Tubeless buitenband repareren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: di 23 maart 2021, 12:42
Pas bij twijfel daarover plak ik een buitenbandband, gewoon met evt 2 grote ovale plakkers, waar ik dan een kruis van maak.

Because ..... You never know...

Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bolio schreef: di 23 maart 2021, 11:13
Mad Wally schreef: di 23 maart 2021, 11:09Ik heb van die park tool plakkers. Is dat een permanente oplossing of tijdelijk alleen om thuis te komen? Ik heb ze gelukkig nog nooit hoeven gebruiken.
In mijn zoektocht heb ik deze patches ook bekeken. Volgens Park Tool is het een emergency fix en moet de band zsm vervangen worden.
Probleem met een beschadiging van dit formaat is, dat het karkas beschadigd is. Dat is waar een buitenband zijn vormvastheid uithaalt; anders was het een binnenband met profiel, en je weet wat er met een binnenband gebeurt, als je daar flink lucht inpompt, zonder buitenband eromheen?

Een goede buitenbandplakker, zoals die van Rema, verschilt dan ook van een binnenbandplakker op dezelfde manier: er zit een versterkingslaag in, waardoor-ie vormvast is, in tegenstelling tot een binnenbandplakker, die juist met de binnenband mee vervormt. Door een voldoende grote plakker (minstens 1cm aan alle kanten rond de beschadiging) te nemen, hecht je voldoende aan de band, dat er geen noemenswaardig sterkteverlies ten opzichte van het oorspronkelijke karkas optreedt.

Zo‘n Park Tool plakker hecht niet voldoende aan de band om die sterkte te leveren. Vaak hechten ze zelfs helemaal niet, en ben je van de druk in de binnenband afhankelijk om hem op z‘n plek te houden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik weet dat PT tijdelijke plakkers heeft.
Soort pleisters.
Ik weet niet of ze ook die versterkte plakkers hebben die Alien beschrijft.
Uiteraard heb je die versterkte nodig, om de reden die hij ook al heeft uitgelegd.
In de automaterialenhandel kan je dus ook die versterkte plakkers kopen. En ook de blauwe solution.
Wel in wat grotere verpakkingen. Group buy ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Park Tool heeft deze:

Afbeelding

Voor de binnenband. Even schoonvegen, plakken verder rijden. Thuis eraf halen en écht plakken.

En deze:

Afbeelding

Voor de buitenband.
Vorsprung durch Pedantik.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik gebruik goede seconde secondelijm en een stukje binnenband nog nooit problemen mee gehad.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 maart 2021, 23:33 Ik weet dat PT tijdelijke plakkers heeft.
Soort pleisters.
Ik weet niet of ze ook die versterkte plakkers hebben die Alien beschrijft.
Uiteraard heb je die versterkte nodig, om de reden die hij ook al heeft uitgelegd.
In de automaterialenhandel kan je dus ook die versterkte plakkers kopen. En ook de blauwe solution.
Wel in wat grotere verpakkingen. Group buy ?
+1 voor de group buy :D

Mijn pakketje vanuit Bike-Discount met daarin ook het Rema kitje is eindelijk onderweg. Hopelijk morgen binnen en een poging doen de buitenband te plakken...

Wat is de beste optie om (niet mechanisch zoals met schuren) de binnenkant van de buitenband schoon te maken van sealant resten? Wasbenzine?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wasbenzine. Spotgoedkoop van Kruidvat, of peperduur van Rema:

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Nog even een update:

Vandaag heb ik het plaksetje binnengekregen en de band geplakt. Dit is prima gelukt op de in dit topic beschreven manier: band eraf, goed schoonmaken met wasbenzine, blauwe solutie erop, wachten, plakker erop, flink hameren en band er terug op.

De band lijkt ook lucht dicht, maar al bij 1,5 bar druk gaat de snee aan de buitenkant toch een beetje open staan. Ik denk dat het gewoon een te grote snee is om te plakken en neig erna om toch de buitenband maar te vervangen om geen risico te lopen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er niet lekker uit. :-{
Plakker te klein, band te ver beschadigd?
Zo is het iig niet goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 maart 2021, 00:22 Ziet er niet lekker uit. :-{
Plakker te klein, band te ver beschadigd?
Zo is het iig niet goed.
De plakker is 3cm, dus is 1cm groter aan beide zijdes van de snee. Geen idee of dat te klein is, maar het is de enige maat die ik heb en 1 cm uit steken leek me genoeg. Ik denk dat de snee te groot is en het karkas daardoor te erg is beschadigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tja, dit kan natuurlijk ook heel lang goed gaan, maar het ziet er wel kwetsbaar uit zo. Wat je zou kunnen doen is de band leeg laten lopen, een flink overdreven dot secondelijm van buitenaf in het gat (wordt vaker gebruikt voor tubeless reparatie), dan heel goed laten drogen en daarna nog eens oppompen.
Waar woke is, is vuur
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Door het karkas wordt de band in vorm gehouden. Er is beslist meer nodig dan 1 cm overlap om weer de oorspronkelijke sterkte terug te krijgen. Het beste zou zijn om van een oude buitenband een voldoende groot stuk uit te snijden en dan de rubberlaag zoveel mogelijk, maar zonder het karkas te beschadigen, te verwijderen.
Vervolgens plakken met een zeer sterke contactlijm, bijvoorbeeld die voor schoenzolen gebruikt wordt.
Voor je het weet gaat er veel tijd in zitten en als je ook nog ergens lijm moet kopen....
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Afgelopen weekend een paar dagen naar de Veluwe geweest en voor de zekerheid inderdaad een nieuwe band gehaald en erop gelegd, geeft toch meer gemoedsrust. Helaas niet veel gebiked daar door hagel en onweer :o maar de achterband is weer gefixed :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's ook geen scheur maar een gat ;-)

Ik zou ook een nieuwe band gekocht hebben. Voor de lokale bosrondjes zou ik het (met een grotere plakker) wel aandurven, maar ik zou niet het risico willen lopen tijdens een dagtocht in de Ardennen of op vakantie.
Het kan gewoon een keer voorkomen dat er iets kapot gaat, een band, een derailleur, je dropperpost of je sleutelbeen... :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Joslyn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:49
Mijn mountainbike: Focus Cypress 29er, Sram NX 1x12

Ik heb een gelijksoortig gat waar al 2x de reparatiestrip, baconstrip, tubeless plug (hoe noemen we zo'n plakkerig strookje nou?) uitgedrukt is tijden het fietsen. Misschien te weinig latex maar dat spoot er ook uit, hechte blijkbaar niet aan de plug en band. Ik zoek dus ook een manier om de buitenband te fixen. Welk Rema reparatiesetje gebruiken sommigen jullie daarvoor? Of is een stuk biba met secondelijn het proberen waard?

Nu ik hier toch ben, welk reparatiesetje gebruiken jullie voor onderweg, tubeless plug, Dynaplug of Stans Dart. Ik lees veel issues met die Dart, ik heb zelf moeite met het geweld van die plugstrips. Dynaplug lijkt mij het beste product maar wat gebeurd er met die goudkleurige puntjes als die in je band zit?
Plaats reactie