Voorvork verliest olie fox 34

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Jan Willem schreef: do 25 maart 2021, 10:17 Dat advies kun je prima opvolgen maar er is echt wel iets fout met die vork. Beschadigde seal of weet ik veel.
Tja, tegen beter weten in zul je dat advies inderdaad even op moeten volgen om verder te komen bij Canyon.

Vergelijk het met de helpdesk van je internetprovider:
"Zo, dan gaan we allereerst even de router herstarten, daarna resetten naar factory defaults" terwijl je dat zelf al lang gedaan had, nadat je de firmware al geupdate had, de logging geanalyseerd had, ect, ect.....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad.
Hoe dan ook, overduidelijk een garantiegevalletje en ik vermoed dat het allemaal wel OK komt.
Maar het gedoe er omheen is wel vervelend, waarschijnlijk kun je een paar weken niet fietsen omdat de vork bij Canyon ligt enz.
Ooit had ik een garantiegevalletje met een Fox vork; de bike had ik bij een LBS aangeschaft, de LBS gaf mij een tijdelijke vork in bruikleen zodat ik gewoon kon fietsen.
Als oplossing kreeg ik toen een nieuwe Fox.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Mijn ervaringen met Canyon service was ook niet al te best. Maar uiteindelijk komt het goed. Zoals hierboven de vergelijking gemaakt wordt met provider helpdesk. Herken ik wel. Maar uiteindelijk hebben ze bij mij de onderdelen vervangen en zelfs een (kleine) compensatie aangeboden voor het ongemak. Meer voor de niet soepele communicatie.

Verwacht wel dat ze dit netjes gaan oplossen uiteindelijk ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

XaviK schreef: wo 24 maart 2021, 14:47 Heb er al aardig wat km’s opzitten sinds november. Nooit eerder last van gehad.
Jan Willem schreef: do 25 maart 2021, 10:35 Hoe dan ook, overduidelijk een garantiegevalletje en ik vermoed dat het allemaal wel OK komt.
Als de fiets al flink gebruikt is, kan de vork gewoon aan een beurt toe zijn, dan lijkt me dat geen garantie. Als dit veroorzaakt wordt door een defect onderdeel is het inderdaad een discussie: was het al bij aanschaf of is het veroorzaakt door te laat uitgevoerd onderhoud.
XaviK schreef: do 25 maart 2021, 10:09 Na elke rit maak ik de fiets keurig schoon. Voorvork wordt netjes gedroogd. Alles tip top in orde...
Sinds november geen enkel drupje olie, maar sinds 2 weken komt er ‘opeens’ olie uit.
Dan lijkt deze veronderstelling niet op te gaan:
XaviK schreef: wo 24 maart 2021, 12:15 (antwoord Canyon) Het is gebruikelijk dat een voorvork een beetje olie verliest. Bij een nieuwe voorvork of als een voorvork voor servicebeurt is weg geweest is dat zeer normaal. Nu zien we dat je fiets van november is, het kan dus zijn dat je toen je de fiets ontving het zweten van de voorvork nooit is opgevallen.
Als je hiermee doorfietst inderdaad uitdrukkelijk Canyon melden dat je dit gaat doen op advies van hun. Als hij dan helemaal naar zin grootje gaat kun je aantonen dat je op advies van Canyon doorgefietst hebt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jan the Man schreef: do 25 maart 2021, 12:09
XaviK schreef: wo 24 maart 2021, 14:47 Heb er al aardig wat km’s opzitten sinds november. Nooit eerder last van gehad.
Jan Willem schreef: do 25 maart 2021, 10:35 Hoe dan ook, overduidelijk een garantiegevalletje en ik vermoed dat het allemaal wel OK komt.
Als de fiets al flink gebruikt is, kan de vork gewoon aan een beurt toe zijn, dan lijkt me dat geen garantie. Als dit veroorzaakt wordt door een defect onderdeel is het inderdaad een discussie: was het al bij aanschaf of is het veroorzaakt door te laat uitgevoerd onderhoud.
Je hebt gelijk, heb ik niet bij stilgestaan.
Ben dan wel benieuwd hoeveel km TS sinds de aankoop in november ongeveer gemaakt heeft.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan Willem schreef: do 25 maart 2021, 12:18 Ben dan wel benieuwd hoeveel km TS sinds de aankoop in november ongeveer gemaakt heeft.
Inderdaad, en Canyon lijkt nu te denken dat de vork nog ingereden moet worden, dus dat zo houden :wink: . Maar als TS zou ik schriftelijk bevestigd willen hebben dat hij door mag fietsen (wat hij blijkbaar heeft) anders krijgt hij straks te horen "Ja, maar daar had je nooooit mee door mogen fietsen, nu is de garantie vervallen."

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
XaviK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 20:03

Jan Willem schreef: do 25 maart 2021, 10:17 Dat advies kun je prima opvolgen maar er is echt wel iets fout met die vork. Beschadigde seal of weet ik veel.
Goed bijhouden met foto's 'voor-na' de rit en heel binnenkort weer contacten met Canyon.
Niet te lang wachten.
Begrijp ik. Dat is ook exact wat ik ga doen. Voor de rit en na de rit foto’s en die gaan direct richting hun mailbox :wink:

Overigens doe ik ongeveer 4 parcourtjes per maand. Wat zal dat zijn, 80 km per maand? Dus laten we zeggen 400 km gefietst sinds aanschaf.
Laatst gewijzigd door XaviK op do 25 maart 2021, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
XaviK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 20:03


Als je hiermee doorfietst inderdaad uitdrukkelijk Canyon melden dat je dit gaat doen op advies van hun. Als hij dan helemaal naar zin grootje gaat kun je aantonen dat je op advies van Canyon doorgefietst hebt.

Ciao
Jan
Dit heb ik ook naar ze gemaild. Ik fiets door de komende tijd, maar wil de bevestiging hebben dat, indien de vork stukgaat, er een nieuwe komt.

Nog geen reactie van ze gehad natuurlijk...

Ik moet ook zeggen dat ik enigszins teleurgesteld ben in hun klantenservice (zeker qua communicatie). Ik had er meer van verwacht.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ze schijnen het nogal druk te hebben. Bellen werkte bij mij het snelste :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

XaviK schreef: do 25 maart 2021, 17:28
Jan Willem schreef: do 25 maart 2021, 10:17 Dat advies kun je prima opvolgen maar er is echt wel iets fout met die vork. Beschadigde seal of weet ik veel.
Goed bijhouden met foto's 'voor-na' de rit en heel binnenkort weer contacten met Canyon.
Niet te lang wachten.
Begrijp ik. Dat is ook exact wat ik ga doen. Voor de rit en na de rit foto’s en die gaan direct richting hun mailbox :wink:

Overigens doe ik ongeveer 4 parcourtjes per maand. Wat zal dat zijn, 80 km per maand? Dus laten we zeggen 400 km gefietst sinds aanschaf.
De termijn voor een vorkservice wordt meestal in rij-uren aangegeven, en wordt uiteraard ook door de omstandigheden beïnvloed. Veel modder of juist alleen in zonnig weer over glad asfalt gereden, dat soort dingen ;-)

Het lijkt er wel op dat jouw vork aan wat werk toe is, hij is natter dan normaal zou zijn bij een nieuwe of recent onderhouden vork. In dat geval is het ook raadzaam dat vrij snel te doen, voordat de schade groter wordt dan alleen een nieuwe seal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Zolang er aan de linkerzijde (= luchtzijde, bij deze fox zit de demper toch ook aan de rechterkant, ik ken deze vork niet) nog olie uit komt is hij in ieder geval nog goed gesmeerd :)

Als hij niet meer zweet is hij of dicht, of de olie is op en eerlijk gezegd is dat gevaarlijker. Dan is het nog verstandiger om hem meteen te servicen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

400km is absurd snel voor een servicebeurt!

Als die vork nu al aandacht nodig heeft, is er echt wel iets mis dat volstrekt niks met regulier onderhoud te maken heeft.
Dat kan iets simpels zijn, gerafelde seals of zoiets, maar als alles OK is en je fietst in de winter door dan moet 1500-2000km heel makkelijk kunnen voordat je een servicebeurtje geeft.
En mooiweer fietsers zoals ik halen makkelijk 2500-3000km.
Onder servicebeurtje versta ik het vervangen van de seals met foamringen, o-ringetjes / afdichtingen en het verversen van vorkolie.

Over tussentijds klein onderhoud zijn hier diverse topics te vinden, bijvoorbeeld deze.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De hoogste authoriteit op het gebied van Fox is natuurlijk Fox zelf.
Neem eens contact met hen op.
Plaatjes en het verhaal dat het na het inrijden goed was, maar nu ineens begint te lekken. En stuur de reactie van Canyon mee.
Evt door Google translate halen als je engels niet goed genoeg is.
En dan met dat antwoord Canyon om de oren slaan.
Als dit spontaan is begonnen na een aantal maanden fietsen is er iets niet in orde.
Blijkbaar wil Canyon dat niet snappen.
Maar ja, het is in dit opzicht natuurlijk ook maar een fietsenfabriek die toevallig Fox vorken inbouwd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
XaviK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 20:03

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 maart 2021, 14:51 De hoogste authoriteit op het gebied van Fox is natuurlijk Fox zelf.
Neem eens contact met hen op.
Plaatjes en het verhaal dat het na het inrijden goed was, maar nu ineens begint te lekken. En stuur de reactie van Canyon mee.
Evt door Google translate halen als je engels niet goed genoeg is.
En dan met dat antwoord Canyon om de oren slaan.
Als dit spontaan is begonnen na een aantal maanden fietsen is er iets niet in orde.
Blijkbaar wil Canyon dat niet snappen.
Maar ja, het is in dit opzicht natuurlijk ook maar een fietsenfabriek die toevallig Fox vorken inbouwd.
Haha, heb eergister al mailtje naar Fox gestuurd inderdaad m. Hier hun reactie:

Hi Vincent-
It looks like you may have had a seal failure. Please contact your local distributor for service: https://www.ridefox.com/contact.php?c=worldwide


Tsja, deze mail gaat dus rechtstreeks naar Canyon zoals je zal begrijpen. Lijkt mij niet dat dit nu al het geval moet zijn.
Eens kijken hoe canyon hier op reageert....
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

dat er wel compressie is heeft niks te maken met lekkage bij de vorkpoten. de luchtkamer zit in de stanctions _bovenste poot_ en is luchtdicht afgesloten naar de onderpoot (waar je olie zit)
Plaats reactie