Tik in fiets

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Beste lezers.

Mijn recent gekochte scott scale heeft (weer) een tik tijdens het fietsen. Mijn vorige Bulls Copperhead 3 had dit probleem ook. Weet iemand wat dit kan zijn? Het is uitermate storend om hiermee te fietsen en na langere tijd veranderd het enkele tik bij een omwenteling in meerdere. Ik heb er een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=q_nCtA1EMpk
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

easyhigh schreef: vr 26 maart 2021, 19:15 Beste lezers.

Mijn recent gekochte scott scale heeft (weer) een tik tijdens het fietsen. Mijn vorige Bulls Copperhead 3 had dit probleem ook. Weet iemand wat dit kan zijn? Het is uitermate storend om hiermee te fietsen en na langere tijd veranderd het enkele tik bij een omwenteling in meerdere. Ik heb er een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=q_nCtA1EMpk
Ik hoor alleen maar wind in je filmpje.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Welke tik????
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zijn niet je schoenplaatjes die los zitten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Lars TB schreef: vr 26 maart 2021, 21:08 Het zijn niet je schoenplaatjes die los zitten?
nmolenbeek schreef: vr 26 maart 2021, 19:57 Welke tik????
Klitse schreef: vr 26 maart 2021, 19:40
easyhigh schreef: vr 26 maart 2021, 19:15 Beste lezers.

Mijn recent gekochte scott scale heeft (weer) een tik tijdens het fietsen. Mijn vorige Bulls Copperhead 3 had dit probleem ook. Weet iemand wat dit kan zijn? Het is uitermate storend om hiermee te fietsen en na langere tijd veranderd het enkele tik bij een omwenteling in meerdere. Ik heb er een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=q_nCtA1EMpk
Ik hoor alleen maar wind in je filmpje.
Ik gebruik geen klikpedalen lol, dus deze oorzaak valt af. Het is inderdaad moeilijk te horen door de wind maar de tik is alleen aanwezig wanneer er kracht op de pedalen staat, dus fiets binnen ophangen en ronddraaien heeft geen zin:( Je kan het horen wanneer mijn rechtervoet weer omhoog komt. Iemand een suggestie wat dit kan zijn of wat je er aan kan doen?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Check:

Zit op je fiets. Crank verticaal, druk stevig op het pedaal. Dan niet belasten, 180 graden draaien en druk op het andere pedaal. Tik hoorbaar? Het zit in of om je trapas.

Zelfde trucje maar dan horizontaal herhalen. Druk op beide pedalen. Bij tweede keer druk op het pedaal een tik? Probleem zit in of rond je pedaal. Deze moet je soms ook nog andersom (gespiegeld) proberen omdat je de tik pas hoort als je de tweede keer belast. Belangrijk bij beide methoden is dat je de 180 graden draai onbelast doet.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Het is hier al vaker voorbij gekomen maar die tik kan vrijwel overal vandaan komen.
Je frame is een prima klankkast en vrijwel alles wat een tikje geeft (OK, behalve rond het balhoofd, dat hoor je wel) lijkt uit de crank of bottombracket te komen.
Ik heb exact de tik gehad die jij omschrijft en het bleek verholpen na schoonmaken en weer met wat montagepasta monteren van de achteras. (steekas) Nadat ik eerst datzelfde al had gedaan met de trapas en pedalen zonder resultaat. Cassette net niet lekker vast zou ook nog kunnen, net als evt link lagering van de achtershock. (Scott Scale zie ik net, kans dat het in de achtershock zit is dus bij deze gereduceerd tot nul...)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Op basis van het filmpje en beschrijving is het gokken. Dus ik zet in op het zadel (maar het kan net zo goed de zadelpen, bottombracket, versnellingskabel, balhoofd, vork of compleet iets anders zijn.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bij mij was het tot twee keer toe de zadelpen. Gaat ook synchroon met het trappen waardoor je het al snel in de crank/pedalen zoekt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Bedankt voor alle informatie heren, de fiets zou recentelijk al een beurt hebben gehad maar ik zal de boel komende week zelf eens uit elkaar trekken, goed schoonmaken en weer invetten. Hopelijk is het dan eerst voorbij. In elk geval bedankt voor alle feedback!
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

een beurt bij de lbs betekend niet dat alles los is gehaald en weer met een beetje pasta of vet is teruggeplaatst, maar wel dat is vaak wel de oplossingen bij tics
anders ga ik wel op de fiets
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

HuibMM schreef: zo 28 maart 2021, 10:55 maar wel dat is vaak wel de oplossingen bij tics
Bij tics heb je vaak andere problemen :lol: :lol:
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Zoals al gemeld kan het ook je zadelpen zijn
Heb ik ook eens gehad.
Zodra ik fietste hoorde ik t maar na een kwartierzoeken er nog niet achter wat het was.
Paar keer gestopt om te kijken wat het nou was.
Door jarenlang werken in de bouw is mijn gehoor ook niet denderend goed dus kon niet echt bepalen waar het vandaan kwam
Alles afgegaan wat het kon zijn totdat ik merkte dat het alleen gebeurde als ik zat op het zadel.
Kwam er thuis achter dat ik zijdelingse speling op mijn dropperpost had
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Een tik waar ik een week of drie ernstig naar heb lopen zoeken zat in een los kettingblad boutje. Om nog maar eens een mogelijkheid te noemen.
Plaats reactie