Shifter zit los

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ricardo1803
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 28 februari 2021, 16:40

Zal het kapje er morgen weer afhalen en een foto maken.
Ricardo1803
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 28 februari 2021, 16:40

Hierbij de foto :)

Ik heb eerst geprobeerd dat moertje met een tang iets vaster te draaien en dan schakelt hij wel, maar veert niet meer terug. Als ik hem iets minder vast draai zit hij wel iets vaster dan hij eerst zat, maar nog niet zo vast als de andere zijde. Accepteren dan maar?

Afbeelding
Ricardo1803
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 28 februari 2021, 16:40

Oke, helaas draait de moer dus gewoon weer los als ik naar een hogere versnelling schakel. Het dingetje onder de moer beweegt bij het schakelen en draait zo het moertje wél los, maar niet weer vast. Hij gaat dus steeds losser zitten en na een tijdje schakelt het niet meer.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen of waar het te vinden is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Borgmiddel gebruiken?

Vastdraaien en met een centerpons een deukje maken op de grens van asje en moertje?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marco0708
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 19:55
Mijn mountainbike: Superfly 100 pro sl Numinis Ultimate 3.29

Die vier nokjes die om de moer zitten dienen als borging voor de moer, even iets aan drukken en die moer loopt niet meer los.
Ricardo1803
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 28 februari 2021, 16:40

Dankje Marco. Ik kwam er achter dat het ding met de nokjes niet goed gedraaid staat. Hij moet vast blijven zitten door in de juiste stand te staan. Helaas staat het nog steeds iets af, waardoor het allemaal nog niet heel strak zit. Zou het met WD 40 weer strak en stevig dicht gaan zitten?
marco0708
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 19:55
Mijn mountainbike: Superfly 100 pro sl Numinis Ultimate 3.29

Ricardo1803 schreef: di 2 maart 2021, 20:38 Dankje Marco. Ik kwam er achter dat het ding met de nokjes niet goed gedraaid staat. Hij moet vast blijven zitten door in de juiste stand te staan. Helaas staat het nog steeds iets af, waardoor het allemaal nog niet heel strak zit. Zou het met WD 40 weer strak en stevig dicht gaan zitten?
Als je zo'n nokje tegen de rechte kant van de moer drukt kan ie niet meer los lopen, normaal moet je ze iets terug wippen om de moer los/vast te kunnen draaien, als de moer goed zit en het mechanisme werkt, terug drukken zodat de moer geborgd zit.
Dan het afdekkapje er weer opschroeven.
Ricardo1803
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 28 februari 2021, 16:40

Thanks, maar het dingetje met de nokjes gaat zélf los en verdraaid. Als ik de moer echter stevig vastdraai om dit te voorkomen, schiet de shifter niet meer terug na het wisselen van de versnelling. Deze kan dus niet te strak.
Plaats reactie