Shimano SLX m7000 remhendel reservoir m5 bout?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

De titel zegt het al. Er is een SLX m7000 remset onderweg en de leidingen moeten ingekort worden en een bleeding is dan waarschijnlijk noodzakelijk. Wat is de maat van de bout die in het reservoir op de remhandel gaat, waar tijdens het bleeden het bekertje opgeschoefd wordt? Ik las ergens M5 normale draad, maar je leest zoveel.

Als ik chagerijnig ben over één onderdeel van mijn groep, koop ik een nieuwe groep en remmen, maar een paar tientjes voor een bleeding kit is te veel. Ik weet dat het niet logisch is, maar zelf maken is leuk.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik heb wel teveel betaald voor dat setje :wink: en even gechecked, is idd gewone M5 draad.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

het is idd M5, nu heb je in ieder geval twee keer hetzelfde verhaal
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Bedankt, Bluebiker en KTmaniac, ik kan weer verder; wat een geweldig forum toch weer.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

alwinvrm schreef: zo 21 maart 2021, 00:13 De titel zegt het al. Er is een SLX m7000 remset onderweg en de leidingen moeten ingekort worden en een bleeding is dan waarschijnlijk noodzakelijk. Wat is de maat van de bout die in het reservoir op de remhandel gaat, waar tijdens het bleeden het bekertje opgeschoefd wordt? Ik las ergens M5 normale draad, maar je leest zoveel.

Als ik chagerijnig ben over één onderdeel van mijn groep, koop ik een nieuwe groep en remmen, maar een paar tientjes voor een bleeding kit is te veel. Ik weet dat het niet logisch is, maar zelf maken is leuk.
Een paar tientjes? Ik had een setje van Amazon voor nog geen 15, incl verzenden. 2 spuiten, wat slang, een M5 nippel, een steeksleuteltje en 100ml olie. Werkte prima!
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gewoon op een rustige manier de leidingen inkorten , geen bleed kit nodig .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Inderdaad. Afgelopen vrijdag nog gedaan. Geen druppel gemorst en zaterdag flink aan de tand gevoeld.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik durf er wel wat om te verwedden dat er toch lucht uit gaat komen als je nu zou ontluchten.
Het zou de eerste keer zijn dat er géén lucht uit een nieuwe set komt...

Ik mors geen druppel met inkorten, maar ontluchten doe ik altijd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben ook voorstander van (toch) ontluchten.

Maar als er bij het inkorten lucht in de leiding komt, dan is zit dat bovenin en komt het vaak vanzelf in het reservoir terecht.
Eventueel kan je dat een beetje helpen door de blokjes uit elkaar te duwen.
Olie uit de remklauw stroomt dan naar het reservoir en neemt de lucht mee.
Naderhand pomp je olie zonder lucht uit het reservoir de leiding in. Mits er genoeg olie in het reservoir zit natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kan natuurlijk heel goed zijn dat er nog ergens wat lucht in zit. Gelukkig is dat dan blijkbaar niet veel: links en rechts grijpen beiden snel aan en voelen hard. Misschien is het dus al naar de hendel gegaan en daar verdwenen.

Of ik rem niet genoeg om het te merken 🤔
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik dank u allen voor uw hulp. Ik vind prutsen nu eenmaal leuk, dus als ik hetzelf kan maken in korte tijd, probeer ik het. Een dezer dagen gaat de remleiding ingekort worden, voor de eerste keer, dus ik ga ontluchten. Zoals jullie al aangaven, liever geen risico met remmen nemen.

Hierbij de mede door jullie tot stand gekomen wasmiddel-doseer-bak/Shimano ontluchtings-trechter.

Afbeelding
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goed bezig! :-q
Al kost dat Shimano trechtertje ook maar 3,95 meen ik ;-)

Ik heb ook eens een bleeding kit van/voor Hope gehad met zo'n trechtertje. Hoe mooi ik Hope spul ook vind, daarmee hadden ze toch even de plank mis geslagen...
Ten eerste moest je om het trechtertje te kunnen monteren de deksel van het reservoir vervangen door eentje met schroefgaatje voor de trechter. En na het ontluchten uiteraard weer andersom. Waar je bij Shimano zonder een druppel te morsen kunt ontluchten kun je dat op die manier wel vergeten (temeer omdat je het reservoir zo vol moet doen dat de DOT troep eruit loopt als je het deksel monteert).

En ten tweede hadden ze het trechtertje van alu gemaakt. Heel fraai, maar niet transparant...
Dus dan zit je bij je achterrem de vloeistof erin te duwen maar je ziet niet hoe vol die trechter zit :roll:

Moraal van dit verhaal, soms is mooier niet hetzelfde als beter ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

alwinvrm schreef: do 25 maart 2021, 16:35 Hierbij de mede door jullie tot stand gekomen wasmiddel-doseer-bak/Shimano ontluchtings-trechter.
Netjes! :-q
Die flessen op de achtergrond zijn voor remvloeistof, IPA alcohol, kettingolie, etc.? Buitengewoon stijlvol. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

kermit schreef: do 25 maart 2021, 17:24 Goed bezig! :-q
Al kost dat Shimano trechtertje ook maar 3,95 meen ik ;-)
...
Moraal van dit verhaal, soms is mooier niet hetzelfde als beter ;-)
Voor 3.95 had ik hem gekocht, maar zag hem niet los bij mijn favoriete leveranciers. Maar goed, dit is ook leuk EN doorzichtig :-D
Mooi verhaal van het ontluchtingssetje van Hope. Mountain bikers zijn al genoeg aan hun fiets bezig (is een keuze , weet ik) dus simpele oplossingen hebben mjn voorkeuer.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

hope kitje kan je ook zelf maken. plaatje met dezelfde afmetingen als het hope dekseltje, stukje pakking eronder, M5 gaatje erin en dan het beroemde shimano trechtertje erin, spaar je een hoop geld uit. Voor alle duidelijkheid, ik ben ook een Hope fan, maar 30 euro voor zo'n setje is te gek
Plaats reactie