Beginnersvragen over kapotte crankarm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Zamboni
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 23:14

Hallo allemaal,

Hier een complete beginner op het gebied van mountainbikes, dus mochten dingen onduidelijk zijn of niet kloppen in het verhaal, laat het mij vooral weten. Ik wil graag leren!

Ik heb een onlangs een tweedehands mountainbike (BTWIN Rockrider 340) gekocht en bij de twee rit op single tracks (Baggelhuizerplas, Assen), viel het rechtertpedaal van de crankarm af. Bij nader inspectie van de crankarm viel mij op dat het schroefdraad daar helemaal was weggesleten. Dus het pedaal kon ik er helaas niet meer in draaien. Ik ben geneigd om een nieuwe crankstel te kopen, omdat de voorbladen z'n beste tijd ook wel hebben gehad. Dit zou m'n eerste reparatie aan een moutainbike zijn, maar dit lijkt mij op het oog te doen. Nu vraag ik mij een paar dingen af:
  • Waar moet je allemaal opletten als je dit zelf wilt vervangen? Ik dacht zelf aan een crankset ergens tussen 20 en 40 euro, via de https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ple-speed/
  • Wat kan mogelijke de oorzaak zijn van het doorgesleten schroefdraad? Gewoon ouderdom of zijn er nog andere factoren (verkeerde pedalen, bike niet bedoeld voor het terrein?) die kunnen meespelen?
Met vriendelijke groet,
Zamboni
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet wat meer info geven.
Merk en type van je cranks, een paar foto's.

Schroefdraad kan hersteld worden met een zgn Helicoil.

Een crankstel kan vervangen worden, maar er hoort ook een as bij.
Afhankelijk van wat er nu gemonteerd is, en van wat je op het oog hebt, zijn er veel verschillende combinaties mogelijk of onmogelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grote kans dat het pedaal niet goed genoeg vast zat, daardoor los is gaan lopen en de schroefdraad heeft vernield. Heb het zelf een keer meegemaakt, pedaal gedemonteerd voor een lange (vakantie)rit in de auto. Bij thuiskomst fiets in de schuur met het pedaal er losjes ingedraaid.
En vergeten goed vast te zetten voor de eerstvolgende rit... :roll:
Uiteraard gebeurt zoiets dan bij een mooi cranksetje en niet bij die oude in je andere fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Het zou fijn zijn als het je lukt om de door ThaSingleTrackMastah gevraagde extra info aan te leveren.

Maar een Btwin Rockrider 340 was een van de eenvoudigste ATB's van Decatlon met vering. Op basis daarvan denk ik dat je een vierkante as hebt. De crankstellen die je nu hebt uitgezocht zouden daar dus wel op moeten passen. En heel eerlijk gezegd zou ik dan gewoon de allergoedkoopste kiezen in dit geval. volgens mij zit er nu ook iets heel eenvoudigs op, dus ik denk niet dat je daar wat van zal merken. en is een beetje in het verlengde van de waarde van je fiets.

Maak het jezelf gemakkelijk en kijk even hoeveel tandjes de bladen hebben die je nu hebt. en kies exact hetzelfde.

Om het crankstel er van af te krijgen heb je wel een crankrekker nodig. https://www.bing.com/search?q=cranktrekker&FORM=AWRE anders krijg je 'm er nooit vanaf.

Daarna zal je, je voorderailleur wel af moeten stellen. Maar genoeg tutorials daarover te vinden op het internet. voordat je begint.. let wel even op dat de schroefjes daarvan nog wel gangbaar zijn.

En als je pedaal niet goed gezeten heeft en zo de schroefdraad kon verpesten.. mss ook even nieuwe pedalen scoren.

Enige wat ik me dan nog afvraag is hoe je ketting en cassette er aan toe zijn als je denkt dat je voorbladen ook versleten zijn.
Dan begint het al bijna een soort van onderhoudsbeurt te worden, maar op zich best leuk werk en leerzaam! wat dat betreft heb je wel een fiets om het op te leren :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De pedaalas is van staal, de crank van alu. Redelijke kans dat het pedaalschroefdraad nog wel oké is, misschien dat de eerste gang licht beschadigd is maar die kun je meestal weer netjes krijgen met een driehoekig vijltje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Zamboni
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 maart 2021, 23:14

Dank voor alle reacties!

@ThaSingleTrackMastah
Ik heb helaas geen merknaam kunnen vinden op de cranks. Wel staat er iets op de crank wat lijkt op een typenummer: FC-GSP312 EN-14766. Online heb ik geen model terug kunnen vinden die daarmee overeenkomt. Verder staat er nog '170'.

De tanden even handmatig geteld: 24/34/42

Ik ben vergeten om goed naar de as te kijken. @Poldertoerist denkt dat mijn fiets een vierkante as heeft, maar zo op de foto gezien lijkt 'ie rond. Kan het zijn dat het uiteinde rond is en daar waar de bladen gemonteerd zijn vierkant?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

@kermit
Ha, als je het zo zegt, zou dit goed kunnen! Ik merkte halverwege de rit dat mijn voet van het pedaal begon te glijden. Ik had andere schoenen aan en verweet het probleem daar aan. Ben gewoon door gaan fietsen, maar dat was dus niet zo slim...
De pedaalas is van staal, de crank van alu. Redelijke kans dat het pedaalschroefdraad nog wel oké is, misschien dat de eerste gang licht beschadigd is maar die kun je meestal weer netjes krijgen met een driehoekig vijltje.
Pedaalschroefdraad lijk inderdaad wel oké, dus die is in principe weer te gebruiken. Toch aan het overwegen om een nieuwe setje te kopen als ik er mee bezig ga.

@Poldertoerist
Dank voor de uitgebreide tips!
Maar een Btwin Rockrider 340 was een van de eenvoudigste ATB's van Decatlon met vering. Op basis daarvan denk ik dat je een vierkante as hebt. De crankstellen die je nu hebt uitgezocht zouden daar dus wel op moeten passen. En heel eerlijk gezegd zou ik dan gewoon de allergoedkoopste kiezen in dit geval. volgens mij zit er nu ook iets heel eenvoudigs op, dus ik denk niet dat je daar wat van zal merken. en is een beetje in het verlengde van de waarde van je fiets.
A super, dat is erg prettig! Wil na twee ritjes en weinig kennis het liefts nog geen dikke investering doen aan de fiets.
Enige wat ik me dan nog afvraag is hoe je ketting en cassette er aan toe zijn als je denkt dat je voorbladen ook versleten zijn.
Dan begint het al bijna een soort van onderhoudsbeurt te worden, maar op zich best leuk werk en leerzaam! wat dat betreft heb je wel een fiets om het op te leren
De casette is roestig en de tandenslijtage is zichtbaar, maar verschilt per blad. Ketting is ook roestig, maar geen problemen gemerkt. Voor mijn gevoel kan het nog even door. Of is het toch verstandig om dat samen met de cranks in één onderhoudsbeurt te vervangen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De cassette, ketting en crank vervang je vaak samen. Omdat een half (of 3/4) versleten onderdeel de nieuwe spullen sneller laat slijten. Dan moet je kort achter elkaar toch alles vervangen, maar dan is het eerder gekochte spul alweer (sneller dan nodig) een stuk versleten enz enz.

Een optie is om alles, incl de crank, nu te vervangen.

Een adere optie is reparatie vh schroefdraad met een Helicoil.
Een goede fietsenmaker kan dat doen.
Daar zou ik zelf voor kiezen, mits de prijs OK is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zamboni schreef: di 9 maart 2021, 23:46
De casette is roestig en de tandenslijtage is zichtbaar, maar verschilt per blad. Ketting is ook roestig, maar geen problemen gemerkt. Voor mijn gevoel kan het nog even door. Of is het toch verstandig om dat samen met de cranks in één onderhoudsbeurt te vervangen?
De theorie zegt van wel. Ketting en bladen slijten op elkaar in. Dus het zou kunnen dat het niet goed loopt.
Maar ja, als je weinig in deze fiets wil investeren...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik weet het nog zo net niet, dat gat ziet er behoorlijk gehavend uit en heeft ook niet zoveel vlees.
Je kan het proberen: https://www.internet-bikes.com/12316-cy ... B1EALw_wcB
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

En anders een zo goedkoop mogelijk crankstel zoeken waarvan de tandwielen demonteerbaar zijn en jouw huidige tandwielen overzetten. Moet de "steek" ofwel de afstand tussen de gaten wel identiek zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben bang dat juist de tandwielen van dit crankstel niet los te vervangen zijn...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben bang dat juist de tandwielen van dit crankstel niet los te vervangen zijn...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Persoonlijk denk ik dat als je gaat sleutelen dat je dan inderdaad crankstel, ketting en cassette aan moet pakken. zeker na het zien van die foto's.

Als ik dan kies voor zoveel mogelijk low budget wat ik zo snel kan vinden.

Dan neem je het goedkoopste crankstel van HBS : 16,-
Een passende ketting : kmc Z7 : 10,-
cassette: 14 euro

Dan moet je nog wel gereedschap hebben.
zoals een kettingzweep, cassette afnemer en de cranktrekker. Dat is nooit weggegooid geld als je iets koopt wat je wat vaker kan gebruiken, maar reken zeker op nog iets van 50 euro.

Dan investeer je dus iets van 90 euro, je leert wat (altijd leuk) en kan je weer even vooruit en omdat je het dan allemaal zelf hebt weten te cheffen met een extra goed gevoel.

Maar ik denk dat een fietsenmaker opzoeken die je crankstel van een nieuwe schroefdraad wil en kan voorzien zoals het advies van TSTM zomaar eens goedkoper zou kunnen zijn en dat is ook nog een stuk makkelijker. En daarna op zijn minst die ketting even goed schoonmaken en smeren.

edit: je kan ook nog even langs de decatlon zelf : https://www.decathlon.nl/p/vervangen-cr ... mc=5866713
en die verkopen ook nog deze: https://www.decathlon.nl/p/triple-crank ... ?mc=968556

succes!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, mooi uitgebreid advies.
Langs die weg wordt je fiets beter dan hij was.

Mijn manier zal goedkoper zijn, maar dan liggen er nog kosten in het verschiet.

Keuzes...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik wil niet l#llig doen, en misschien ben ik wat dit betreft een koele rekenaar, maar een Rockrider 340 "doet" op marktplaats zo rond de € 125,--.
Ik zou de investeringen dus tot het minimale beperken, zo goed mogelijk rijdend houden en meer niet.
Plaats reactie