Hoi,
Ik heb net een nieuwe ketting op mijn mtb (cannondale f600 2006) gezet nu wilde ik net even een stukje fietsen maar de hele tijd slaat de nieuw ketting zeg maar over de cassette heen, in bepaalde versnellingen meer dan andere.
Moet ik nu een nieuwe cassette gaan kopen of is hier nog wat anders aan te doen? Ik rijd nu nog even op de oude ketting verder.
Is mijn cassette versleten?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59
Als ik jou was zou ik alles oprijden met de oude ketting. Tot dat deze ook begint over te slaan. Dan in 1x alles vervangen. Dus, kettingbladen, cassette en ketting.
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik het lastig beoordelen via foto’s, maar dat is mijn persoonlijke beperking
Jaren terug stelde ik zelfde vraag ergens en iedereen in koor “versleten en vervangen”. Ik nieuwe cassette gekocht LBS houd deze naast de nieuwe. En vroeg weet je zeker dat je hem wilt vervangen. Bleek nog wel even mee te kunnen. (Ruim 4000km) De tanden die puntig waren. Hoorde puntig te zijn. Cassette had geen bramen of andere beschadigingen… Als ik twijfel houdt ik tegenwoordig een nieuwe cassette naast de oude om ze te vergelijken. Meestal wel een spare cassette klaar liggen.
Persoonlijk zou ik afstellingen eerst controleren en zoals hierboven geadviseerd wordt om cassette op te rijden met oude kettingen.
Vervang zelf kettingen als deze nog niet helemaal op zijn. Op moment dat cassette ondanks goede afstelling over blijft slaan op nieuwe ketting. Pak ik één van de oude kettingen en rijd de cassette op met de oude kettingen. Tot op heden gaat de cassette nog wel even mee.
Kettingblad gaat meestal wel wat langer mee dan cassette. Dat is mijn ervaring.
Jaren terug stelde ik zelfde vraag ergens en iedereen in koor “versleten en vervangen”. Ik nieuwe cassette gekocht LBS houd deze naast de nieuwe. En vroeg weet je zeker dat je hem wilt vervangen. Bleek nog wel even mee te kunnen. (Ruim 4000km) De tanden die puntig waren. Hoorde puntig te zijn. Cassette had geen bramen of andere beschadigingen… Als ik twijfel houdt ik tegenwoordig een nieuwe cassette naast de oude om ze te vergelijken. Meestal wel een spare cassette klaar liggen.
Persoonlijk zou ik afstellingen eerst controleren en zoals hierboven geadviseerd wordt om cassette op te rijden met oude kettingen.
Vervang zelf kettingen als deze nog niet helemaal op zijn. Op moment dat cassette ondanks goede afstelling over blijft slaan op nieuwe ketting. Pak ik één van de oude kettingen en rijd de cassette op met de oude kettingen. Tot op heden gaat de cassette nog wel even mee.
Kettingblad gaat meestal wel wat langer mee dan cassette. Dat is mijn ervaring.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat als je het echt op rijdt, je ook alles moet vervangen.
Ook al is 1 onderdeel 100% versleten en een ander onderdeel bijv. maar 80%
De combinatie met 1 nieuw onderdeel gaat nooit meer lekker werken en je nieuwe onderdelen gaan harder slijten omdat ze moeten samenwerken met versleten spul.
Dus nu ff de oude ketting terug en straks alles in een keer nieuw.
Ook al is 1 onderdeel 100% versleten en een ander onderdeel bijv. maar 80%
De combinatie met 1 nieuw onderdeel gaat nooit meer lekker werken en je nieuwe onderdelen gaan harder slijten omdat ze moeten samenwerken met versleten spul.
Dus nu ff de oude ketting terug en straks alles in een keer nieuw.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 147
- Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
- Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29
Je cassette heeft wel gebruikssporen, maar ik zie niks schokkends.
Ketting, cassette en kettingbladen slijten op elkaar in. Je kan een ketting vervangen, maar dat moet dan wel 'op tijd' - in geval van 9-speed vóór de 0,75% als ik me het advies van Park Tool goed herinner. Dan gaat je cassette in theorie een X aantal kettingen mee. Ben je eenmaal voorbij dat punt, dan kun je beter de kettingringen, ketting en cassette inderdaad in 1 keer vervangen.
Maar, voordat je dat doet, mag je het echt inderdaad oprijden totdat het niet meer lekker loopt. Voordeel van een 9-speed is dat dat best lang goed blijft gaan.
Ik zou zelf zeggen, vervang 3 a 4x je ketting op het opgegeven slijtagepunt en rij daarna door met dezelfde onderdelen tot 't niet meer wil.
Of, zet begin van de lente mooi nieuw spul er op, vervang tijdens de warme / mooie maanden met regelmaat je ketting (slijtagemetertje kost weinig, bijvoorbeeld die van Birzmann), en rij de set dan in de winter 'af' - en begin volgende lente weer met een nieuwe set. Nattigheid en modder hebben in mijn ervaring een ongelofelijk sterke invloed op slijtage, zelfs bij regelmatig schoonmaken en smeren.
Ketting, cassette en kettingbladen slijten op elkaar in. Je kan een ketting vervangen, maar dat moet dan wel 'op tijd' - in geval van 9-speed vóór de 0,75% als ik me het advies van Park Tool goed herinner. Dan gaat je cassette in theorie een X aantal kettingen mee. Ben je eenmaal voorbij dat punt, dan kun je beter de kettingringen, ketting en cassette inderdaad in 1 keer vervangen.
Maar, voordat je dat doet, mag je het echt inderdaad oprijden totdat het niet meer lekker loopt. Voordeel van een 9-speed is dat dat best lang goed blijft gaan.
Ik zou zelf zeggen, vervang 3 a 4x je ketting op het opgegeven slijtagepunt en rij daarna door met dezelfde onderdelen tot 't niet meer wil.
Of, zet begin van de lente mooi nieuw spul er op, vervang tijdens de warme / mooie maanden met regelmaat je ketting (slijtagemetertje kost weinig, bijvoorbeeld die van Birzmann), en rij de set dan in de winter 'af' - en begin volgende lente weer met een nieuwe set. Nattigheid en modder hebben in mijn ervaring een ongelofelijk sterke invloed op slijtage, zelfs bij regelmatig schoonmaken en smeren.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10859
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
ik zie ook niks schokkends.Big_Philly schreef: ↑ma 1 maart 2021, 21:07Je cassette heeft wel gebruikssporen, maar ik zie niks schokkends.
Dat lees ik af aan de staat van de tanden van de cassette. Die zijn aan de bovenkant vlak. Als de cassette afgesleten is worden het eerst haaienvinnen. Als je dan door blijft rijden, gaan de tandwielen op een werpster met scherpe punten lijken. Daarna wordt het een tandeloos bekkie.
De laatste 15 jaar lukt het mij om drie kettingen te verslijten voor ik de cassette vervang. Dat gaat jou ook lukken. Er is waarschijnlijk iets anders aan de hand.Gok: missing link niet goed dicht
Volgens mij als je kransje 3/4 vergelijkt met kransje 1 (die 11 gebruikt toch niemand ) zie ik toch echt eens stuk scherpere tanden die zeker overslaan kunnen veroorzaken. Maar ik heb cassettes veel verder afgereden dat wel.
Maar als je voorbladen niet al te best meer zijn: oude ketting er op
Is de oude ketting weg, zeker de cassette vervangen, en als je geluk hebt draait het vooraan wel, maar waarschijnlijk loopt het net niet lekker.
Maar als je voorbladen niet al te best meer zijn: oude ketting er op
Is de oude ketting weg, zeker de cassette vervangen, en als je geluk hebt draait het vooraan wel, maar waarschijnlijk loopt het net niet lekker.
-
- Moderator
- Berichten: 16807
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ook mijn gedachte, die cassette is zeker te ver heen om met een nieuwe ketting te kunnen gebruiken.
Gewoon nog wat verder oprijden en dan straks alles in een keer vernieuwen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 1 maart 2021, 10:23
- Mijn mountainbike: Cannondale F600 2006 en giant terrago 3 2009
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb toch besloten om een nieuwe cassette te kopen en die in combinatie met de nieuwe ketting te gebruiken, nu hoop ik dat de kettingbladen nog even mee kunnen en dat ze door de nieuwe ketting misschien ook wat minder hard slijten.
Dit is ‘m trouwens:
Dit is ‘m trouwens:
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies.
Zo'n stalen 32t middenblad (Deore 9 speed) kost ong. 10 euro bij de webshops
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.