Reynolds TR309 piepende / roestige / slecht lopende lager voorwiel (na 1 jaar?!)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Ik zou eerst meten voordat je iets gaat doen.
Dan weet je of er iets af moet, en hoeveel.
En niet vijlen maar draaien. Anders is het straks scheef en slijten je lagers heel hard.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een iets te lange spacer middenin is juist beter:
Je klemt de hele trein van as-uiteinde-binnenring lager, spacer-binnenringlager-asuiteinde goed op elkaar

Een te korte spacer leidt er juist toe dat je de buitenring van het lager hard in de naafhuls drukt en daardoor alle kracht op het lager gooit.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Marke schreef: wo 24 maart 2021, 08:48 Een iets te lange spacer middenin is juist beter:
Je klemt de hele trein van as-uiteinde-binnenring lager, spacer-binnenringlager-asuiteinde goed op elkaar

Edit: Dit klopt niet helemaal, je drukt op de buitenschaal de het naar binnen, daar zit de vaste passing.
Als de binneringen de spacer eerder vinden dan de buitenringen de naafhuls bij het inpersen van het lager dan zet je het lager onder spanning en gaat de boel zwaar lopen
Door de kracht van de steekas/snelspanner kan deze spanning er uit gedrukt worden als het verschil niet te groot is.
Als je teveel van de spacer afhaalt zet je de boel juist weer op spanning en gaat je lager er eerder aan.

Als je spacer echt vast zit hoeft niet echt een probleem ze zijn als het wiel ingespannen heel mooi licht loopt

Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Marke schreef: wo 24 maart 2021, 09:00 Een iets te lange spacer middenin is juist beter:
Je klemt de hele trein van as-uiteinde-binnenring lager, spacer-binnenringlager-asuiteinde goed op elkaar
Dit klopt niet helemaal, je drukt op de buitenschaal de het naar binnen, daar zit de vaste passing.
Als de binneringen de spacer eerder vinden dan de buitenringen de naafhuls bij het inpersen van het lager dan zet je het lager onder spanning en gaat de boel zwaar lopen
Door de kracht van de steekas/snelspanner kan deze spanning er uit gedrukt worden als het verschil niet te groot is.
Als je teveel van de spacer afhaalt zet je de boel juist weer op spanning en gaat je lager er eerder aan.

Als je spacer echt vast zit hoeft niet echt een probleem ze zijn als het wiel ingespannen heel mooi licht loopt
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Inmiddels de nieuwe SKF lagers geplaatst met m'n Ali lagerpers (https://nl.aliexpress.com/item/40010984 ... hweb201603_) aanrader!

Lagers vervangen door SKF 2RS1 lagers en de tussenliggende spacer (randje afgedraaid) en teruggeplaatst. Lagers lopen nu super soepel! Al een aantal keren lagers vervangen, moet zeggen dat deze keer met het juiste gereedschap toch wel genieten is. :-q

Besloten om ook maar direct de lagers in achterwiel en freehub te vervangen door SKF. Waarbij de hele freehub ontplofte toen ik deze uit de naaf haalde. De ring die de palletjes en de veertjes in de freehub moest houden lag los in de naaf. Had al gelezen dat er bij een aantal mensen de achternaaf op deze wijze tijdens de rit is "onploft", dat lijk ik gelukkig voorkomen te hebben :-D
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marke schreef: wo 24 maart 2021, 09:01
Marke schreef: wo 24 maart 2021, 09:00 Een iets te lange spacer middenin is juist beter:
Je klemt de hele trein van as-uiteinde-binnenring lager, spacer-binnenringlager-asuiteinde goed op elkaar
Dit klopt niet helemaal, je drukt op de buitenschaal de het naar binnen, daar zit de vaste passing.
Als de binneringen de spacer eerder vinden dan de buitenringen de naafhuls bij het inpersen van het lager dan zet je het lager onder spanning en gaat de boel zwaar lopen
Door de kracht van de steekas/snelspanner kan deze spanning er uit gedrukt worden als het verschil niet te groot is.
Als je teveel van de spacer afhaalt zet je de boel juist weer op spanning en gaat je lager er eerder aan.

Als je spacer echt vast zit hoeft niet echt een probleem ze zijn als het wiel ingespannen heel mooi licht loopt
Dit klopt helemaal niet 😉

Een goed lagerpers drukt het gehele lager, dus binnen en buitenschaal gelijktijdig en stopt dus zodra of de binnen of de buitenschaal een aanslag bereikt.

Een langere bus voorkomt dus dat de binnenschalen worden samengeknepen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mad Wally schreef: ma 29 maart 2021, 19:15
Marke schreef: wo 24 maart 2021, 09:01



Dit klopt helemaal niet 😉

Een goed lagerpers drukt het gehele lager, dus binnen en buitenschaal gelijktijdig en stopt dus zodra of de binnen of de buitenschaal een aanslag bereikt.

Een langere bus voorkomt dus dat de binnenschalen worden samengeknepen.
Thnx, dus iedereen die wiellagers met een dopsleutel er in ramt kan dus direct zijn lagers naar zijn grootje helpen als de spacer wat te lang is.

Maar als de spacer TE kort is, sloop je de lagers dus bij het inspannen van het wiel, en als TS nu dus teveel afgedraaid heeft kan hij bij inspannen in het frame dus zijn lagers te ver op spanning zetten
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

wijmaar schreef: ma 29 maart 2021, 16:22 Inmiddels de nieuwe SKF lagers geplaatst met m'n Ali lagerpers (https://nl.aliexpress.com/item/40010984 ... hweb201603_) aanrader!
Beetje off topic, maar kun je met deze pers ook lagers in en uit je frame persen? Of moet je dan toch weer aparte ringetjes ed. hebben? Mijn spark loopt nu nog helemaal soepel, maar als het tujd is om te vervangen heb ik graag dan alles al in huis...
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

pimmedoris schreef: di 30 maart 2021, 23:14
wijmaar schreef: ma 29 maart 2021, 16:22 Inmiddels de nieuwe SKF lagers geplaatst met m'n Ali lagerpers (https://nl.aliexpress.com/item/40010984 ... hweb201603_) aanrader!
Beetje off topic, maar kun je met deze pers ook lagers in en uit je frame persen? Of moet je dan toch weer aparte ringetjes ed. hebben? Mijn spark loopt nu nog helemaal soepel, maar als het tujd is om te vervangen heb ik graag dan alles al in huis...
No problem! Lagers in je frame persen gaat met deze zeker lukken! Voor het verwijderen van de lagers uit m'n wielen heb ik een blinde lagertrekker gebruikt, moet denk ik ook met deze tool kunnen maar dan heb je nog wel iets nodig zoals onderstaand:

Afbeelding

Hier noemen ze het een female adapter cup.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Ik had voor de zekerheid ook nog een foto met omschrijving naar Hayes (o.a. Reynolds) gestuurd. Credit where credit is due; vandaag een mail met UPS tracking code voor de vervangende spacer die ze kosteloos hebben opgestuurd! :-q
Plaats reactie