Migratie naar 11 speed of get real old timer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Microshift maakt verschillende 1x aandrijvingen van 8 tot 11 speed, daar zit ik ook wel eens naar te kijken. De verkrijgbaarheid was eerst niet heel goed maar nu Decathlon het veel gebruikt wordt dat beter en het is in ieder geval weer eens wat anders:
https://www.decathlon.nl/browse/b/micro ... 80Z1qsuke1

Wat betreft SX, ik vond het opvallend dat op de 2020 Honzo 12 speed SX was gemonteerd en op de 2021 11 speed Deore. Dat is volgens mij voor het eerst dat ik een fabrikant een tandje terug zie gaan op een nieuwer model. Goede keuze, daar niet van.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Elvander schreef: vr 12 maart 2021, 18:17 ...
Terug naar TS: als je de wijziging doorzet dan zou ik wel derailleur en shifter vervangen dan is je enige vreemde eend in de bijt nog je cassette.
Wellicht is een 12speed deore derailleur en shifter wel de beste oplossing dan zit je niet ook nog te hannesen met een cassette en derailleur die niet voor hetzelfde aantal versnellingen gemaakt is.
Dat heb ik ook overwogen, dank je. Wat betreft de cassette zit ik dan vast aan de Sram Nx vermoed ik omdat dat de enige 12 speed is die op hyperglide hubs past, of heb ik het mis? Upgrades naar een lichtere cassette zouden dan tegelijkertijd een nieuwe XD of micro spline hub betekenen??? Indien dat waar is zou hetzelfde natuurlijk gelden voor een upgrade naar GX of meer als ik in Sram zou blijven.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

SX cassette past ook :winkie:

Microshift en Sunrace maken ook cassette voor HG body's, allemaal niet licht maar je hoeft ook geen nier te verkopen om ze te kunnen betalen. Ik geloof dat Microshift maar tot 11 speed gaat en daar wel een lichtere cassette voor maakt maar of die dan weer leverbaar is?
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

George schreef: vr 12 maart 2021, 18:45 SX cassette past ook :winkie:

Microshift en Sunrace maken ook cassette voor HG body's, allemaal niet licht maar je hoeft ook geen nier te verkopen om ze te kunnen betalen. Ik geloof dat Microshift maar tot 11 speed gaat en daar wel een lichtere cassette voor maakt maar of die dan weer leverbaar is?
Ik ben even verder gaan kijken en ik dacht altijd een PG1230 cassette te hebben gekregen bij mijn SX groep maar dat is helaas de 'echte' SX cassette de PG1210. Dat ding weegt 640 gram (fabriek) . En NX cassette weegt 25 gram minder dus dat is niet echt een upgrade.

Een microshift 10 speed cassette (11-48) weegt 424 gram en de andere onderdelen zijn ook wat lichter, dus een winst van ongeveer 250 gram. Om zo'n winst te halen met Sram zou ik de iets zwaardere (448 gr) GX cassette moeten kopen maar dan ook een nieuwe XD hub moeten kopen.Een leuke gewichtswinst op een HG hub.

Ik rijd op een stalen fiets en ben zelf niet de lichtste, maar het is een leuke en wellicht interessante overweging.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Natuurlijk kan ik beter een NX derailleur kopen en als ik er een vind voor 80-90 euro of minder doe ik dat misschien ook. Als iemand weet waar er een te koop is hoor ik het graag.
https://bulevip.com/es/37419-sram-cambi ... 18028.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: vr 12 maart 2021, 18:37 Microshift maakt verschillende 1x aandrijvingen van 8 tot 11 speed, daar zit ik ook wel eens naar te kijken. De verkrijgbaarheid was eerst niet heel goed maar nu Decathlon het veel gebruikt wordt dat beter en het is in ieder geval weer eens wat anders:
https://www.decathlon.nl/browse/b/micro ... 80Z1qsuke1

Wat betreft SX, ik vond het opvallend dat op de 2020 Honzo 12 speed SX was gemonteerd en op de 2021 11 speed Deore. Dat is volgens mij voor het eerst dat ik een fabrikant een tandje terug zie gaan op een nieuwer model. Goede keuze, daar niet van.
De 11 speed Deore cassette weegt.ook ruim 625 g. En momenteel niet leverbaar.
Dus kwa gewicht is het gewoon zwaar, tenzij je flink in de buidel tast.

Koop lekker een NX derailleur zolang die nog wel leverbaar is, en ga fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het gaat mij niet om het gewicht maar om de functionaliteit. SX vond ik op de Honzo (standaardprijs 1400 euro) gewoon benedenmaats qua werking en ik ben niet echt een snob als het om onderdelen gaat. Op de Fuel EX die ik eerder had zat een Deore set en die functioneerde prima, veel beter dan vroegere versies van Deore. SX is echt een achteruitgang in ontwikkeling, kennelijk lukt het niet om 12 speed goed werkend te krijgen met een beperkt budget (eigenlijk lukt dat überhaupt niet :winkie: )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snap ik, maar puur practisch is de 11 speed 11-51 cassette niet meer aan te komen.
Ik zag levertijd 15 weken als beste. Dat is 3 maanden...
Hetzelfde geldt voor de Sunrace 11 speed met 50t, niet op voorraad, levertijd onbekend.
Ombouwen naar 11 speed loopt dus op lange wachttijd uit.

Dus de makkelijke weg, koop een betere 12 speed derailleur (NX GX), laat de boel de boel en ga fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Het is deze geworden, Microshift Advent X. Had toch gewoon zin om wat anders te proberen en dit was de groep die me het meeste aansprak.

Afbeelding
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Interessante keuze, ben benieuwd hoe dit gaat bevallen hoor :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

alwinvrm schreef: wo 17 maart 2021, 13:12 Het is deze geworden, Microshift Advent X. Had toch gewoon zin om wat anders te proberen en dit was de groep die me het meeste aansprak.

Afbeelding
Interessant alternatief.
Laat ons ook even weten hoe het bevalt in de praktijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik heb hem nog niet binnen dus het zal een paar weken duren voordat ik de groep in de praktijk geprobeerd heb. Ik had bijna de SLX 11 speed gekocht, maar de 10 speed / groot bereik filosofie van deze Microshift sprak me aan.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik heb de Microshift Advent X inmiddels een paar weken in gebruik. Ik heb er MTB routes in NL mee gefietst.

Insatallatie is gemakkelijk en ik heb de versnellingskable één keer nagesteld na de eerst rit. De kwaliteitsbeleving is hoog. Alles is metaal op een klein stukje van de shifter na en ziet er goed afgewerkt uit met een minimalistisch design. Gevoelsmatig niveau Sram GX of SLX+ / XT. Duurdere groepen ken ik niet. Het schakelen gaat gemakkelijk met een duidelijk positief klikgevoel zonder aarzeling. Schakelen onder belasting kan , maar is iets dat ik met een aluminium cassette liever vermijd.

De 11-48 cassetten icm een 32 voorblad werkte voor mij goed. Het verschil tussen de 48 tandjes bij Microshift en de 50 van de Sram cassette was voor mij onmerkbaar; misschien omdat de Microshift cassette maar 424 gram weegt :-D Ik rijd weinig weg kilometers. Ik had niet het gevoel dat ik iets miste door van 12 naar 10 versnellingen te gaan; allemaal subjectief natuurlijk. Ik hoef niet terug naar 12.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Goed om te lezen :-q

Ik heb er ook eentje op mijn verlanglijstje alleen het is niet leverbaar op het moment, althans, ik kan het op het moment nergens compleet vinden in de gewenste uitvoering. Even geduld hebben dus maar goed om te lezen dat het goed functioneert.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uit voorzorg toch ook maar een GX-12 besteld voor de fiets van mijn vriendin...
Ook al heeft het materiaal bij haar weinig te lijden, ik heb geen zin om wellicht ooit nog geconfronteerd te worden met een probleem met de SX die er nu op zit (al doet-ie het tot nu toe prima). Die problemen doen zich namelijk nooit voor op een fiets die stilstaat in de schuur maar altijd tijdens een rit en dat kan ook zomaar tijdens die vakantie zijn waar je inmiddels al zo lang naar snakt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie