Blijvende balhoofdspeling na vervangen balhoofdlagers

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Hallo,

Begin November 2020 wordt er op de CUBE Aim SL uit 2016 / 2017 van een bevriend mtb'er een nieuwe balhoofdset gemonteerd (FSA NO.10) nadat de speling op het balhoofd hopeloos lang uitgesteld is geweest, nooit is nagekeken en bijgevolg hopeloos "out of range" was.
Een nieuwe balhoofdset dus maar, met lagers, cups, enz..

Echter, sindsdien, zelf met nieuwe balhoofdset, is de speling nooit echt helemaal weg geweest, en komt ze des te snel terug. Het kleine boutje bovenaan de vork staat op het maximum wat toegelaten is om het hele zaakje "toe te trekken" om zo de speling te elimineren. Wel met het juiste gevoel zodat je de bout niet kapot draait, of het geheel op zich stroef gaat draaien. Als je de gewone "test" doet (voorrem dicht en wat wiebelen aan het stuur) merk je gewoon dat er té veel speling is op het geheel frame/vork. Op dermate korte tijd uitgesleten lagers lijkt me te gek voor woorden (ook al wordt de MTB gebruik voor de vuilste veldtoertochten). Het enige wat mij opvalt is dat onderaan tussen frame / vork een vrij grote kier is waar de speling ook gedeeltelijk waarneembaar is tijdens een normale test.

Iemand een idee of ik iets over het hoofd zie? Bestaat er een mogelijkheid om met shims / spacers de kier die op de foto zichtbaar is "op te vullen" en heeft dit een negatieve impact op het soepel draaien van het stuur?
Graag wat ideeën.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb je ook de ring vervangen die bovenop je voorvork zit? De zogenaamde Crown Race?

Afbeelding

Die is specifiek voor je balhoofd, en als je verkeerde monteert loop je idd het risico dat je het niet spelingsvrij afgesteld krijgt en er meer kier zichtbaar is. (Al kan die kier ook groter zijn afhankelijk van het type balhoofd)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die inderdaad, en als dat in orde is wellicht nog een andere oorzaak: voordat je de topcap aan gaat draaien moet er enkele mm's ruimte zijn tussen de bovenkant van de vorkbuis en de bovenkant van je stuurpen (of spacer als je er een boven de pen hebt liggen).

Als daar te weinig verschil in zit trek je de topcap tegen de vorkbuis aan voordat de speling eruit gesteld is.
Op deze foto (van internet) is die afstand bijvoorbeeld minimaal, zeker bij een topcap die "in de vorkbuis" valt krijg je de speling er niet uit gesteld. Dus let daar ook op, is de onderkant van de topcap helemaal vlak of valt hij nog een mm in de stuurpen.

Het is wel belangrijk dat de bovenste klembout van de stuurpen nog om de vorkbuis valt, mag er niet te ver bovenuit komen.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zit zo te zien helemaal geen crown race op :o .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 2 maart 2021, 15:39 Zit zo te zien helemaal geen crown race op :o .
Lastig te zien op de foto's, ik lijk iets te zien op de eerste. Niet alle races zijn net zo breed als de bovenkant van de vork.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zie wel erg weinig - nu ben ik met mijn beperkte vork/balhoofdkennis natuurlijk niet elke crown race tegengekomen, maar ik zou vermoeden dat er altijd wel iets boven de uitsparing te zien zou moeten zijn zodat de race eraf gewipt kan worden. Maar misschien kan TS even de vork los halen en daar een foto van maken? Dan weten we het zeker.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als de crown race er al op zit (het randje onderkant frame lijkt van de lagercup) zit hij er in ieder geval niet goed op.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die rand is van de lagercup idd, ik twijfelde ook al of er überhaupt wel een vorkconus (ja sorry, Nederlander hier ;-)) op zit.
Zo niet is de oorzaak wel duidelijk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Bedankt voor de waardevolle opmerkingen al tot nu toe (y).
Ik heb het nagevraagd en kan bevestigen dat de 'originele' crown race is blijven zitten (het leek allemaal te passen zo).

Ik ga morgen even de vork los halen en kom terug met duidelijke(re) foto's.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

kermit schreef: di 2 maart 2021, 15:32 Die inderdaad, en als dat in orde is wellicht nog een andere oorzaak: voordat je de topcap aan gaat draaien moet er enkele mm's ruimte zijn tussen de bovenkant van de vorkbuis en de bovenkant van je stuurpen (of spacer als je er een boven de pen hebt liggen).

Als daar te weinig verschil in zit trek je de topcap tegen de vorkbuis aan voordat de speling eruit gesteld is.
Op deze foto (van internet) is die afstand bijvoorbeeld minimaal, zeker bij een topcap die "in de vorkbuis" valt krijg je de speling er niet uit gesteld. Dus let daar ook op, is de onderkant van de topcap helemaal vlak of valt hij nog een mm in de stuurpen.

Het is wel belangrijk dat de bovenste klembout van de stuurpen nog om de vorkbuis valt, mag er niet te ver bovenuit komen.

Afbeelding
Dat was ook m'n eerste gedachte, ik heb daarom een heel klein spacertje boven de stuurpen geplaatst als test, maar dat bracht geen verbetering :-q
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Is de lagerhoek (van de onderste lager) wel correct voor de oude crown race?
36 of 45 graden?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Suravida zal het dus al bij het rechte eind hebben gehad - ik ben dan toch wel benieuwd naar een plaatje, ook van de juiste vorkconus (heel goed Kermit!) ernaast :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Even terug komen met wat duidelijke foto's, ik heb de voorvork gedemonteerd.
Situatie zoals ze is (met blijvende balhoofdspeling).

Bovenzijde (hier lijkt alles nog altijd mooi, netjes en OK)
Afbeelding

Lagercup onderaan frame.
Afbeelding

Lager met "stofkap" en originele crownrace.
Afbeelding

Links de crownrace van de lagerset in November 2020, rechts de crownrace die er origineel op zat, en die is blijven zitten toen de nieuwe FSA set er in November 2020 op kwam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijkt me dus sowieso dat het montere van de "bedoelde" crownrace, die ook bij de FSA set zat, het beginpunt is. Echter, hoe krijg je de originele er af? Een fijne doorslag krijg je tussen het voorziene "kiertje" en de crownrace zelf. Met een platte schroevendraaier dan? Maar dan lijkt het dat je enkel "horizontaal" kan tikken? En beschadig je de vorkbuis dan niet?

Alsook: Ik vind dat de lagers onderaan alweer behoorlijk rot lijken na 1 winter, welke vetten monteer ik het best waar nadat ik alles weer proper gereinigd heb met een nette vod? Ik heb shimano montagevet (wit), shimano lagervet, en Muc Off Biogrease. Heb ook nog algemene autovetten staan.
Muc off biogrease tussen crown race en stofkap van het lager?
En welk vet op de lagers zelf? Het gebruikelijke Shimano lagervet?

Alvast bedankt.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Dat is aardig rot, kan een nieuw lager in.
Crown race tik ik er rustig af met een houtbeitel, heeft een schuine punt, waarmee je ertussen kunt komen. Beginnen bij uitsparing op de vorkkroon. Is een eitje, zolang je het rustig en met beleid doet. :-q
En nieuwe krijg je er op met een pvc pijp van 50 mm breedte buitenmaat, van de bouwmarkt. Pijp op de vorkbuis met crown race schuiven en dan het geheel onderste boven rustig op de grond tikken (voorvork dan dus aan de bovenkant). Twee tikken en hij zit.
En alles lekker in lagervet of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door bongo op vr 5 maart 2021, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik weiger houtbeitels voor dat soort dingen te gebruiken :)

Platte schroevendraaier in de opening tussen crownrace en vork
Met hamer die er voorzichtig in tikken als het niet lukt om met een draaiende beweging van de schroevendraaier de crownrace op te wippen
Vervolgens rondom de race steeds iets verder opwippen door de schroevendraaier er onder te drukken en draaiende beweging te maken.

Hoe strakker hij zit, hoe minder scheef je hem moet laten gaan met het opwippen.

En gewoon goed watervast vet overal. Liever te veel dan te weinig. Overvloed wordt wel naar buiten geperst en kun je daarna afvegen
Plaats reactie