat, maar het is wel alvast voorjaar ;-) Ik ga alvast een nieuwe bestellen, kost ongeveer een tientje, dan zien we wel verder
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Toch maar nog wat doortastender te werk gegaan: nu de voorste keerring van de zuiger afgehaald op vermoeden dat daar de lekkage zou zitten. Er zat een klein randje van de matrijs op de zuiger op die plaats, dat heb ik weggehaald, tevens op de onderkant van de keerring de cijfertjes weggesneden met een scalpel (nee, geen fiets). Alles weer stofvrij gemaakt en gemonteerd. Probleem opgelost. :bier:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q

Je hebt Shimano een garantieclaim bespaard.
Maar nu kan je wel fietsen ipv afwachten ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hoe krijg je die zuiger uit de hendel? Bij mij lijkt de zuiger niet soepel meer heen en weer te glijden en blijft de remhendel dus hangen. Maar ik zie geen mogelijkheid de remhendel (Deore 6000) te demonteren?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik heb jouw type hendel even opgezocht, lijkt als twee druppels zweet op die van mij.
Er zit een stelschroefje met binnenzeskant 2 mm in het draaipunt in de greep waar vanuit de cilinder ingedrukt wordt. Dat schroefje helemaal naar binnen draaien en dan kan de greep verder naar voren als de hendel nog op het stuur zit. Het palletje in de greep kan nu uit de hendel vallen, het zit nu gewoon los.
Als je nu naar de achterkant van de cilinder kijkt, zie je een asborgring. Die moet er uit, met een asborgringentang, of met een punttang. Op het moment dat de borgring loskomt wordt de cilinder naar buiten gedrukt, de onderdelen vliegen je om de oren :lol: , dat valt wel mee, maar je bent vast gewaarschuwd. Remleiding er af schroeven en met een dunne stift de cilinder er uitdrukken, oppassen dat je geen krassen maakt aan de binnenkant van de cilinder.
Succes!
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klinkt als een leuk karweitje voor een troosteloze natte dag. Gelukkig was de xt 8100 in de aanbieding (achter) dus eerst maar vervangen en dan later evt als reserve setje.

Tnx voor de uitleg :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik zag al een complete voorrem BR-MT200 bij Rose voor 22,32. Dat is veel moois voor weinig geld.
Ik vond het wel een leuk avontuur om de rem uit elkaar te halen, leerzaam.
De asborgring is het lastigste om er uit te halen en er weer in te zetten. Mocht die troosteloze natte dag er zijn, vragen kan altijd eventueel via een pb, ik lees hier niet heel vaak.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q de xt achterrem variant was €69 bij bikediscount. Gelijk een upgrade van Deore naar xt. Terwijl de Deore €60 was ... :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie