De juiste tools / gereedschappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

MarkMeisner schreef: do 25 maart 2021, 10:02 Shit, dit topic gaat me heel veel geld kosten :winkie: Ik ben gek op goed gereedschap
:D Herkenbaar!
Komt regelmatig voor dat ik iets specifieks zoek, op een website van een gereedschapshandel zit, en vervolgens weer 's iets heel anders zie waarvan ik niet eens wist dat ik het nodig had maar wat blijkbaar vanaf dat moment ineens onmisbaar blijkt te zijn. :roll:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Een werkplaats standaard!
Of je nou je derailleur af wilt stellen, je voorvork een beurt wilt geven, of gewoon je fiets wassen, mét is zoveel fijner

Kies er wel eentje met een fijne klem, dat scheelt wat gedoe
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor niet fiets-specifiek gereedschap zoals inbussleutels kun je beter naar gereedschapsmerken kijken dan naar fiets-gereedschapsmerken. Je zult zien dat kwalitatief hoogwaardig gereedschap niet goedkoop is... ;-)
Maar zoals gezegd heb je er wel plezier van. Het gaat niet alleen langer mee dan goedkoop spul, het is ook nauwkeuriger gemaakt waardoor je minder snel de kop van een of ander inbusboutje kapot draait voordat de bout eruit is.

In fietsspecifieke spullen heb je ook kwaliteitsverschil, Parktool is bijvoorbeeld een van de betere merken wat dat betreft. Maar het hangt ervan af of het de moeite loont iets meer uit te geven, of dat je ook met een eenvoudige tool uitkomt. Een cassettesleutel bijvoorbeeld is al snel goed naar mijn idee.

Over bandenlichters: geen metalen! Veel velgen zijn te kwetsbaar om er op die manier grote krachten op uit te oefenen. Bovendien zou het niet nodig moeten zijn, al komt het heel soms voor dat er een band/velgcombinatie is die amper te doen is. Maar als het niet lukt met kunststof bandenlichters, een plas zeepsop en de juiste techniek kun je beter concluderen dat je een andere band moet kopen dan er met die lange metalen bandenlichters op los gaan... een velg kost meestal meer geld dan een band ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ah mooi topic en laat ik hier nou net ook mee bezig zijn. Heb door de jaren heen heel wat gereedschap verzameld. Van wat duurder tot heel goedkoop, waarbij ik al menig maal gered ben door m'n etui met kleine schroevendraaiers en tangen voor 5 euro uit de zooibak van een grote bouwmarkt.

Waar ik me de laatste tijd wel aan irriteer is dat ik vaak net niet dat ene gereedschap snel kan vinden omdat ik niet één bak/plek heb waar ik het overzichtelijk kan bewaren/bewaar. Dat de kinderen vervolgens er mee aan de haal gaan en ergens laten liggen helpt dan ook niet :wink: Was dus in de markt voor een mooie - eventueel gevulde - gereedschapswagen. Ben laatst bij HBM geweest om me even te oriënteren, maar werd verdrietig van die goedkope wagens die voor een relatieve hoofdprijs verkocht worden. Pisbakken staal en niet stabiel. Vaak gevuld met gereedschap wat ik voor een groot deel hopelijk nooit nodig heb. De wat meer degelijke wagens en dito gereedschap liggen echt boven mijn grens wat ik eigenlijk wil investeren. Een gebruikte lege kopen en vullen met m'n eigen gereedschap staat nu op de lijst.

Vorig jaar al een mooie standaard van Feedback aangeschaft. Wat een verschil met die goedkope van Trivio die ik daarvoor had. Kost iets meer, maar kost me ook minder ergernis :wink:

Hoef echt geen professioneel spul, maar wel degelijke kwaliteit. Ik lees dus even mee en ben benieuwd naar de tips.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Parktool wordt vaak genoemd als het gaat om specifiek bikegerelateerde gereedschap, maar hoe zit dat met Pedros?
Is dat wat?

Niet dat ik in de markt ben voor nieuw gereedschap, maar vroeg het me gewoon af.

Zo'n Masterkit in een gele koffer staat best cool om uit je kofferbak te toveren op de parkeerplaats
Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

marcski schreef: do 25 maart 2021, 11:10 Een werkplaats standaard!
Of je nou je derailleur af wilt stellen, je voorvork een beurt wilt geven, of gewoon je fiets wassen, mét is zoveel fijner

Kies er wel eentje met een fijne klem, dat scheelt wat gedoe
Ik hang mijn fiets liever op met spanriemen een de balken in de garage. Dan kun je er omheen lopen en je kunt hem zo hoog of laag hangen als je wil. Is ook een stuk sterker. Beetje als bij de FM maar dan niet pneumatisch.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn voorkeur gaat toch naar een standaard uit, die kan makkelijk iets verplaatst worden als het nodig is en die kan ik ook mee naar buiten nemen (ik sleutel graag buiten als het lekker weer is). Bovendien hangt de fiets wat stabieler, toch in elk geval als je een goede hebt.

@Meegs, Pedro's zal ook best een aardige kwaliteit leveren vermoed ik.
Dus als je liever met gele dan met blauwe spullen uitpakt op de parking... ;-)

Ik ben zelf niet zo van complete sets kopen. Vaak heb je niet alles nodig, zitten er inbussleutels bij terwijl je daar liever ècht iets goeds voor hebt en ontbreekt er juist iets wat je voor je eigen fiets wel nodig hebt.
Maar als je nog moet beginnen kan het een manier zijn om goedkoper te starten dan wanneer je alles los koopt.

Inmiddels heb ik het meeste spul wel in huis om een fiets te kunnen opbouwen en onderhouden. In mijn "sleutelgeschiedenis" zijn wel een paar belangrijke momenten geweest... :D
1- Na vele jaren aangerommeld te hebben met het frame op de grond leggen of aan wiebelige haakjes te hangen kocht ik een workstand (meteen een goede, een Feedback). Meteen spijt dat ik dat niet vijftien jaar eerder gedaan had!
2- Na even zovele jaren kabels met een gewoon kniptangetje te hebben mishandeld kocht ik een specifieke kabeltang (Shimano). Idem!
3- Deze moet nog getest worden, maar ik verwacht er veel van: een tooltje om inserts in remleidingen te persen :D
Tot nu toe was het behelpen met die gele Shimano klemmetjes in de bankschroef en dan met een klein hamertje de insert erin tikken. Werkt wel, alleen zitten de remmen vaak al aan de fiets en was het soms amper te doen om die dicht genoeg bij de bankschroef te krijgen... (in een kleine overvolle schuur).

Ik zou best wat vaker een fiets willen opbouwen, maar het budget staat me helaas niet toe elke maand een nieuwe te kopen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 25 maart 2021, 16:34 Mijn voorkeur gaat toch naar een standaard uit, die kan makkelijk iets verplaatst worden als het nodig is en die kan ik ook mee naar buiten nemen (ik sleutel graag buiten als het lekker weer is). Bovendien hangt de fiets wat stabieler, toch in elk geval als je een goede hebt.
Als het mooi weer wordt dan hang ik de spanriemen of aan de overkapping voor de garage of de pergola in de achtertuin. En wat stabiliteit betref, ik kan zelf ook aan die riemen hangen dus kan ik ook maximaal kracht zetten als het nodig is. Alleen kan de fiets een beetje zwaaien, maar dat 10x liever dan een montage standaard want zelfs een goede is een heel stuk minder stabiel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Goed gereedschap in de schuur kan ook het gevolg zijn van een verleden met een verhaal.
Ik heb een LaRo 110 gereden. Dus.
Daaruit volgt vanzelfsprekend dat bij mij in de schuur alle denkbaar gereedschap te vinden is wat mogelijk is tussen mokertje-breekijzertje en een Kemppi lastrolley.
Gebruik van matig gereedschap werd meedogenloos afgestraft.

Ben alleen nog aan het sparen voor een goeie wielbok :winkie:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

MarkMeisner schreef: do 25 maart 2021, 10:02 Shit, dit topic gaat me heel veel geld kosten :winkie: Ik ben gek op goed gereedschap en probeer elke maand/aantal maanden het huidige 'gare' gereedschap uit te breiden met handige tools. Woon nu sinds een jaar in een huis met een deftige garage, drie keer de indeling veranderd maar nog steeds niet helemaal naar mijn zin.
void schreef: wo 24 maart 2021, 21:42 Kijk op Instagram #toolboxwars voor inspiratie.
Dit helpt ook niet echt mee :lol: Dat is inderdaad en hele goede inspiratiebron!
Haha same here, vooral dat Instagram channel is niet best inderdaad. Daar komen te veel mooie dingen voorbij. Ik heb nu ook Pedros aan het lijstje toegevoegd. Uiteindelijk ook dit topic nog gevonden viewtopic.php?f=9&t=50901

Ik heb ooit zo'n startkit van Trivio gekregen, zitten wel een paar handige dingen in, maar die sleutels en bandenlichters zijn echt waardeloos. Maar inderdaad kermit, beter koop je elke keer iets wat je echt nodig hebt en dan meteen goed.

De achteras zat trouwens zo vast dat de fietsenmaker het in eerste instantie ook niet los kreeg. Had op 11nm vast moeten zitten, maar helaas kapot gedraaid. Hij heeft em vervangen door een nieuwe.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ Kermit: Ben ook erg blij met mijn Feedback standaard. Heb ook geen garage (en als ik die wel zou hebben, zou daar een klassieke Mini in staan, en geen takels voor een mtb) en werk dan meestal buiten aan de fietsen.

Mijn geluk is dat die Pedros sets bijna allemaal zijn uitverkocht, en ik in de loop van de tijd genoeg spullen bij elkaar heb verzameld om normaal te kunnen klussen.

Misschien kun je je diensten aanbieden, Kermit, aan forummembers die losse frames en spullen kopen en geen tijd hebben om het in elkaar te knutselen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meegs schreef: do 25 maart 2021, 17:18 Misschien kun je je diensten aanbieden, Kermit, aan forummembers die losse frames en spullen kopen en geen tijd hebben om het in elkaar te knutselen.
Vragen staat vrij... ;-)

Dan moet ik alleen nog investeren in spul om netjes pressfit brackets te kunnen monteren, tot nu toe heb ik die onzinconstructie namelijk kunnen vermijden op mijn eigen fietsen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

balboa schreef: do 25 maart 2021, 11:21 Was dus in de markt voor een mooie - eventueel gevulde - gereedschapswagen. Ben laatst bij HBM geweest om me even te oriënteren, maar werd verdrietig van die goedkope wagens die voor een relatieve hoofdprijs verkocht worden. Pisbakken staal en niet stabiel. Vaak gevuld met gereedschap wat ik voor een groot deel hopelijk nooit nodig heb. De wat meer degelijke wagens en dito gereedschap liggen echt boven mijn grens wat ik eigenlijk wil investeren. Een gebruikte lege kopen en vullen met m'n eigen gereedschap staat nu op de lijst.

Hoef echt geen professioneel spul, maar wel degelijke kwaliteit. Ik lees dus even mee en ben benieuwd naar de tips.
Je kunt ook eens op veilingen kijken, een collega van me heeft daar al twee mooie gevulde gereedschapwagens van gedore voor maar 100 euro op de kop weten te tikken :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

balboa schreef: do 25 maart 2021, 11:21 Ah mooi topic en laat ik hier nou net ook mee bezig zijn. Heb door de jaren heen heel wat gereedschap verzameld. Van wat duurder tot heel goedkoop, waarbij ik al menig maal gered ben door m'n etui met kleine schroevendraaiers en tangen voor 5 euro uit de zooibak van een grote bouwmarkt.

Waar ik me de laatste tijd wel aan irriteer is dat ik vaak net niet dat ene gereedschap snel kan vinden omdat ik niet één bak/plek heb waar ik het overzichtelijk kan bewaren/bewaar. Dat de kinderen vervolgens er mee aan de haal gaan en ergens laten liggen helpt dan ook niet :wink: Was dus in de markt voor een mooie - eventueel gevulde - gereedschapswagen. Ben laatst bij HBM geweest om me even te oriënteren, maar werd verdrietig van die goedkope wagens die voor een relatieve hoofdprijs verkocht worden. Pisbakken staal en niet stabiel. Vaak gevuld met gereedschap wat ik voor een groot deel hopelijk nooit nodig heb. De wat meer degelijke wagens en dito gereedschap liggen echt boven mijn grens wat ik eigenlijk wil investeren. Een gebruikte lege kopen en vullen met m'n eigen gereedschap staat nu op de lijst.

Vorig jaar al een mooie standaard van Feedback aangeschaft. Wat een verschil met die goedkope van Trivio die ik daarvoor had. Kost iets meer, maar kost me ook minder ergernis :wink:

Hoef echt geen professioneel spul, maar wel degelijke kwaliteit. Ik lees dus even mee en ben benieuwd naar de tips.

Ik heb in mijn garage naast de werkbank 2 ladenkasten voor kantoorgebruik staan, die had ik nog over. Wielen eronder uit en op elkaar gebout. Kun je veel in kwijt en lades zijn wat dieper dan in een gereedschapswagen. Zodoende pasen er ook zagen en vuisthamer, pijpensnijders enz in. Kun je gaandeweg je gereedschap uitbreiden met kwalitatief goed gereedschap. Van die sets met voorgevormde inlegborden zijn mooi, maar als je dan op termijn delen wilt vervangen dan passen ze weer niet in de voorgevormde vakjes........
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon alles van Abbey bike tools kopen.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie