Dank voor alle reacties!
@ThaSingleTrackMastah
Ik heb helaas geen merknaam kunnen vinden op de cranks. Wel staat er iets op de crank wat lijkt op een typenummer: FC-GSP312 EN-14766. Online heb ik geen model terug kunnen vinden die daarmee overeenkomt. Verder staat er nog '170'.
De tanden even handmatig geteld: 24/34/42
Ik ben vergeten om goed naar de as te kijken. @Poldertoerist denkt dat mijn fiets een vierkante as heeft, maar zo op de foto gezien lijkt 'ie rond. Kan het zijn dat het uiteinde rond is en daar waar de bladen gemonteerd zijn vierkant?
@kermit
Ha, als je het zo zegt, zou dit goed kunnen! Ik merkte halverwege de rit dat mijn voet van het pedaal begon te glijden. Ik had andere schoenen aan en verweet het probleem daar aan. Ben gewoon door gaan fietsen, maar dat was dus niet zo slim...
De pedaalas is van staal, de crank van alu. Redelijke kans dat het pedaalschroefdraad nog wel oké is, misschien dat de eerste gang licht beschadigd is maar die kun je meestal weer netjes krijgen met een driehoekig vijltje.
Pedaalschroefdraad lijk inderdaad wel oké, dus die is in principe weer te gebruiken. Toch aan het overwegen om een nieuwe setje te kopen als ik er mee bezig ga.
@Poldertoerist
Dank voor de uitgebreide tips!
Maar een Btwin Rockrider 340 was een van de eenvoudigste ATB's van Decatlon met vering. Op basis daarvan denk ik dat je een vierkante as hebt. De crankstellen die je nu hebt uitgezocht zouden daar dus wel op moeten passen. En heel eerlijk gezegd zou ik dan gewoon de allergoedkoopste kiezen in dit geval. volgens mij zit er nu ook iets heel eenvoudigs op, dus ik denk niet dat je daar wat van zal merken. en is een beetje in het verlengde van de waarde van je fiets.
A super, dat is erg prettig! Wil na twee ritjes en weinig kennis het liefts nog geen dikke investering doen aan de fiets.
Enige wat ik me dan nog afvraag is hoe je ketting en cassette er aan toe zijn als je denkt dat je voorbladen ook versleten zijn.
Dan begint het al bijna een soort van onderhoudsbeurt te worden, maar op zich best leuk werk en leerzaam! wat dat betreft heb je wel een fiets om het op te leren
De casette is roestig en de tandenslijtage is zichtbaar, maar verschilt per blad. Ketting is ook roestig, maar geen problemen gemerkt. Voor mijn gevoel kan het nog even door. Of is het toch verstandig om dat samen met de cranks in één onderhoudsbeurt te vervangen?