hydraulische remschijven problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mees10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 1 maart 2021, 19:46

hallo allemaal
ik heb een vraag over hydraulische schijfremmen
mijn remblokken klappen steeds scheef als ik een bepaald stuken met veel remkuilen doe
ik heb ze is nagekeken en zag dat er helemaal geen veer tussen zat en ze alleen terug worden getrokken door middel van magnetisme is dat normaal of hoort dat niet? wat ik trouwens bedoel is dat de remblokken vast blijven hangen net iets buiten de rem. Dan heb ik heel veel weerstand en kan ik de rem maar een klein stukje inknijpen dit kan ik onderweg fixen door het achterwiel er even kort af en op te zetten. dit is natuurlijk heel erg irritant om iedere keer te doen als je bezig bent met mountainbiken. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

het volgende probleem is dat ik nu moet kiezen tussen heel slap remmen of dat ie de hele tijd aanloopt. komt dit door het probleem hierboven of moet ik nu gaan ontluchten.

dit zijn de dingen die ik allemaal na heb gekeken en heb gedaan
wiel scheef - meerdere keren recht gezet
scheve remblokken - mooi glad geveild
rem afgesteld - verschilt bijna niks

het ontluchten wil ik sowieso doen of laten doen alleen omdat ik denk dat er best veel lucht in de leiding zetten. wat zijn trouwens symptomen van lucht in de leiding?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Merk, type en foto's van de situatie maken het verhaal wel duidelijker.

Scheve remblokken zou ik altijd vervangen door nieuwe, desnoods ali-xpress kwaliteit en dus niet vlak veilen vijlen.
Laatst gewijzigd door Elvander op di 2 maart 2021, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets klopt er helemaal niet als ik het zo lees. Maar wat, dat blijft inderdaad gissen zonder merk/type en wat plaatjes...

En over het algemeen heet het vijlen als je met zo'n rasp-achtig ding ergens wat materiaal vanaf schraapt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Lucht in je leiding geeft geen remkracht of heel weinig, rem hendel voelt dan ook heel licht als je die inknijpt.

Dat je remblokken niet terug gaan heeft denk ik te maken met dat de cups vuil zijn. Al eens je remklauw goed met een remreiniger schoon gemaakt? Heb je wel de juiste remblokken? En remblokjes worden en door veer terug geduwd en door je schijf (die is nooit 100% recht).
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alle remmen die ik ken hebben zo een stalen veertje tussen de remblokken...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lars TB schreef: di 2 maart 2021, 12:04 Alle remmen die ik ken hebben zo een stalen veertje tussen de remblokken...
Magura heeft toch magnetische pads (of pistons) die zonder veertje werken?
Daarom vroeg ik ook om merk, type en foto's.

Zoiets als dit, even snel gezocht:
Afbeelding
Mees10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 1 maart 2021, 19:46

het is een hydraulische rem van Giant. ik denk best oud want deze fiets is ouder dan ik ben (15)
blob:file:///b9d88856-2029-44d5-a60c-54dbdc4826f0
blob:file:///accb40b7-34c6-4890-ba7d-ef65b6b06f46
blob:file:///694d6a4f-d7d6-41c8-a4e7-90d65a77e41d
blob:file:///2c6acdb6-f0d1-43f1-8328-d785092cc705
blob:file:///b9d88856-2029-44d5-a60c-54dbdc4826f0
ik weet niet of de fotos zo werken
anders https://1drv.ms/u/s!Aj3zlD3G7TsXlmoK5u8 ... o?e=8nzzqA
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ah Giant MPH remmen.
Daar zijn hier al hele boekwerken over geschreven.

Of hier een veertje tussen hoort dat weet ik even niet uit m'n hoofd.

Je hebt een grote kans dat de remmen vastslaan als ze warm worden omdat ze niet zelfstellend zijn.
Of dat nu ook het geval is laat ik even aan degene over die ze zelf hebben gehad, TSTM heeft er naar ik meen ervaring mee.
Ik heb er 2x mee gereden op een oude fiets van een vriend, geen succes was dat. Geen remkracht en vastlopen.

Je zou kunnen beginnen met alles schoon en gangbaar te maken en de afstelling wat ruimer zetten, niet te gek anders rem je ook minder.

Vervangen wordt hier vaak aangeraden maar of dat binnen je mogelijkheden ligt moet je even onderzoeken.
Mees10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 1 maart 2021, 19:46

bedankt voor de tips. :D ik heb de gebruiksaanwijzing gevonden gevonden en ontdekt dat er geen veer tussen zit. nog 1 vraag wat raden jullie aan laten bleeden of zelf doen, het is een andere manier van bleeden die ik ken en ik heb geen idee wat ik daar voor nodig heb
https://www.manualslib.com/manual/39137 ... =15#manual

ik denk dat als ik ze heb gebleed en even goed afstel ik geen goedoe heb met remblokken die scheef gaan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Giant MPH remmen zijn in tegenstelling tot bijna alle andere merken niet zelfstellend. Dat betekent dat als de blokjes afslijten -en dus dunner worden- de blokjes niet vanzelf dichter op de schijf komen te staan. Bij andere merken gebeurd dat wel, er komt dan gewoon meer olie in het systeem die de blokjes wat verder naar de schijf drukt.

Bij de MPH remmen moet je dat zelf doen door aan het stelwieltje te draaien op de remhendel, dat is die gekartelde blinkende ring op het reservoir:
Afbeelding

Daarmee stel je dus de afstand van de blokjes tot de schijf in. Het beste is zo dicht mogelijk naar de schijf toe maar zonder dat ze de schijf raken.

Of je remmen ontlucht moeten worden is vanaf hier moeilijk te beoordelen, remmen waar lucht in zit voelen "sponzig", je kunt de hendel makkelijk ver intrekken zonder dat er veel remwerking is. Probeer het maar eens bij jouw remmen, wel eerst de blokjes goed afstellen zoals boven beschreven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mees10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 1 maart 2021, 19:46

ja al gedaan met dat tandwiel alleen als ik hem zo afstel dat ik krachtig kan remmen zitten de blokken al lang tegen de schijf. en als ik hem net niet tegen de schijf afstel heb ik dat de rem echt heel erg zwak is
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de hendel wel "hard" aanvoelt zal het waarschijnlijk niet aan lucht in de leiding liggen.
Is het spul wel 100% schoon? De blokjes zijn zeer gevoelig voor vervuiling (vettigheid). Als je bijvoorbeeld je ketting met een spuitbus smeert kan er al wat op de remschijven komen, en dan ook op de blokjes.
Kan al genoeg zijn om de remwerking om zeep te helpen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mees10
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 1 maart 2021, 19:46

het voelt niet hard behalve als ik hem afstel dat ie helemaal tegen de rem schijf aan komt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Giant MPH remmen zijn ondingen.
Toen ze nieuw waren was het al niks en nu zijn ze zo'n 20 jaar oud...
Doe jezelf een plezier en koop een setje Shimano remmen.
Zelfs de goedkope 200 serie is al veel beter.
In Te Koop staat een setje Shimano 400 remmen:
viewtopic.php?f=20&t=149830

Omdat je een oude fiets hebt, zal de bevestiging op je fiets nog IS2000 zijn. Je hebt dus nog wel 2 adapters nodig om hedendaagse PM remmen te kunnen monteren. Kosten 5 a 10 euro per stuk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie