De juiste tools / gereedschappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Ha dit topic gaat me nog meer geld kosten. Maar wat een goede tips zitten erbij, top!
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Makkelijk schreef: do 25 maart 2021, 21:17 Gewoon alles van Abbey bike tools kopen.
Als je van glimmers houdt zeker doen. Maar een 7005 alu bottombracket tool met een 3/8'aansluitvierkant. Hoe lang gaat dat goed als je bij de cups komt die wat vaster zitten? Ik heb er liever een van staal met een 1/2" aansluitvierkant.

Of hun game changing crombie tool? Wie heeft er campa en Shimano/Sram? En de SL versie die wel 125 gram lichter is? Liever een icetoolzdop met een 1/2" vierkantje, past een wringijzer op én een momentsleutel.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Makkelijk schreef: do 25 maart 2021, 21:17 Gewoon alles van Abbey bike tools kopen.
Poeh.... flinke prijzen voor een hoop blingbling.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gisteren nog even mn PB inbusjes gebruikt.
30 jaar oud, en nog steeds 100% :-q

Verder een allegaartje van Gedore Stahlwille, Belzer, Knipex, Sandvik, en weer PB, Var BBB en Lifu.

Onderweg een CB M19.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

zeroground schreef: do 25 maart 2021, 21:51 Als je van glimmers houdt zeker doen. Maar een 7005 alu bottombracket tool met een 3/8'aansluitvierkant. Hoe lang gaat dat goed als je bij de cups komt die wat vaster zitten? Ik heb er liever een van staal met een 1/2" aansluitvierkant.

Of hun game changing crombie tool? Wie heeft er campa en Shimano/Sram? En de SL versie die wel 125 gram lichter is? Liever een icetoolzdop met een 1/2" vierkantje, past een wringijzer op én een momentsleutel.
Dat kan allemaal zo zijn, maar als je tools british racing green zijn, dan zijn ze per definitie beter dan alle welke andere tool dan ook.

Maar ik koop liever Birzman. Goed en goed geprijsd.
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Toen ik nog aan Land Rovers sleutelde was is fan van TengTools. Eigenlijk nog steeds, de kleine ratel gebruik ik nog vaak genoeg icm inbus- en Torxbitjes. De doppenset is in Engelse maten, dat is dan wel weer jammer;).

Voor de rest echt van alles. M’n Lidl inbussleutels houden het ook al jaren uit en van doldraaien vooralsnog geen sprake. M’n Parktool werkstandaard is wel pure luxe!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: do 25 maart 2021, 16:34
3- Deze moet nog getest worden, maar ik verwacht er veel van: een tooltje om inserts in remleidingen te persen :D
Wie Wat Waar?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Via eBay voor een paar euro te vinden. Via Ali waarschijnlijk nog goedkoper maar dat mijd ik:
Afbeelding

Er zit een mesje in om de leiding in te korten, en een klem + pin om de insert in de leiding te duwen.
Zoals gezegd nog niet uitgeprobeerd, dus hoog tijd voor weer een nieuw project of op z'n minst een nieuwe remset :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vanzelfsprekend, maar goed om het nog eens te herhalen;
Je mag pas met een nieuw project starten wanneer je eerst gereedschap en tooltjes hebt aangeschaft met een totaalwaarde die minimaal gelijk is aan de kosten van het project :D
Ook wanneer je 'slechts' één of twee projecten per jaar hebt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: vr 26 maart 2021, 09:51 Via eBay voor een paar euro te vinden. Via Ali waarschijnlijk nog goedkoper maar dat mijd ik:
Afbeelding

Er zit een mesje in om de leiding in te korten, en een klem + pin om de insert in de leiding te duwen.
Zoals gezegd nog niet uitgeprobeerd, dus hoog tijd voor weer een nieuw project of op z'n minst een nieuwe remset :D
Maar - dat is toch zo’n beetje het makkelijkst van alles, die insert...? Hoewel, het vasthouden van die twee blokjes, vereist soms een hand of zes... :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb meerdere keren staan klooien omdat ik mijn fiets niet in de buurt van de bankschroef kon krijgen. Dan probeerde ik hard genoeg te knijpen met een waterpomptang om de leiding in die gele blokjes te klemmen en tegelijkertijd met de andere hand en een hamertje de insert erin te tikken. Irritant was het! :wink:
Ik zag deze dingen voorbij komen toen ik op eBay op zoek was naar wielbouw-tools en voor die paar euro heb ik er maar een mee laten komen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Ik heb een paar weken geleden een end-cap puller gekocht. Wist uberhaupt niet dat end-caps zo vast konden zitten, laat staan dat er een puller voor bestaat. Van mijn DT-Swiss setje kon je de end-caps met de hand met een ferme ruk eraf trekken. Bij mijn Bontrager wielen is dat echt kansloos die zitten wel zo muurvast :-{ Zelfs met de end-cap genie moest er flink trekgeweld aan te pas komen om de end-cap los te krijgen.

Wat ik ook eerder had moeten aanschaffen is een cassette tang. Voordat ik 12 speed reed altijd een ouderwetse zweep gebruikt, maar recent overgestapt op een tang, dat werkt toch wel wat fijner.

En uiteraard een +1 voor de Feedback standaard, zou niet weten hoe ik zonder zou moeten sleutelen. En over de stabiliteit: voor het ontluchten van de achterrem een 15kg trailbike rechtop omhoog laten wijzen zodat de leiding mooi omhoog loopt is geen enkel probleem.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Jan Willem schreef: vr 26 maart 2021, 10:02 Vanzelfsprekend, maar goed om het nog eens te herhalen;
Je mag pas met een nieuw project starten wanneer je eerst gereedschap en tooltjes hebt aangeschaft met een totaalwaarde die minimaal gelijk is aan de kosten van het project :D
Ook wanneer je 'slechts' één of twee projecten per jaar hebt.
Soort Wet van Murphy voor gereedschap inderdaad
Plaats reactie