Welke rem klauw ophang adapters heb ik nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Update
Mocht je sram remmen hebben, en hier via google uitkomen, zie pagina 4,5,6 op https://www.sram.com/globalassets/docum ... -rev-j.pdf

Hey hallo,

Ik ben weer een aantal stappen verder in mijn avontuur van het opbouwen van mijn eerste mtb.

Hierbij mijn eerste domme/potentieel kostbare fout; ik had niet gerealiseerd dat er standaarden zouden zijn in het ophangsysteem van remklauwen. :-q
Foto's staan onderaan

Onderdelen
Voor:
200mm SRAM Centerline Rounded (aanbevolen voor mijn remmenset)
Fork: Scheibenbremsaufnahme: PM (7") 180mm, max. Ø Bremsscheibe: 220mm

Achter
180mm SRAM Centerline Rounded (aanbevolen voor mijn remmenset)
Frame: 160mm Post Mount

Remmenset
SRAM G2 RSC v+h Set Scheibenbremse Modell 2021
Ophangsysteem: Direct mount DIR


Vraag 1
Klopt het dat het vermelde Direct Mount (remmenset) een vorm van Post Mount (frame) is? Bron: pagina 4 op
https://www.sram.com/globalassets/docum ... -rev-j.pdf

Vraag 2
Moet ik de volgende adapters hebben? En heb ik dan alles om mijn remmen te kunnen ophangen/bevestigen?

Voor
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... be-p63815/
En dan uitvoering PM 7" auf PM?

Achter
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... be-p63814/
En dan uitvoering PM 6" auf PM?
Redenatie: 160mm post mount (frame) is omgerekend 6.3" ~ 6"


-----

Additionele links naar onderdelen mocht ik belangrijke info missen
Frame: https://eu.stifmtb.com/collections/stif ... atch-frame
Fork: https://www.bike24.de/p1374393.html
Remmen: https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... 21-p80428/

Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door lllmartinlll op za 27 maart 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een PM6 mount betekent dat als je daar een postmount remklauw op schroeft hij past voor een 160mm schijf.
Een PM7 mount is direct passend voor een 180mm schijf.

Aangezien jij zowel voor als achter 20mm grotere schijven hebt moet je voor en achter een PM -> PM +20mm adapter hebben.
Volgens mij heb je de juiste gevonden met je linkjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

kermit schreef: vr 26 maart 2021, 12:55 Een PM6 mount betekent dat als je daar een postmount remklauw op schroeft hij past voor een 160mm schijf.
Een PM7 mount is direct passend voor een 180mm schijf.

Aangezien jij zowel voor als achter 20mm grotere schijven hebt moet je voor en achter een PM -> PM +20mm adapter hebben.
Volgens mij heb je de juiste gevonden met je linkjes.
Aaah die maten (P6/160mm) op de frame/fork duiden op de beoogde remschijf grootte, en de remklauw hoeft er bij een grotere afstand enkel verder vanaf te liggen. Ik dacht dat die 160mm mss de afstand tussen de schroefgaten op de mount waren. Okay dat valt mee.

Dus als ik op die website bestel:

Voor
Adapter voor 200mm schijven, P7 -> PM

Achter
Adapter voor 180mm schijven, P6 -> PM

Dan is dat 1) correct, en 2) krijg ik in praktijk 2 dezelfde pakketjes opgestuurd, namelijk een bracket van 20mm dik met wat schroefjes?
Mijn frame is standaard P6 (160mm), en met die adapter ga ik naar P7 (dus 180mm remschijf)
Mijn fork is standaard P7 (180mm), en met die adapter ga ik naar P8 (200mm)

(Zowel voor mijn begrip als een potentiele toekomstige persoon die via google hieruit komt)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij wel inderdaad ;-)

Ik heb zelf ook eens even raar opgekeken toen ik van een Rockshox naar een DVO vork wisselde en dacht mijn rem gewoon te kunnen overzetten. Bleek dat die RS al met PM7 werkte en de DVO nog een PM6 aansluiting had :D

Even terzijde, ik vind eigenlijk dat elke vork die voor trail of meer bedoeld is minstens een PM7 moet hebben. Een 160mm schijfje voor is wat mij betreft uit de tijd en alleen nog zinvol voor afgetrainde wedstrijdrijders op ultralichte fietsjes. Op een vork met 160mm veerweg of meer zou ik al naar een PM8 gaan. Die 200mm schijf weegt niks meer dan een 180mm met adapter, en die kun je dan weglaten. Win-win lijkt mij.
En achter mag er van mij ook een PM7 aansluiting op elk frame met 120mm veerweg of meer :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: vr 26 maart 2021, 15:56 Volgens mij wel inderdaad ;-)

Ik heb zelf ook eens even raar opgekeken toen ik van een Rockshox naar een DVO vork wisselde en dacht mijn rem gewoon te kunnen overzetten. Bleek dat die RS al met PM7 werkte en de DVO nog een PM6 aansluiting had :D

Even terzijde, ik vind eigenlijk dat elke vork die voor trail of meer bedoeld is minstens een PM7 moet hebben. Een 160mm schijfje voor is wat mij betreft uit de tijd en alleen nog zinvol voor afgetrainde wedstrijdrijders op ultralichte fietsjes. Op een vork met 160mm veerweg of meer zou ik al naar een PM8 gaan. Die 200mm schijf weegt niks meer dan een 180mm met adapter, en die kun je dan weglaten. Win-win lijkt mij.
En achter mag er van mij ook een PM7 aansluiting op elk frame met 120mm veerweg of meer :)
Exact hetzelfde, toen ik op mijn Pike een 203mm schijf wilde installeren, die ik ook op mijn vier jaar oudere Yari heb. Had dezelfde adapter besteld. Fout!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vind een PM6 op de vork / frame eigenlijk ideaal voor 203mm rotors...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarom dan? Ik heb geen voorkeur voor het een of het ander maar misschien moet ik dat wel hebben :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Direct mount DIR associeer ik met road en gravel remmen. Die gaan never passen op een MTB met Postmount montage.
Laatst gewijzigd door zonoskar op vr 26 maart 2021, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kapitein Iglo schreef: vr 26 maart 2021, 16:32Waarom dan? Ik heb geen voorkeur voor het een of het ander maar misschien moet ik dat wel hebben :D
1. Geen lange bouten met kommetjes om de hoek te corrigeren.
2. De bouten die je het vaakst los en vast doet zitten in een adapter van een paar EUR niet in het frame.
3. Geen gekke hoek die doorgaans voor een gekke routing zorgt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Op m’n Shimano remmen heb ik die kommetjes nog niet nodig gehad. En op m’n stalen frame heb ik sowieso de bouten van de remklauw in de adapter. En die blijft aan het frame. Gekke hoeken gaan goed met de banjobout... ik kom overal denk ik net goed weg.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een Shimano adapter waar een en dezelfde bout door de remklauw en de adapter gaat heb je die hol/bol ringetjes wel nodig onder de kop van de bout. Anders staat die bout onder buigspanning.

Als ze een vork met mount voor 203mm schijf maken kunnen ze die gaten natuurlijk zo boren dat je die dingen niet meer nodig zou hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

zonoskar schreef: vr 26 maart 2021, 17:00 Direct mount DIR associeer ik met road en gravel remmen. Die gaan never passen op een MTB met Postmount montage.

Hm ik schrok even maar denk echt dat dat terminologie verschil is; en wellicht sram terminologie v.s. shimano terminilogie?

De remmen (met DIR bij de specs) staan op de site van sram wel direct onder MTB https://www.sram.com/en/service/models/db-g2-rsc-a2

Daarbij, op pagina 4 schalen ze DIR onder post mount https://www.sram.com/globalassets/docum ... -rev-j.pdf

Quote van die pagina: "SRAM brakes are Post Mount."

Conclusie:

Ik denk dat alles gewoon Post Mount is bij SRAM en dat ze uitgaan van brackets/spacers om dezelfde remklauwen op verschillende ophangingen te monteren.
Als je frame/fork DIR is, dan kun je ze er direct opschroeven, en vandaar (denk ik) dat ze DIR bij de specs van de remmen zetten.

In andere gevallen zul je Flat mount tabs, een Post bracket, Post spacers of een IS bracket nodig hebben, afhankelijk van je fork/frame. In sommige gevallen (zoals die van mij) is zowel een Spacer als Post bracket mogelijk. Ik had blijkbaar 2x5 euro kunnen besparen door de spacers te kopen ipv de brackets.

Pagina 6 op dat document legt uit wat je nodig zou hebben (mocht iemand hier via google later uitkomen)
Plaats reactie