Reynolds TR309 piepende / roestige / slecht lopende lager voorwiel (na 1 jaar?!)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Goedemiddag!

Gisteren viel mij op dat ik tijdens de rit af en toe een piep van mijn voorwiel hoorde komen. Vandaag eens wat nader bestudeerd:

https://youtube.com/shorts/LGmrefF0SQI

Zoals je kan horen af en toe een soort piepend geluid. Voor het opnemen van dit filmpje waren de remblokken verwijderd, om deze uit te sluiten.

Daarna de stofkap van het wiel verwijderd om het lager nader te onderzoeken. Lager zag er keurig uit, netjes in het vet en brandschoon. Het lager is echter amper in beweging te krijgen met m'n vinger en maakt daarbij een wat rommelend geluid. (Ik probeer nog een video toe te voegen, maar YouTube werkt niet mee).

Herkent iemand dit? Het gaat om een Reynolds TR309 voorwiel, ik ga er vanuit dat dit lager toch gewoon soepel hoort te draaien?

Edit:

Inmiddels toch ook eens de remschijf verwijderd en de andere kant geïnspecteerd. In eerste instantie leek ook daar alles in orde:

Afbeelding Afbeelding

Bij nadere inspectie van het lager blijkt deze echter helemaal vol met roest te zitten....

Afbeelding

Geen wonder dat het wiel piept / niet lekker loopt.

Ik was de fiets zo min mogelijk met stromend water / reinigingsmiddelen, neem bij voorkeur alleen de vork / Dropper / ketting af. Uiteraard wordt er nooit een hogedrukreiniger gebruikt, en als er met een open tuinslang wordt gespoeld dan ontzie ik de lagers.

Wat mij betreft volstrekt onacceptabel dat de lagers van een wielset van €1000+ er na een jaar heel normaal gebruik (geen enorme bagger tochten, geen strand oud) er zo uit zien. Daarnaast heel bijzonder dat de lagers droog en roestig lijken te zijn, terwijl er onder de stofkap keurig schoon vet zit.

Wat jullie?

Tx!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wat verteld de leverancier op jouw vragen ?,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Snelle Buffer schreef: zo 21 maart 2021, 14:01 Wat verteld de leverancier op jouw vragen ?,
Die kan ik op zondag nog niet bereiken, maar dat ga ik morgen zeker doen. Ik was alleen voor die tijd ook even benieuwd naar jullie mening, dat helpt vaak in het gesprek met de leverancier. Daarnaast ontdekte ik de roest pas in deel twee van de post, en vroeg ik mij in eerste instantie nog af of ik eventueel iets over het hoofd zag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De combinatie van schoon vet en roest is zeker merkwaardig te noemen.

Overigens niet zo'n n ramp.
Ik denk ook niet dat ik de wielen ter reparatie zou aanbieden.
Dat kost weken.
Een paar lagertjes heb je voor 5 euro (lagerkoning.nl of lagerboer.nl) en je kan ze in het voorwiel makkelijk zelf vervangen.

Wel zou ik meteen het achterwiel controleren.
En preventief dit vet er uit spoelen en watervast lagervet er in smeren.
(geldt ook voor het vet in de nieuwe lagers)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Had je de wielen geregistreerd bij Renoylds bij aanschaf ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 maart 2021, 14:12 De combinatie van schoon vet en roest is zeker merkwaardig te noemen.

Overigens niet zo'n n ramp.
Ik denk ook niet dat ik de wielen ter reparatie zou aanbieden.
Dat kost weken.
Een paar lagertjes heb je voor 5 euro (lagerkoning.nl of lagerboer.nl) en je kan ze in het voorwiel makkelijk zelf vervangen.

Wel zou ik meteen het achterwiel controleren.
En preventief dit vet er uit spoelen en watervast lagervet er in smeren.
(geldt ook voor het vet in de nieuwe lagers)
Dat plan had ik inmiddels ook opgevat, maar....

Afbeelding

Afbeelding

Hoe krijg ik hier de lagers uit? Ik ben gewend om één van beide er met de as uit te tikken, en vervolgens de ander. Hier is echter geen sprake van een as die ik daarvoor kan misbruiken. Iemand de gouden tip?

EDIT:

Vond net bij toeval dat de Reynolds naven blijkbaar gelijk zijn aan de Stan's neo. Hier dus de instructie gevonden:

https://youtu.be/lgcoallVEtE

Nu nog een "bearing puller" vinden. Iemand die iets dergelijks heeft liggen in Utrecht en omstreken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Filmpje wil hier niet laden, maar de meeste naven zijn zo gemaakt dat de binnenste bus iets opzij kan.
Genoeg om vanaf de andere kant een doorslag tegen het lager te zetten.
Dan de naaf heet maken met komend water en je tikt het lager er zo uit.
Andere kant is dan piece of cake omdat de bus er uit is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 maart 2021, 15:14 Filmpje wil hier niet laden, maar de meeste naven zijn zo gemaakt dat de binnenste bus iets opzij kan.
Genoeg om vanaf de andere kant een doorslag tegen het lager te zetten.
Dan de naaf heet maken met komend water en je tikt het lager er zo uit.
Andere kant is dan piece of cake omdat de bus er uit is.
Hier zitten beide lagers helaas strak tegen de spacer geklemd, kan ik met geen mogelijkheid tussen komen zonder de hele boel te slopen. Blijkbaar dus een blinde lagertrekker voor nodig, nu op wat motor fora mensen gevonden die er een keilbout in klemmen en er zo de lager uit tikken, dat lijkt ook nog wel een goede optie. Ik ga eens even puzzelen. Tx!
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Je hebt garantie op je wielen , gebruik dit dan ook.
Ik heb al 1x nieuw wiel en 2x nieuw lager gekregen van Reynolds.

Neem contact op met conimex.be. zij hebben mij recent nog prima geholpen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

worstkaas schreef: zo 21 maart 2021, 16:36 Je hebt garantie op je wielen , gebruik dit dan ook.
Ik heb al 1x nieuw wiel en 2x nieuw lager gekregen van Reynolds.

Neem contact op met conimex.be. zij hebben mij recent nog prima geholpen.
Tx voor je antwoord! An sich heb je helemaal gelijk, maar ik zit er niet zo op te wachten om de wielen dan een paar weken kwijt te zijn, en vervolgens met dezelfde kartonnen lagers weer terug te krijgen. Dan zet ik er liever voor €15 een setje SKF lagers in, waarvan ik weet dat ik er op kan vertrouwen. Inmiddels al een lagertrekker kunnen fixen, dus dan kan het ook op een veilige manier :).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2989
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou het seal er uit wippen, schoonmaken evt met ontvetter, daarna schoon vet er in en seal terug er in. Lager laten zitten. Zo te zien kan je zo bij het seal.

Werkje van 10-15 min.

Dan even testen en misschien is het probleem dan gewoon weg.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Crapton schreef: zo 21 maart 2021, 20:41 Ik zou het seal er uit wippen, schoonmaken evt met ontvetter, daarna schoon vet er in en seal terug er in. Lager laten zitten. Zo te zien kan je zo bij het seal.

Werkje van 10-15 min.

Dan even testen en misschien is het probleem dan gewoon weg.
Thanks, gedaan maar lagers zijn niet meer te redden. De ene liep na spoelen met isopropyl alcohol en invetten nog steeds niet, en bij de andere kwam er roestkleurige alcohol uit en hielp invetten ook niet echt... :-{
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier zitten beide lagers helaas strak tegen de spacer geklemd, kan ik met geen mogelijkheid tussen komen z
De bus zit altijd klem tussen de lagers, dat is de bedoeling. Anders duwt de snelspanner of steekas de lagers naar elkaar.
Maar je kan m uit het midden duwen. Dan past er gereedschap achter het lager.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 maart 2021, 21:50
Hier zitten beide lagers helaas strak tegen de spacer geklemd, kan ik met geen mogelijkheid tussen komen z
De bus zit altijd klem tussen de lagers, dat is de bedoeling. Anders duwt de snelspanner of steekas de lagers naar elkaar.
Maar je kan m uit het midden duwen. Dan past er gereedschap achter het lager.
Thanks voor de uitleg, had dit ook gezien op meerder filmpjes. In de meeste gevallen duwt men de spacer eenvoudig naar beneden, om vervolges de lager er wel uit te kunnen tikken. Ik krijg echt er de spacer niet naar beneden geduwd, niet met een vinger en ook niet met een plastic bandenlichter. Gezien het feit dat ik mn fully ook zelf wil onderhouden (en dus wel vaker lagers zal moeten vervangen) dit setje besteld:

Afbeelding

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... lsQAvD_BwE

Zal wel ff laten weten of het bevalt!
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 maart 2021, 21:50
Hier zitten beide lagers helaas strak tegen de spacer geklemd, kan ik met geen mogelijkheid tussen komen z
De bus zit altijd klem tussen de lagers, dat is de bedoeling. Anders duwt de snelspanner of steekas de lagers naar elkaar.
Maar je kan m uit het midden duwen. Dan past er gereedschap achter het lager.
Het wordt steeds gekker, ik heb de niet verroeste lager eruit gehaald en nu deze uit het wiel is loopt deze als een zonnetje.... Kan het zijn dat de spacer zo strak tussen de lagers geklemd zat dat de lagers daarom niet soepel liepen? Dit verklaart misschien ook waarom ik de spacer met geen mogelijkheid iets aan de kant gedrukt kreeg om de lagers te kunnen uitdrijven.

Net nog even wat nader geïnspecteerd, er lijkt aan één kant van de spacer een randje niet netjes afgewerkt waardoor hij net breder is dan de ruimte tussen de lagers:

Kant A:
Afbeelding

Kant B:
Afbeelding

Ik denk dat ik hem iets bij ga werken om te voorkomen dat de nieuwe lagers ook weer gaan klemmen. Goed plan?

Dikke tip, zo gratis en voor niets; mocht je ooit een blinde lagertrekker gebruiken, zorg dan dat je vel van je pink niet tussen de schuifhamer komt :P

Setje werkt wel perfect!

Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie