Beginnersvragen over kapotte crankarm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Surf
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 10:20

Zamboni schreef: di 9 maart 2021, 00:03 Hallo allemaal,

Hier een complete beginner op het gebied van mountainbikes, dus mochten dingen onduidelijk zijn of niet kloppen in het verhaal, laat het mij vooral weten. Ik wil graag leren!

Ik heb een onlangs een tweedehands mountainbike (BTWIN Rockrider 340) gekocht en bij de twee rit op single tracks (Baggelhuizerplas, Assen), viel het rechtertpedaal van de crankarm af. Bij nader inspectie van de crankarm viel mij op dat het schroefdraad daar helemaal was weggesleten. Dus het pedaal kon ik er helaas niet meer in draaien. Ik ben geneigd om een nieuwe crankstel te kopen, omdat de voorbladen z'n beste tijd ook wel hebben gehad. Dit zou m'n eerste reparatie aan een moutainbike zijn, maar dit lijkt mij op het oog te doen. Nu vraag ik mij een paar dingen af:
  • Waar moet je allemaal opletten als je dit zelf wilt vervangen? Ik dacht zelf aan een crankset ergens tussen 20 en 40 euro, via de https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ple-speed/
  • Wat kan mogelijke de oorzaak zijn van het doorgesleten schroefdraad? Gewoon ouderdom of zijn er nog andere factoren (verkeerde pedalen, bike niet bedoeld voor het terrein?) die kunnen meespelen?
Met vriendelijke groet,
Zamboni
Heb je al geprobeert het pedaal vanaf de andere kant er in te draaien.
Als dit lukt dan voorzichtig en recht in de goede kant draaien.
Succes.
Zamboni
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 23:14

Wederom dank voor jullie commentaar! Het wordt zo duidelijker wat bij deze reparatie komt kijken en welke afwegingen ik moet maken, erg fijn!

Goed om te weten dat het handig is om bij het vervangen van de crank, de ketting en cassette mee te nemen. Ik zal daarom eerst even navraag doen bij de fietsenmaker voor een reperatie met helicoil, zoals @ThaSingleTrackMastah adviseert.
Plaats reactie