Shimano remmen, oud type hendel met nieuw type caliper: ervaringen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat vraag ik me dus af ;-)

Ik weet dat je een oud type hendel aan een nieuwer type caliper kunt knopen en dat het werkt. Ik vraag me alleen af of dat nog een duidelijk ander gevoel in de rem oplevert of dat dat wel meevalt.

Die oude hendels hebben geen servo-wave. Maar mijn XTR race remmen (985) hebben dat ook niet en ik kan niet zeggen dat die remmen heel anders voelen qua aangrijpen/doseren dan mijn XT vierzuigers met servo-wave (8020). Uiteraard zijn de vierzuigers wel krachtiger, maar dat zit niet in de hendels.

Die XT's hebben het beruchte "pompen", dat de rem harder wordt als je hem een paar keer achter elkaar inknijpt. Geen groot probleem, maar als ik dat eruit kan krijgen, graag :)

En ik heb nog oude (ongebruikte) hendels liggen, dus ik zit met het idee te spelen die misschien eens te combineren met de XT 8020 calipers.
Dus deze caliper:
Afbeelding

met deze hendel combineren:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4106
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Gewoon proberen zou ik zeggen.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Proberen kan geen kwaad. Enige zorg zou zijn dat de huidige remleidingen veel dikker lijken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het werkt gewoon, maar of je jouw "probleem" ermee oplost.?.

Het oppompen vd remmen komt door de rem meerdere keren kort achter elkaar in te knijpen. Dus door pompend remmen.
REM REM REM REM.
Door gelijkmatiger te remmen verwijnt het oppompen vanzelf.
Dus remmmmmmmmmm
remmmmmmmmmm
(En door een 203 remschijf achter kan je ongestraft slepend remmen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijdens het rijden heb ik er geen last van, maar het valt me op dat beide remmen na een tijdje stilgestaan te hebben verder ingeknepen kunnen worden. Een paar keer knijpen lost dat op.

Maar het hoort niet, mijn andere Shimano remmen hebben het niet. En dit is van alledrie de meest recent ontluchtte set (vorig jaar zomer).

Dit gecombineerd met het feit dat ik ooit las (in een Duits magazine) dat de oorzaak van het veranderende drukpunt bij Shimano in de hendels zit èn dat ik die oude hendels nog heb liggen leidde tot het idee van combineren...

Technisch kan het. @Jouke, het verschil tussen de oude en nieuwe leidingen zit in de binnendiameter, buitendiameter is identiek. De olive die je eromheen schuift is ook hetzelfde, de insert niet (goud- of zilverkleurig). Ik heb al eerder oude leidingen gecombineerd met een nieuwe rem en daar merk je niets van.

Het nadeel van die oude hendels is dat de klem niet open te klappen is, je moet dus je grips e.d. verwijderen om ze te kunnen (de)monteren. En om te ontluchten kun je het fameuze trechtertje niet gebruiken maar moet je een soort lijmklem met slang & opvangpotje om je hendel zetten. Of een tweede persoon met spuitje bij de hand hebben die ervoor zorgt dat het reservoirtje niet overloopt terwijl jij van onderaf het systeem doorspuit.
Het systeem met de trechter was een flinke verbetering wat dat betreft :)

Maar nog niemand die het zelf ooit geprobeerd heeft dus....?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee maar ik heb op de Pivot een M8020 gecombineerd met een ZEE M640 hendel. Dat is eigenlijk een oude XT M785 hendel, dus zonder servowave maar al wel met scharnierende klem, funnel-aansluiting en zonder de wandering bitepoint issues.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens Shimano heeft Zee wel servo-wave?
https://bike.shimano.com/en-NZ/product/ ... 640-B.html

Maar dat zou nog wel een optie kunnen zijn, een paar pre-8000 serie hendels* maar met "trechtertjes-ontluchting" en scharnierende klem.
Aan de andere kant ontstond het idee juist omdat ik gisteren die oude hendels weer tegenkwam in m'n voorraadbak... :roll: :D

*) volgens mij is het veranderende drukpunt probleem ontstaan met de introductie van de XT8000 remmen.
En de hendels van de vierzuiger XT zijn identiek.

Misschien maar gewoon eens proberen, dan heb ik het antwoord ook :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: do 4 maart 2021, 10:56 *) volgens mij is het veranderende drukpunt probleem ontstaan met de introductie van de XT8000 remmen.
Dat klopt idd.

Ik heb trouwens 3 sets van die ZEE-hendels, je zou een setje kunnen lenen als je wilt (moet ik wel ff jouw hendels hebben voor de Dartmoor)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zee hendels hebben servo wave.
Het is de oude SLX hendel zonder stelknopje (oftewel Deore?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij heb ik ook nog ergens een Deore en een SLX rem liggen, of waren het nou twee Deore's... van een daarvan is de caliper niet 100% meer.
Zal eens wat dieper graven vanavond :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Heb je geen Magura hendels nodig? Shigura :-q
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is Shigura ooit bedacht door mensen die wel de rempower van een Magura willen hebben, maar niet die prullerige hendels.
Dus andersom lijkt mij geen goed plan ;-)

Benieuwd hoe jouw remmen terugkomen, of je dan van het probleem af bent... (en wat ze eraan gedaan hebben, gefixt of gewoon vervangen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik blijf het draadje even volgen. Heb nog een setje oude Deore remmen liggen die eigenlijk best geweldig waren. Daarna m8000 remmen gehad met alleen maar problemen. Drie lekkende hendels, en variabel drukpunt. Nu m9100 remmen die voorlopig doen wat ze moeten doen maar wel tegen een hoge prijs. Wel nieuwsgierig hoe dit uit gaat pakken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op dit moment nog in dubio ;-)
Ga ik die oude hendels monteren, met het nadeel dat ontluchten dan niet meer zo handig is als met het trechtertje en om te demonteren ook grips en shifter eraf moeten?
Of koop ik voor minder dan €60 een set nieuwe SLX hendels. Met de kans dat die ook een variabel drukpunt hebben...?

Ik vind die simpele hendels zonder servo wave eigenlijk prima, m'n XTR985 race remmen op de andere fiets hebben dat ook niet en dat zijn gewoon hele fijne remmen. Alleen kost een set XTR hendels (elk type) dik €150 en dat is me gewoon te zout.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt het spul liggen, waar wacht je nog op?

Als de nieuwe hendels het probleem veroorzaken is het vrij zinloos om een nieuwe hendel te kopen.

De XTR hendels die het probleem misschien niet hebben zijn te duur.

En de probleemloze hendels van de 775 en 675 serie zijn niet meer te koop.

Dus in de tijd dat je jouw bericht schreef en deze berichten las had je al 1 hendel omgewisseld :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie