Migratie naar 11 speed of get real old timer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik heb een fiets waar 5 maanden 3 x per week 5km mee geMTB'd is; geen sprongen, geen grote valpartijen, geen zand, wel bagger en regen.

De Sram SX 12sp derailleur heeft veel speling in het paralellogram en dat veroorzaakt ongewild heen en weer schakelen in het middengebied. Low/high stop, kabelspanning gecontroleerd, derailleur hanger richten ziet er visueel goed uit en zou ik met een (zelfgemaakt tool) moeten testen, maar gezien de speling in de rerailleur zelf verwacht ik daar geen problemen.

Uit een soort irritatie - geen zin om een GX derailleur te kopen voor 100+ euro die dan ook weer verdampt - wil ik weer terug naar Shimano en ik overweeg Shimano deore 11 speed, op zoek naar eenvoud en betrouwbaarheid. Misschien ook makkelijker te vinden in een tijd waar alles uitverkocht is.

Ik heb al een Hyperglide hub, dus cassette is geen probleem, bovendien wil ik de nagenoeg nieuwe sram 12sp NX cassette met een 11 speed shimano derailleur opgebruiken (op 11 tandwieltjes).

1) Heeft migratie naar 11 speed uberhaupt zin? Of zijn er over een paar jaar geen onderdelen meer voor shimano 11 speed?

2) Kan ik zoals ik hab begrepen idd een shimano 11 sp derailleur op een sram 12 sp cassette beperkt gebruiken?
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Sram Sx bestaat nog niet zo lang, is garantie niet een optie?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

SX is echt de onderkant van de 12 speed markt, imho bestaat die vooral om fietsen goedkoop te kunnen voorzien van een 12 speed groep omdat dit nu eenmaal de trend is. Ik was niet onder de indruk van de werking en heb redelijk recent nog een flinke boom opgezet over de vervanging: viewtopic.php?f=4&t=146439&hilit=microshift

Lang verhaal kort, ik heb ook gekozen voor 11 speed. 7, 8, 9 en 10 speed kettingen en cassettes zijn ook nog verkrijgbaar dus ik voorzie geen problemen. Naast shimano en Sram zijn er ook nog aanbieders als Sunrace en Microshift dus...
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

George schreef: do 11 maart 2021, 21:29 SX is echt de onderkant van de 12 speed markt, imho bestaat die vooral om fietsen goedkoop te kunnen voorzien van een 12 speed groep omdat dit nu eenmaal de trend is. Ik was niet onder de indruk van de werking en heb redelijk recent nog een flinke boom opgezet over de vervanging: viewtopic.php?f=4&t=146439&hilit=microshift

Lang verhaal kort, ik heb ook gekozen voor 11 speed. 7, 8, 9 en 10 speed kettingen en cassettes zijn ook nog verkrijgbaar dus ik voorzie geen problemen. Naast shimano en Sram zijn er ook nog aanbieders als Sunrace en Microshift dus...
Ben de post aan het lezen, bedankt. Idd soortgelijke overwegingen. Ben een beetje aan het rekenen of er nu veel verschil is tussen een 50t en een 48 t voor iemand met een beperkte conditie.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie geen enkel probleem met 11-speed, dat is nog lang genoeg verkrijgbaar. En als dat niet meer het geval zou zijn kun je altijd nog naar 12-speed ;-)

Maar ik vraag me af of je met een 11-speed shifter een 12-speed cassette kunt schakelen zonder problemen. Is de kabeltrek van zowel shifter als derailleur bij 11 en 12-speed gelijk? En is de cog-pitch (exacte afstand tussen de kransjes) ook gelijk?
Zo niet gaat de ketting niet op elk kransje zuiver lopen, in het beste geval ratelt het wat en in het slechtste geval springt de ketting op sommige kransjes over (praktisch gezien dus een onrijdbare combinatie).

Je zou ook je 12-speed cassette en ketting kunnen verkopen als set en nieuwe 11-speed spullen kopen.
Met zo weinig gereden km's raak je die spullen wel kwijt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wat ik toch niet zo goed begrijp is waarom je jezelf een hoop gedoe op de hals haalt met een andere derailleur waarvan het niet duidelijk is of dit zomaar gaat werken terwijl het lijkt alsof deze fiets 5 maanden oud is.
Wellicht lees ik het niet goed maar waarom ga je niet gewoon terug naar je leverancier en dan vraag je om een NX derailleur upgrade. Je hebt namelijk betaald voor een goed werkende fiets en die hoor je dan ook te krijgen. Dat hoef jij niet zelf te gaan regelen met een combinatie van merken en een combinatie van 11- en 12-speed.

In het SX-schakelt-als-een-dweil-topic is een melding gemaakt op blz 5 van een fietsenmaker/dealer die alle SX vervangt voor NX omdat daar geen problemen mee zijn. Ben je van je frustratie af, weet je zeker dat het werkt en het is vermoedelijk ook nog eens de snelste weg naar weer fatsoenlijk kunnen fietsen.

viewtopic.php?f=4&t=146416
Overigens heb ik in dat topic melding gemaakt van een SX groep die fatsoenlijk werkte. Dat was inderdaad zo toen deze nieuw was, na een paar maanden was de eigenaar ook zover dat de groep niet meer zo goed werkte. Deze fiets werd wel intensief gebruikt.
Laatst gewijzigd door Elvander op vr 12 maart 2021, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Eens, hier 2 fietsen staan met NX cassette en NX derrie, echt prima spul. Schakelt goed en zeer duurzaam.

Bevalt me beter dan 12 speed SLX

NX derailleurs zijn op marktplaats nog wel eens te vinden voor 20-50 euro
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zag een nieuwe NX voor 83 euro.
SX kost 30 euro minder, dus een upgrade deal is zo gek nog niet.
Terug met je bijna nieuwe fiets, jij betaald 30 euro en je krijgt een NX ipv weer een SX ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Allemaal wijze woorden, bedankt. Helaas ben ik niet altijd wijs. Fiets is idd 5 maanden oud. Ik heb echter kort daarna nog een ander frame gekocht en de groep daarop gezet. Dat functioneerde perfect, maar zoals blijkbaar vaker het geval bij SX kwam er na een paar maanden zoveel speling in dat er irritante schakelproblemen ontstonden.

Garantie is misschien lastig ivm overzetting onderdelen. Maar buiten dat, mijn gevoel is dat ik een merk dat zo'n slecht product levert, ook al is het de laagste product lijn, gewoon niet meer wil steunen. Een nieuwe NX derailleur kopen zou voor mij het makkelijkste en goedkoopste zijn, maar ik heb daar op wellicht volslagen onredelijke gronden geen zin in. Ik zei dat ook in mijn originele post 'uit een soort irritatie'. Misschien wint de rede (NX) en zie ik mijn dwaling.

Bovendien is het ook leuk om andere, wat meer excentrieke mogelijkheden te onderzoeken, wat werkt met wat, gekke merken, etc.

Overigens zie ik NX derailleurs voor over de 100 en weinig aangeboden; blijkbaar zoek ik op de verkeerde plekken.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ok, dat overzetten en garantie is inderdaad wat lastig maar verder volg ik je inderdaad niet 8) en dat is ook niet erg, ieder z'n beweegredenen.
Wel grappig dat als je dus op deze fiets de goedkoopste shimano groep had gehad, die zijn ook echt crap, dan was je daarna bij Sram uitgekomen want dan wilde je Shimano niet meer steunen ;)

Je hebt gewoon een verder prima fiets gekocht met een te goedkope groep, ongeacht wel merk dat is.
Ik vind overigens ook dat dit absoluut niet de bedoeling is, fabrikanten en leveranciers moeten gewoon een product op de markt zetten dat blijft werken.
Goedkoop? Prima, maak het dan maar gewoon zwaar en robuust en niet flimsy en plastiek.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt veel van SX zeggen maar niet dat het licht uitgevoerd is :lol:

De markt ‘vraagt’ om 12 speed, gelukkig zie je tegenwoordig vaak deore 10/11/12 op goedkope(te) fietsen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met shimano-crap bedoelde ik niet deore hoor maar alles wat daaronder zit.

De markt vraagt om 12-speed komt toch vooral omdat de fabrikanten het zelf pushen.
Minder onderdelen dus minder montagetijd en minder garantie en in veel gevallen een cassette die in een keer vervangen moet worden...

Terug naar TS: als je de wijziging doorzet dan zou ik wel derailleur en shifter vervangen dan is je enige vreemde eend in de bijt nog je cassette.
Wellicht is een 12speed deore derailleur en shifter wel de beste oplossing dan zit je niet ook nog te hannesen met een cassette en derailleur die niet voor hetzelfde aantal versnellingen gemaakt is.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik begrijp concurrentiedruk, de 'race to the bottom' en dat fietsenschuivers graag geld verdienen. Maar met de SX derailleur is blijkbaar een soort minimumgrens overschreden aangezien ik niet de enige met problemen ben. Het is een stuk goedkoop plastic dat op een derailleur lijkt om fietsen te verkopen.

Natuurlijk kan ik beter een NX derailleur kopen en als ik er een vind voor 80-90 euro of minder doe ik dat misschien ook. Als iemand weet waar er een te koop is hoor ik het graag.

Maar het voelt verkeerd. Het is merkentrouw op basis van een slechte ervaring omdat je anders nog meer kosten of gezeur hebt.

Het is ook een goed excuus :-D om alternatieven te onderzoeken en misschien loop ik tegen iets anders aan dat me blij maakt.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Maar buiten dat, mijn gevoel is dat ik een merk dat zo'n slecht product levert, ook al is het de laagste product lijn, gewoon niet meer wil steunen.

Hier zou ik even een nachtje over slapen, en toch ergens een NX op de kop tikken. :-q Scheelt je een hoop gedoe en ik denk dat je er dan prima tevreden over zult zijn.


Ter info: fiets van vriendin omgebouwd van Deore naar NX12 speed en die fietst met veel meer plezier nu.
viewtopic.php?f=4&t=148319
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Plaats reactie