Achterwiel loopt zwaar in het frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Doe eens een foto van de as als je de body eraf hebt geschoven :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees hier dat je veertjes achterstevoren zitten.
https://www.mtbr.com/threads/dt-swiss-h ... em.474198/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

suravida schreef: za 20 maart 2021, 14:06 In vrijwel alle gevallen waarbij een wiel in de hand wel lekker loopt maar in het frame niet (bij gezonde lagers) komt dat omdat de spacer tussen het lager in de body en het lager in de naaf ontbreekt. Bij veel naven is dit een klein dun ringetje, maar DT gebruikt bij de Hugi volgens mij een bus omdat de bodylagers dieper in de body liggen. Er zijn ook naven waarbij die bus onderdeel is van de as, maar als ik me goed herinner van 10 jaar geleden heef de hugi een losse bus.

Volgens deze verhelderende Youtube video ook: https://youtu.be/fakGJt2xuYg?t=1094
Precies, dit lijkt de bewuste naaf te zijn. En deze video had ik al eens bekeken en daarin zie je ook de "washer" die ik dus niet heb.

Volgens de LBS moet er geen ring tussen maar dit is dus al dusdanig oud dat het toch wel wat afwijkt van de bekende DTSwiss 240.

Ook heb ik de ruimte tussen de poten eens opgemeten. Dit is 130mm ipv 135 mm. Ik kan het dus wel wat oprekken maar dat lijkt me toch niet echt de bedoeling ?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

130 is racefiets qr spacing, 135 mtb. Om wat voor fiets gaat het? Voor een racefiets heb je een andere body en doppen nodig.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

jsj schreef: za 20 maart 2021, 10:39 Ik denk dat ik er uit ben :

Afbeelding

Er mist een rubbertje die er voor zorgt dat het middelste deel van de endcap niet drukt op het draaiende/binnen deel van het lager.

Maar hoe kom ik nu aan zo'n rubbertje.... :~
Zoals Patrick al zei hoort dat juist wel zo te zijn. De binnenring van de lagers staat stil, het is de buitenring die daaromheen draait. In feite moet je één lange doorgaande "buis" hebben die gevormd wordt door de endcaps, binnenringen van de lagers en vulbussen/spacers die de ruimte tussen de lagers opvullen.
De druk die de snelspanner uitoefent mag geen (merkbaar) stroever draaiend lager opleveren. Zelfs niet in een 130mm frame ;-)

Het zit 'm hoogstwaarschijnlijk toch in een ontbrekende ring, waardoor de totale breedte van de boven beschreven samengestelde "buis" niet gehaald wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb ooit een end cab gehad die zich vastgegrepen had in de body. Vervolgens is er een klein randje afgebroken van de buitenkant van de cab. Als je de cab loshaalt lijkt die perfect rond, maar dat is hij niet en klemt op het restje dat nog in de body zit. Het lijkt bij ook het geval. Op de foto zie je een rand van blank aluminium in de body. Als je end cab aan de buitenkant ook beschadigd is, dan zal het probleem hier waarschijnlijk zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: za 20 maart 2021, 18:03 130 is racefiets qr spacing, 135 mtb. Om wat voor fiets gaat het? Voor een racefiets heb je een andere body en doppen nodig.
Oude mtb's hadden ook 130mm.
6 speed enzo.

Oude naaf, 130mm frame.
Is dit niet een Frankenstein 240?
"Moderne" HG mtb body op een oude Hugi naaf?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Hilhoven schreef: za 20 maart 2021, 22:16 Ik heb ooit een end cab gehad die zich vastgegrepen had in de body. Vervolgens is er een klein randje afgebroken van de buitenkant van de cab. Als je de cab loshaalt lijkt die perfect rond, maar dat is hij niet en klemt op het restje dat nog in de body zit. Het lijkt bij ook het geval. Op de foto zie je een rand van blank aluminium in de body. Als je end cab aan de buitenkant ook beschadigd is, dan zal het probleem hier waarschijnlijk zitten.
Bovenstaande klopt, ik heb de rand van de endcap een beetje gladder gemaakt met een scotchbrite matje. Dit draait nu weer soepel in de hub rond.

Maar heeft het probleem niet opgelost. Ik heb nu 10+ keer uit en en in elkaar gezet maar zonder resultaat.

Dit is hoe het nu in elkaar zit:

Afbeelding

Afbeelding

spacer erop geschoven

Afbeelding
Afbeelding

Veertje erin: small kant omhoog

Afbeelding

eerste ratchet ring erop

Afbeelding

tweede ring erop

Afbeelding

Tweede veertje in de rachet en die gaat er weer boven op met de end cap

Afbeelding
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

En dit is nog steeds het resultaat :

:-?

https://www.youtube.com/watch?v=kyQgZxAI20Y
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Dit filmpje geeft wel veel duidelijkheid. Hij draait soepel met meedraaiende body zowel met als zonder spanning op de qr. Dan kan je alle spacers uitsluiten en moet je het zoeken in het contact tussen body en naaf. Hij gaat immers moeizaam lopen als de body stil staat. Er zal dasr mogelijk wat frictie zitten. En op je foto's zie ik zowel op de body als op de naaf, allerlei chips en beschadigingen zitten op het punt waar beide inelkaar moeten vallen . Ik zou die eens met een schuurpapiertje nalopen.

Overigens blijf ik het idee hebben dat er een rest afgebroken endcap aan de buitenzijde van je body zit
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

thanks, er is waarschijnlijk veelvuldig een schroevendraaier tussen naaf en de body gestoken om deze te openen. Ik heb er er al een schuur papier langs gehouden.


"Overigens blijf ik het idee hebben dat er een rest afgebroken endcap aan de buitenzijde van je body zit"
Waar zie je dat ? Welke foto ?
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

jsj schreef: za 20 maart 2021, 10:39 Ik denk dat ik er uit ben :

Afbeelding

Er mist een rubbertje die er voor zorgt dat het middelste deel van de endcap niet drukt op het draaiende/binnen deel van het lager.

Maar hoe kom ik nu aan zo'n rubbertje.... :~
Op deze foto lijkt het of er een extra ring zit in de body thv het schroefdraad, bovenop de ring/ clip die het lager op zijn plaats houd . Te herkennen aan dat blank geslepen aluminium. Als je dit vergelijkt met een foto van een nieuwe body, dan zie je meteen dat er iets zit dat er niet hoort. Ik heb dat ook ooit eens gehad. De endcap slaat dan vast in het schroefdraad en scheurt netjes af, waardoor het bijna niet opvalt. Het zal weinig invloed hebben op het probleem, want anders zou je ook een slecht draaiende naaf hebben als de body meedraait.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Het is het allemaal, alle kleine gebreken bij elkaar. Ik heb het opgegeven... Wiel terug in het hokje gesmeten. :lol:

Gelukkig had ik nog een setje gekocht. Soort 2 voor de prijs van een. Een Mavic Enduro setje met een lichte slag erin. Die was er binnen 5 minuten uit en na een korte schoonmaak beurt zag het er weer netjes uit. Dit wiel loopt mooi soepel en al rap zat de loeizware cassette erop en de derrie met kabel. Binnen 30 minuten kon ik erop fietsen. :-q

Het andere setje is wezenlijk lichter maar daar kijk ik een andere keer wel naar. De fiets is nu zo goed als klaar..
Hierbij een klein voorproefje. Ik zal nog even mijn SYS updaten vandaag of morgen. Voor nu is het eerst wel mooi geweest. Tijd voor :bier:

Afbeelding

Afbeelding
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Kun je hem ook monteren zonder de body? Als ie het dan nog doet kun je al veel uitsluiten. Maar :bier: is altijd een goed idee..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi dat het gelukt is met de Mavic.
Blijkbaar is er iets mis met de Hugi naaf.
Maar nu even het frame. Die Lapierre ziet er niet heel oud uit, dus die zou gewoon 135mm moeten zijn.
Hoe past de Mavic naaf in het frame?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie