Achterwiel loopt zwaar in het frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Ik ben een fiets aan het opbouwen en heb een probleem met het achterwiel waar ik niet uitkom en graag even jullie mening over hoor.

Het is een is wiel met een oude dtswiss Hugi 240 naaf. Deze past met moeite in het frame en ik denk dat daar het probleem zit.

Op de werkbank draait het naafje soepel, ik heb de ratchet schoongemaakt en voorzien van een heel klein beetje vet. Wellicht aan de dikke kant maar zoals je aan het begin van de video kan zien loopt het soepel.

Als ik het wiel monteer in het frame dan draait het niet meer soepel ? Als ik het wiel monteer moet ik wel een beetje mijn best doen. Ik moet de achterbrug een beetje uitelkaar "duwen" Zou dat het probleem kunnen zijn ? Zijn de "busjes" aan de zijkant te breed wellicht ?

https://youtu.be/Yv0Qk1wHdko
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Loopt je rem niet aan? Blokjes er uit en nog eens proberen?

DT Swiss hebben industrielagers (gesloten groefkogellagers met kooi) en normaliter komt er wegens de holle as (bus) geen doorgeleide axiaalkracht op de lagers. Bij bv Shimano naven met konische lagers kan dat wel.

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Nee rem is het 100 procent niet. Was ook mijn eerste gedachten dus direct uitgesloten.

Bovenstaande is inderdaad de constructie. Als ik de ketting er op leg draait de cranck mee als ik het wiel naar voren draai. :~ Er gaat dus intern iets niet goed.

De busjes "1" zijn bij mij dan QR uitvoering. Links is breder dan rechts, kan dat kloppen ?


Dat lijkt wel te kloppen zo te zien:
Afbeelding
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

dit plaatje verwijderen scheelt een 1.5 mm maar waar is dit voor ? Ter bescherming van de lak of iets anders.

Afbeelding


links een rubbertje, rechts geen rubbertje.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch mag de druk van het frame geen invloed hebben, dus zelfs als je frame niet helemaal klopt ligt de oorzaak bij de naaf (wat Crapton ook al zegt). Dus kijk die toch even goed na, of er niet een ringetje teveel tussen zit of zo, of juist te weinig... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

]Enige wat ik kan bedenken is dat het vet te dik is, hoewel ik ik weinig heb gebruikt.

De druk vanuit het frame heeft nu wel invloed wat los in de hand loopt het soepel. De opbouw van de ratchet is exact zo als op de tekening hierboven. Hier kun je ook weinig verkeerd aan doen lijkt me. Te veel of en/of verkeerd vet kan ik uitsluiten door als weer te ontvetten en speciaal vet te halen bij de LBS.

Edit, weer alles los gehad. Alle "overtollige" vet verwijderd dus aardig schraal gemonteerd. Duidelijke ratel te horen en loopt in de hand gewoon super soepel.

Zodra ik het wiel weer monteer is nog steeds niet goed. Ook geen verbetering. Eerder slechter.

Ik denk toch dat de endcap aan de aandrijf kant drukt op het lager en daardoor weerstand geeft. Hoort daar dan toch nog iets tussen ?
(wielset gebruikt gekocht )

https://youtu.be/RBY8MG82jGE
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het lijkt er op alsof er wrijving ontstaat doordat alles ingeklemd wordt. Ik ben gewend dat er een afstandhouder zit tussen de kogellagers. Volgens mij zou onderdeel 4 in de exploded view dat zijn. Doet die zijn werk werk wel goed?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de site van DT kan je handleidingen downloaden, met plaatjes.
Ik denk dat je iets mist in de naaf.
Of er zitten verkeerde onderdelen in.
Hugi is de voorloper vd DT240, net niet hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4106
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik denk dat de as spacer mist, die staat ook op het plaatje van crapton, maar niet als zodanig aangeduid. Als die mist of een iets andere maat is loopt de naaf zwaar. Die zit dus aan de driveside kant en de ratchets vallen daaroverheen.
⛧⛧⛧
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Ik denk dat ik er uit ben :

Afbeelding

Er mist een rubbertje die er voor zorgt dat het middelste deel van de endcap niet drukt op het draaiende/binnen deel van het lager.

Maar hoe kom ik nu aan zo'n rubbertje.... :~
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik wilde al zeggen, je filmpje was het wiel draaiend op je body niet op de as.

Waarschijnlijk liep het wiel ook al zwaar als je hem aan de assen had vastgehouden en had het niets met de montage/klemming te maken.

Op die laatste foto lijkt het allemaal ok. Maar ik begrijp dat de binnenste opstaande rand van de endcaps geen contact maakt met het lager?

Het feit dat je je frame al moest uitduwen om het wiel er in te zetten doet vermoeden dat de endcap op één of andere manier niet diep genoeg komt.

Moet de endcap niet met een beetje kracht er in worden “geplopt” ?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Het wiel draait soepel op de as ook in het frame zolang ik de quickrelease open laat. Zodra ik deze vast zet drukt de endcap van de laatste foto met de binnen rand op het lager deel (binnen deel) die mee draait met de as..

Zie ook mijn tweede video

De endcap zit goed "geplopt" daarvoor zit er een sleufje in de as en een o ring in de eind cap. Deze zit ook goed vast want ik moet flink kracht zetten om de hub te verwijderen.

Bij de nieuwere versies zoals het plaatje hierboven lijkt er een ring of rand voor het lager te zitten. Maar ja dit is al oud natuurlijk dus wellicht net anders.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Volgens mij MOET hij juist op de binnenste ring drukken.
De eindkap moet vrijkomen van de buitenste ring, behalve dan de rubber o-ring

Dus ergens op de as zit een lager niet goed, een veer niet goed, een spacer niet goed iets in die richting want hij is op de as-maat te breed
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

https://youtu.be/fakGJt2xuYg

Dit bevestigd wel mijn theorie? Ga eens langs en lbs denk ik

Proberen waard
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In vrijwel alle gevallen waarbij een wiel in de hand wel lekker loopt maar in het frame niet (bij gezonde lagers) komt dat omdat de spacer tussen het lager in de body en het lager in de naaf ontbreekt. Bij veel naven is dit een klein dun ringetje, maar DT gebruikt bij de Hugi volgens mij een bus omdat de bodylagers dieper in de body liggen. Er zijn ook naven waarbij die bus onderdeel is van de as, maar als ik me goed herinner van 10 jaar geleden heef de hugi een losse bus.

Volgens deze verhelderende Youtube video ook: https://youtu.be/fakGJt2xuYg?t=1094
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie